Jump to content

Batteribanken ?


Tine IV

Recommended Posts

:lol::lol:

 

Hei BEG

 

Lurer på om aggregat er å regne som svartarbeid?

Neida, aggregatet er noe lite som bråker mye og egentlig gir lite effekt i forhold til kostnadene. Det må vel bli som å sette unga i arbeid det.

 

Landstrømmen derimot, det er svartarbeidet. Tilsynelatende gir det masse effekt til liten kostnad. Men, kan resultere i masse ødeleggelser som du oppdager alt for seint, dvs. galvanisk tæring.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten ingen problemer med å paralellkoble akkumulatorbatterier av forskjellig alder / størrelse!

La dem være sammenkoblet under lading, og gjerne også under forbruk (hvis du ikke ønsker å ha et reserve-batteri da... (Ser Her bort fra startbatteriet).

MEN: Det ER en god idé å ikke la dem være sammenkoblet når du slår av / forlater båten.

Torshov Bilrekvisita har meget rimelige batteri-bryter (kobles rett på batteripolen) til 30 - 40 kroner!!! :eek:

Jeg har investert i slike både til de 4 batteriene i båten (65 til 120 Ah) og de to batteriene jeg har i bobilen.

Min erfaring etter 4 år: INGEN problemer!

DET betyr at "selvmordstendensen" mellom batteriene er BORTE! :smash:

(Du må bare huske å slå av på alle batteriene...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

 

Mener å huske at Ingar også har gjort noen tester ifm dette.
Ja, og alle tester jeg har gjort viser at problematikken er en myte, en meget seiglivet sådan... :smiley:
Og mens dere har diskutert har jeg gjort nok en test, denne gangen med ett gammelt, kassert Biltema batteri og ett nytt motorsykkelbatteri, mer ulikt kan det vel neppe bli.
De ble ladet i parallell over nattet, spenningen var da oppe i 13.6V.
Ladingen ble avbrutt og et amperemeter koblet mellom dem. Dette viste at det gikk 30ma.
Etter en halv time var det nede i 0.3ma:
Bilde

Etter to timer gikk det ingen målbar strøm i det hele tatt. Batterispenningen var da 12.81V.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For en teoretiker som meg (og også åpen for realiteter), er dette virkelig interessant. Jeg er langt på vei på vikende front om det at parallellkoblede batterier må være identiske mhp. alder, kapasitet og fabrikat. Ut fra du viser Ingar, ser jo dette greit ut. Men får du noen gevinst ut av dette? Hvor mange Ah kan du tappe ut av parallellkoblingen kontra hvor mye du kunne trekke ut fra hvert enkelt batteri ladet separat? Hva er gevinsten om det er noen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For min del svarte jeg bare på et spørsmål om det var OK å parallellkoble et batteri på 110Ah med forbuksbanken som TINE II har idag på 2x115Ah. Dette for å øke totalkapasitet på forbruksbanken. Det mener jeg er uproblematisk. Det Ingar testet nå er et klar ytterpunkt, og som han selv sier ikke noe man vanligvis kobler sammen. At selv det går greit viser jo at det er mye myter ute å går.

 

Jeg er likevel ikke sikker på som jeg har sagt tidligere, om jeg hadde parallellokoblet f.eks et bly/antimon batteri med et bly/kalsium batteri med sikte på å ha de slik over lang tid.

Mulig det er ok det også? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriene har forskjellig hvilespenning (svært forskjellige typer), er det vel ikke å anbefale paralellkobling over lengre tid...

Selv om Ingar måler små strømmer i SITT forsøk, vil jeg ikke anbefale å la batteriene stå sammenkoblet over LANG tid uten lading.

Men som andre her nevner, det skulle ha vært intr. om noen kunne teste dette over laang tid (minst et halvt år). Har en 4-kanals måleskriver til disp. for den som vil prøve :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, men .....

 

Vanligvis bruket man vel båten oftere enn hver 4 mnd....?

 

Når båten ikke er i bruk over lang tid, f.eks ved vinteropplag kobler man vel av batteripolene, I hvertfall jeg gjør det.

 

Jeg tro at det rett og slett er bedre å ta en test som f.eks TINE II nå gjør. Prøv det i et par og sjekk om det fungerer. Hvis batteriene er omtrent like gamle kan man om et par år ta en kapasietstest på de og se om det er stor forskjell på dem.

 

Om det kan begynne å gå litt mer strøm pga at selvutladingen er forskjellig på batteriene kan nok hende hvis man måler over 4-5 mnd uten lading eller forbruk. Uansett vil det nok ikke være mye strøm. tror nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at observasjonene til Ingar er svært viktige.

 

Endel av de store kunnskapsformidlerne på området strøm i båt, eksempelvis Nigel Calder i Boatowner's mechanical and electrical manual, 2005 utgaven (en av Biblene på området småbåter i USA), sier at to så forskjellige batterier svært fort kommer til å lade hverandre ut så fremt du ikke har dem under kontinuerlig ladning.

 

Jeg har opp gjennom årene fått mange gode batterier i båthavna fordi eieren har ett av tre "som er dårlig" og derfor må " bytte alle tre" for å få tre like.

 

Jeg kjenner ikke Calder, men han har nok bidratt til at mange batteriprodusenter har tjent mye penger.

 

Ingar fortjener en stor oppmerksomhet for sine observasjoner.

 

Jeg skal heretter bidra til at hans observasjoner blir kjent i mitt båtmiljø - mange vil spare mange pener etter dette.

 

Imidlertid vil jeg gå glipp av mange gode brukte batterier.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva en mener er bra når det gjelder batterier koblet sammen er vel litt avhengig av forventningene? Selv har jeg 3 identiske Sønnak Freeline batterier kjøpt samtidig. De er koblet i parallell og er fremdeles like gode som da de var nye, nå 8 år gamle. Hadde jeg kun kjøpt 2 stykk den gang og koblet dem sammen med et 3 år gammelt batteri fra annet fabrikat, - hadde livet vært like rosenrødt nå som med mine 3 like batterier? Så la oss sette igang en slik test og komme tilbake til denne tråden om 10 år! Men lever baatplassen.no da? Og gidder jeg å følge med her da? Da vil jeg være 72 år!

 

Men som sagt, selv om jeg mener at optimalt skal alt være likt ved sammenkobling, tyder kortsiktige tester at det i praksis ikke er så farlig om batteriene er litt forskjellige, - så lenge en ikke skal tyne ut det aller siste av dem.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei......

Men som sagt, selv om jeg mener at optimalt skal alt være likt ved sammenkobling, tyder kortsiktige tester at det i praksis ikke er så farlig om batteriene er litt forskjellige, - så lenge en ikke skal tyne ut det aller siste av dem.

Lars H.

 

Der er vi helt på linje!

Link to post
Share on other sites

Mulig dette ER flisespikkeri... Lærte MIN batterilære av salige Per Smith, og HANS anbefalinger er de JEG forfekter i dag; :blush: Og med kun 30 - 40 kroner til en batteribryter på hvert batteri, vil jeg fortsette som før: Koble fra når jeg forlater båten; Det tar meg kun 10 sec. på alle 4 batteriene. Samt at jeg FØLER at det gir økt sikkerhet ved at ALT er frakoblet :rolleyes:

 

Men hva jeg KAN gjøre (når denne forb@nna snøen er borte og skuta i sjøen), er å ta en skikkelig opplading, koble fra og måle hvilespenningen etter en uke, så gjøre det samme og la batteriene være sammenkoblet en uke og SÅ måle den samla hvilespenningen. Det blir ikke noen LANGtidstest kanskje, men kan gi en indikasjon :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mens jeg husker det: Det var en god del amerikanske Van´s som hadde 2 batterier parallelkoblet; Disse fikk ofte problemer med batteriene; Er litt usikker på årsaken, men mener å huske at problemet forsvant da det ble innmontert kun 1 batteri av en litt større type...

Årsaken KUNNE jo være at det ble for mye spenningsfall til det "borterste" batteriet og at forskjellen mellom dem av den grunn ble større :rolleyes::rolleyes:

Noen som har innspill på dette?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Årsaken KUNNE jo være at det ble for mye spenningsfall til det "borterste" batteriet og at forskjellen mellom dem av den grunn ble større :rolleyes::rolleyes:

Noen som har innspill på dette?

Ja, - koble batteriene sammen og la plussledningen gå til batteri 'a', og minusledningen til batteri 'b'! Da har stømmen like lang vei til begge batteriene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv hyttebakgrunn mhp. 12V strøm men føler alikevel at jeg har et par tips å komme med her.

 

1. Kjøp en batterimontor, f.eks Trimetric TM2020. Denne er GULL verdt og gir deg kontinuerlig status på hvor fulle batteriene er. Den skjønner dette ved å måle strøm inn og ut av batteriene og kompensere for ladeeffektivitene og peuker-faktor. Utrolig kjekt p til en hver tid med relativt stor nøyaktighet vite hvor mye strøm man har til rådighet, hvor mange ampere man lader eller hvor mange man bruker osv. Koster under en totusenlapp.

 

2. Det er alltid en større mulighet for problemer med en parallellkoblet batteribank. For de som skal kjøpe ny batteribank og trenger en relativt stor en (400Ah og oppover) samt har litt plass til rådighet vil jeg sterkt anbefale å vurdere 6 stk. seriekoblede 2V celler isteden. Da slipper man alle potensielle problemer med parallellkobling samt at disse batteriene er bygd for å vare 15-20 år. Man får også kun 6 celler å sjekke syrevekt på samt etterfylle. Kommer til å handle slike (omkring 1200Ah tenker jeg) til hytta neste gang. De finnes fra ihvertfall 400Ah til 4400Ah...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...