Jump to content

Tankeløse båteiere- ulovlige fortøyninger


svaberget

Recommended Posts

:seeya:

Nå er jeg så lei av båteiere som tror de også eier alle havner.

På min betalte plass m/uteliggere i en mindre sørlandsby må jeg daglig, ja faktisk flere ganger om dagen, be besøkende båter om å flytte seg.

Båtene legger seg bak min så jeg ikke kommer ut/inn og i tillegg er det et stort skilt der de legger seg: FORTØYNING FORBUDT.

 

Når jeg da ber dem pent om å flytte seg er det allikevel svært mange som da brysker seg   :puke: og ikke vil skjønne at de gjør noe galt.  Jeg ber dem da lese skiltet, men det er ikke alltid de fatter poenget. At det går an !!!

 

Noen tar sågar plassen min hvis jeg er ute og nyter båtlivet og jeg opplever da når jeg kommer tilbake at de har tatt min plass................ Hallo ?!?!?!?!

 

For liksom å understreke galskapen i dette så har jeg da plass like ved gjestebrygga og der er det alltid plass.......... Lenge leve frekkheten og gjerrigheten....

 

 

Nytt slagord: "stor båt skal de ha, men gjestehavnavgift har de ikke råd til...."  :nonod:

 

Håper ikke noen medlemmer her føler seg truffet, men i så fall så er det heller ikke tillatt for medlemmer av denne flotte klubben heller......................... :puke:

 

Følgende unnskyldninger/uttrykk har jeg gått svært lei av (med mine svar):

- "jeg skal bare....." (og jeg skal bare ut i båten....)

- "han sa jeg kunne ligge her" (hvem er denne Han, noen som kjenner Han ?)

-  "det var ikke noen andre plasser" (å joda, men du må BETALE)

- "ikke vær vanskelig nå" (nei selvfølgelig, ærede turist, jeg betaler båtplass for din skyld..)

- "jeg lå her ifjor...." (samme problem i fjor også......)

- "jeg skal ihvertfall ligge her til i ettermiddag" (hallo.......SKILTET.....jeg skal ut&inn...)

og denne siste, den beste av alle:

-                           (taushet...satt der med hendene i fanget, ingen reaksjon. Til og med kona hans synes han var vanskelig- så gikk hun !! Prøvde å vise ham at politistasjonen var nærmeste nabo... fremdeles ingen reaksjon........ fikk lirket båten ut såvidt med klar beskjed til ham om at det var best for ham at han var borte innen jeg var tilbake..... og det var han...... :wink:)

 

Medlemmer: er jeg sutrete eller hva ? Er det mulig ? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hehe! Forstår godt at du blir irritert. Det er greit for meg at folk låner en tom plass noen få minutter for å komme iland på brygga, fylle vann eller liknende. Men å slå seg til ro der er frekt. Jeg synes det er gøy å taue sånne båter noen titallsmeter ut og fortøye dem i nærmeste bøye!  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, og jeg har ingen problemer med at plasser blir lånt bort. Noen steder har jeg sett at båtplasseieren har satt opp lapp om f.eks "er borte fra da til da, værsågod og lån min plass...."

 

Men når de slår seg til ro og/eller blir snakket til  :nono: og allikevel ikke vil flytte seg....

 

Da...  :discuss  :puke:  :seeya:

 

 

Helt enig, skulle gjerne tauet ut til bøye og lagt den der, men vi snakker ofte om SKIP i 40 fots klassen og med min lille Troll blir nok det i tyngste laget.  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kom hjem fra ferie for et par år siden, og på plassen min lå en diger seilbåt, lukket og låst med rattet inne i salongen! Ikke særlig gøy. Fikk etter hvert kontakt med havnestyret, og det viste seg at eieren av båten satt på flyet til USA, han var flyver i SAS og kom ikke tilbake til Norge på en uke!

 

Fikk låne en ledig(!) plass midlertidig til de fikk tauet båten vekk. I dette tilfelle var det egentlig en missforståelse mellom eieren og båthavnen om hvor han kunne legge båten, men en kan jo lure likevel, båsen var jo forsynt med mine fortøyningstamper med "gummipikker"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjent problem.Hadde egen brygge og der fortøyde folk og hadde det alle tiders.Flytte seg ville de ikke.Toppen kom da 3 større båter hadde flyttet båten min ut i bøye for å komme inn selv.Koner og en myriade av unger herjet rundt på stranda vår og en dachs var veldig opptatt av å drite hagen full.De ble bedt om å flytte båten tilbake og så fjerne seg.Det kunne de ikke for de lå og ventet på noen venner som kom med bil.

Tror de hadde tenkt å la bilene stå i gården vår også jeg gitt.Ihvertfall,undertegnede sprakk de luks og hev kjølebager,saftflasker og bikkje på sjøen og kjeppjagde unger og kjerringer utover brygga i full fart. :discuss

Det ble et farlig leven,med mye skrik og skrål og trusler som haglet begge veier.Antagelig ungikk jeg bank pga bikkja vi hadde da,en Schafer som het Adolf.Den bikkja trodde han var sau men da sjefen gneldra så gneldra han også :seeya:  

 

Selv syntes jeg det er ok å legge til,men det går an å spørre først.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg svaberget.

 

Det er forstemmende å høre hvordan verden plutselig blir ens egen bare man kommer seg litt vekk fra hjemmehavna. Jeg skal ikke ta på meg noen glorie, for jeg har sikkert gjort ting som kan oppfattes frekt.

 

Mitt poeng er at det koster så lite med en unnskyldning og et smil hvis man har gjort noe dumt. En annen ting er at vi har til vår disposisjon en ressurs som stadig blir mindre (sjøen) og skal vi unngå reguleringskåte og til tider "imbesile" politikere, må vi bli bedre til å ta vare på hverandre. I dette ligger det også at vi må begynne å vise mer hensyn ikke bare til hverandre men også de som befinner seg på land.

 

Dette er bare noen kjappe tanker etter å ha lest  innleggene i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle fine svar & støtte.    :smiley:

 

Skal sterkt vurdere å anskaffe en Schäfer og kalle den for Adolf eller Heinrich.  :lol:

 

Livet er for kort til å ergre seg, men av og til blir jeg så f...banna....... at jeg må

synge deg ut av systemet, og da med Odd Børressen i bakhodet:

 

HYMNE TIL BÅTPLASSEN (ikke www, men min.....)

"Jeg har mange ganger, mange mange mange ganger gått og irritert meg over

turister. Ikke alle turister, men noen turister.

Noen turister som ikke stod helt foran i køen da fornuften ble delt ut

og som stjeler, de stjeler plass

 

fra min Båtplass.

 

La meg ta båtturister for eksempel. Jeg hater båtturister. Ja, ikke alle båtturister, men ganske mange egentlig.

De skriker og bråker og hyler og smeller og ungene blir sendt i land for å holde kjeft, og kjerringene blir sendt til bånns med dreggen.........

 

Men noen ganger, noen ganger, i båthavna, ved sjøen...........på Sørlandet

noen ganger møter jeg en hederlig båteier.........

som unnskylder seg

og som spør pent om å få låne litt plass

 

Noen ganger er det helt greit

noen ganger er det helt greit

noen ganger er det veldig greit

Ved min Båtplass

Noen ganger er helt greit

Noen ganger er helt greit

Noen ganger er det veldig greit

Ved min Båtplass"

Link to post
Share on other sites

Hei Baatplassvenner  :smiley:

Dere har full rett til både å være forbannet og å gjøre noe med det! Dere har til og med lovhjemmel i følge Friluftsloven:  :lol:

 

§ 7. (Landsetting og fortøyning av båt.)

      Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

Jeg håper ovenstående lovparagraf kan være til hjelp for dere og til skrekk og advarsel for de båtførerne som har tenkt å prøve seg på slike "stunt", men dette er antakelig feil forum hvis man skal nå frem dem som ikke har god båtfolkeskikk? Det finnes jo ingen av denne typen her på Baatplassen vel?

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nei nei nei.... ingen her nei......

(minner meg om Monty Python's film Brian hvor det var steining av en synder og det var ikke lov for kvinner å delta, men de var jo der i hundretall og John Cleese var eksekutør med den flotte replikken: "are there any women here?" alle damene da med løsskjegg i sin dypeste bassrøsr: "no no no no no")

:lol:  :lol:  :lol:

 

Takk for paragrafen selv om det nok ikke vil hjelpe slik du selv skriver. Men jeg vil laminere den og henge den opp eller ha den liggende i båten.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjent problem.Hadde egen brygge og der fortøyde folk og hadde det alle tiders.Flytte seg ville de ikke.Toppen kom da 3 større båter hadde flyttet båten min ut i bøye for å komme inn selv.Koner og en myriade av unger herjet rundt på stranda vår og en dachs var veldig opptatt av å drite hagen full.De ble bedt om å flytte båten tilbake og så fjerne seg.Det kunne de ikke for de lå og ventet på noen venner som kom med bil.

Tror de hadde tenkt å la bilene stå i gården vår også jeg gitt.Ihvertfall,undertegnede sprakk de luks og hev kjølebager,saftflasker og bikkje på sjøen og kjeppjagde unger og kjerringer utover brygga i full fart. :discuss

Det ble et farlig leven,med mye skrik og skrål og trusler som haglet begge veier.Antagelig ungikk jeg bank pga bikkja vi hadde da,en Schafer som het Adolf.Den bikkja trodde han var sau men da sjefen gneldra så gneldra han også :smiley:  

 

Selv syntes jeg det er ok å legge til,men det går an å spørre først.

Til thor:

 

Er det virkelig sant at de hadde flyttet båten din? Denne historien kvalifiserer til årets beste - høres jo helt vanvittig ut. Vet det er en del her som ikke liker gapestokk metoden, men hva med å ta bilder og fortelle inntrengerne at det vil bli lagt ut en artikkel om dem (med bilder) på baatplassen.no?

 

Ta gjerne noen nærbilder også så båt og eier blir lett å kjenne igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja,helt sant Lasse.De la den i bøya til akterfortøyninga.Måtte svømme ut og hente den inn til brygga igjen.

Det var også folk som la til og sendte koner og barn gjennom hagen og gården og opp 50 meter privat vei for å handle i butikken.99% gadd ikke spørre-de bare tok seg til rette.De få som spurte fikk som regel lov til det de trengte brygga til for en kort tid.Faktisk var vi så drita lei ubedte båtgjester og daglige besøk på stranda av folk som "kjente noen som kjente oss så der fikk de sikkert være på stranda hele dagen."

I perioder veldig folksomt og det var en av mange grunner til at vi solgte.Hovedgrunnen var en helt annen.

Link to post
Share on other sites

Kjempeidè !!!  :lol:

 

Har jo digitalt kamera og skal begynne med å gjøre oppmerksom på at om de ikke flytter seg UMIDDELBART så blir det tatt bilde av båten og publisert på nettet (f.eks her)  :lol:

 

Tro om noen plutselig kommer på andre tanker da.............

 

Er det lov ? Om ikke så er det ihvertfall ikke lov å ta min plass !

 

GOD HELG, nå er det Trebåtfestival og tjo-og hei.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter hva  jeg så i avisa så er det full krig i Sandefjord mellom Kristin Moe og hensynsløse båteiere.Hun går kanskje litt langt ved å legge ut bøyer for å sperre av.Det samme har jeg sett også rundt Nøtterøy at bøyer blir lagt ut,antagelig for å få båtene lengre unna

bryggene.Litt på kanten muligens,en eier vel ikke lengre ut enn til  der møllabakken begynner?

Link to post
Share on other sites

Ikke helt båt-relatert, men en peker på hvor stor frekkhet noen tar seg - for å få det som de vil!!!

 

Appropå denne frekkheten har jeg en god en: Jeg bor ved Melløs fotball stadion. Det kan være mye rar parkering rundt i nabolaget her når Moss FK spiller sine hjemmekamper. Det er masser av parkeringsplasser rundt her, men de som benytter disse må da gå en liten bit (ca. 30 sek.) og det er litt for langt for noen. Som for den frekkassen som vi fant parkert i VÅR garasje, da vi kom hjem etter en tur hos svigers. Det er trangt nok i gatene som det er når alle parkerer hvor de vil. Så det endte med at VI måtte parkere ca. 30 sek. unna.:seeya:

 

Så ikke hvem eieren av bilen var. For før kampen var helt over, var han forsvunnet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...