Jump to content

Trimregulering

GBa

Recommended Posts

Hallaisen

Har en Viknes 1030 der jeg ønsker en regulering til trimflaps. Når skuta er "plan" merker jeg godt at mannskap og pax beveger seg i båten, derfor ønsker jeg en device som holder skuta i ro om aksen i lengderetningen. Noen tips der ute ?

Det finnes et sytem hos trimplanleverandørene som automatisk stiller inn trimflapsene dine, detet er noe som koster cirka 8-9000

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg vet ikke hvor tung båten er og hva som er vanlig marsjfart,

men jeg ville vurdert ett av to systemer:

enten vanlige trimplaps styrt av elektromotor (anbefaler dette i det det er mindre å passe på sammenlignet med hydrauliske systemer),

eller interceptor-system, se:

http://www.qlmarine.com/ql.asp

Jeg har selv ikke erfaring med interceptorene, men de synes å være enkle å montere, krever lite vedlikehold og er basert på gode fysiske prinsipper.

Flere moderne båter utstyres nå med interceptorer, bl.a. Beneteaus Flyer 12 som både har IPS-drev og interceptorer.

Ut over at du vil kunne justere båtens sideveis helning i marsjfart er trimflaps også behagelige å bruke i fart over 6-8 knop.

Jeg har trimflaps av typen Lectrotab, se:

http://www.sleipner.no/ (velg Framdrift og Trimflaps)

om disse står det i katalogen:

Lectrotab - Trimplan

Meget kraftige elektro-mekaniske trimplan som har en rekke fordeler:

• Enkle å montere – ca. halve tiden av hydrauliske

• Korrosjonsfrie

• Vedlikeholdsfrie

• 100% vanntette

• Skyve- og drakraft på 317 kg (2-3 ganger mer enn sammenlignbare hydrauliske)

• Opptar minimal plass inne i båten (kun kabler og panel)

• Ingen oljelekkasje fordi det ikke benyttes olje

• 5 års garanti

Jeg har hatt mine Lectrotab i 6 år og bruker dem mye. De har vært fullstendig likeholdsfrie.

Investeringen har vært meget nyttig for meg.