Jump to content

Batteribanken ?


Tine IV

Recommended Posts

Nå har jeg lest mange tråder ang batteri og batteribanker . Mener å huske at Ingar hadde hatt en test med forskjellige batterier i en bank ?

Har idag 2 stk på 110 amp og kunne tenkt meg og øka banken med et batteri til på 115 amp . Det batteriet på 115 amp er ikke samme merke og ikke av samme dato osv . Har en standar dynamo på min VP MD 21 A , kan jeg gjøre dette med et smil eller er det døfødt ? Tenker da på at den nye batteriet er litt større et annet merke og om dynamoen like 3 stk batterier .

Har lest og veit et er skrivi side opp og side ned om detta , men finner ikke svar på detta nå . Kansje på tide å sove litt så kansje jeg finner svaret , eller aller helst våkne opp sienere idag å få svaret servert her .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ifølge teorien skal dette være dødfødt. Ettersom de er av ulik størrelse vil de hele tiden føre en slags innbyrdes kamp som fører til at de "spiser hverandre opp". Om det virkelig er så ille i virkeligheten har jeg ingen erfaringer med.

Kan forøverig anbefale den nette lille boken "Strøm Om Bord" av Jon Vinge...

Link to post
Share on other sites

Hei,

At de spiser hverandre opp er en halv sannhet. Det som faktisk skjer er at det batteriet med høyest hvilespenning prøver å lade det med lavest. Og hva er så hvilespenning? Jo den spenningen batteriet har etter at det har stått noen dager i ubelastet spenning. Ett nytt batteri bør ha en hvilespenning opp mot 12,8 Volt. et gammelt noe lavere eksempelvis 12, 6 volt. Ved sammenkopling av disse vil begge batteriene ramle ned på 12,6 volt. Du har altså forbrukt en god del strøm fra det friske batteriet til å prøve å lade det dårlige batteriet til 12,8 volt, helt forgjeves. Ett annet problem er om amperestyrken eller konstruksjopnen forøvrig er forskjellig. Da vil det ene batteriet (gjerne det nye) suge mye mer fra dynamoen enn det andre. Få høyere hvilespenning, som igjen lades ut over det dårlige.

De som er litt mer innvidde vil da si at om disse batteriene er sammenkoplet så vil hvilespenninegen vær den samme, og forsåvidt er dette rett, men for å forklare fenomenet må man begynne å se på batteriets indre resistans, og da begynner dette å bli litt mer vanskelig å forklare med bare tekst.

Link to post
Share on other sites

Har altid hørt at det MÅ være samme type /prod nr , samme amp på batteriene når du skal lage en bank . Men mener å huske Ingar hadde forska litt på detta i en tråd her , men finner det ikke . Batteriene er nesten like gammle ( 2år ) men ikke samme amp som sagt 2 på 110 og 1 på 115 amp. Tanken var jo og øke batteribanken min så jeg hadde mere strøm å rutte med . Men vis det mindre lurt , det vil si ikke noe som helst lønnsom så er jo saken klar da men .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kompekst tema....., men i praksis:

Hvis de to gamle batterien du har ikke er dårlige, så vil du få mer amperetimer til å bruke ved å sette inn et ekstra batteri.

Om det nye batteriet muligens vil få marginalt redusert kapasitet ved å koble sammen med de gamle hvis du er uheldig, så vil du likevel ende opp med det resultatet at du har flere amperetimer du kan bruke, hvis du ladekapasitet/tid nok til å fylle batteribanken opp. :flag:

Jeg gjorde akkurat tilsvarende for 3 år siden med godt resultat :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde akkurat tilsvarende for 3 år siden med godt resultat :yesnod:

Det var det jeg mente ,selv om jeg altid har hørt noe annet . Batteriene er ca 2 år gammle alle sammen .

Vis jeg husker riktig så kommer vel Ingar snart med det jeg mener å huske at han testya ut .

Men uannsett , funker dette hos deg så er vel saken ikke så døfødt lenger . Mere amp timer hadde jo vært bra da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

......og om dynamoen like 3 stk batterier .

Ikke noe problem for dynamoen. Den bryr seg døyten i hvor mange batterier du har, men det tar selvfølgelig lengre tid å toppe opp en større batteribank. Etter hva jeg skjønner er du såpass mye underveis med båten at tilfredsstillende lading ikke skal by på noe problem.
Link to post
Share on other sites

Suzuki var innom dette i en annen tråd for ikke så lenge siden; dette er "en etablert sannhet", men med begrenset dokumentasjon på hvordan det arter seg dersom man gjør det unevnelige; Å koble sammen batterier av ulik type. Jeg gjorde dette i fjor, og fikk i alle fall mer strøm å rutte med, men akkurat hvor mye mer aner jeg ikke. Et mulig forskningsprosjekt, dette her..

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Mitt bidrag om du ønsker å forske:

Har 3 x 235Ah forbruksbatterier i parallell. Alle forskjellig fabrikat og alder. De er 10, 7 og 4 år gamle. Ingen problemer. Sjekker jevnlig vann, og syrevektene kontrolleres ett par ganger i året. Reint vitenskaplig er dette oppsettet sikkert helt forkastelig, men hva gjør vel det bare jeg er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tror ikke det skjer noe galt om du kobler sammen batteriene.

Det du bør tenke på er når båten ikke er i bruk, da vil det svakeste batteriet trekke det "gode" ned på samme spenningsnivå. Alle batteri har en levetid, så her er nok alder med i bildet.

 

Dersom du har mulighet til å skille batteriene når du ikke bruker båten, vil ikke denne faren for selvutlading mellom batteriene være tilstede. Har du kjøpt voltmeter fra SveinHa ha du jo en god mulighet for kontroll av batterispenningen.

:flag:

Nemo

Link to post
Share on other sites

En liten "avstikker" fra tråden, men likevel relevant:

Spenningen som måles forutsetter en gitt temperatur. Ved 20 grader skal ladespenning være 14,4V, og et toppladet batteri skal etter et par timer etter opplading ha en hvilespenning på 12,8V uten belastning. Dette indikerer er friskt, toppladet batteri.

 

Hvis derimot temperaturen synker må ladespenningen økes. Ved 0 grader mener jeg å ha lest at den skal være 14,7V, og ved høyere temeraturer - lavere ladespenning. Derfor har de fleste ladere og regulatorer temperatursensor som regulerer dette automatisk. Men da begynner jeg å lure:

 

Måler man samme spenning på et batteri ved 20 grader som ved 0 grader? Dette kan jeg ikke huske å sett noen tabell for. Noen her som har peiling på dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis derimot temperaturen synker må ladespenningen økes. Ved 0 grader mener jeg å ha lest at den skal være 14,7V, og ved høyere temeraturer - lavere ladespenning.

Hei.

 

Her har du kurven for ladespenning/temperatur for et

vanlig åpent bly/syre batteri (kilde Ladac).

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

TINE II:

 

Hvis du parallelkobler batteriet på 115Ah med de to på 110Ah vil det som nevnt gå litt strøm hvis det er spenninsgforskjell ved tilkobling, noe det sannsynlivis er. Jeg mener imidlertid at å koble batterier med så liten kapasietesforskjell ikke er særlig uklokt selv om de ikke er av samme fabrikant.

Når de er prallellkoblet vil de følge hverandre under forbruk og lading.

 

Hadde det vært batterier av forskjellg type bly/kalsiun - bly/antimon - Gelè i samme bank........ så ville jeg nok ikke gjort det da egenskapene er ganske forskjellige.

 

Mener å huske at Ingar også har gjort noen tester ifm dette.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg for min del ønsket ikke å eksperimentere med forskjellige typer batterier nå i.f.m. oppgraderingen av ladesystemet i båten, som bl.a. innbefatter montering av høyeffektsregulatoren Sterling PDAR, og kontinuerlig digital nøyaktig visning av spenningen direkte på batteripolene.

 

Har fra før flere 115Ah fritidsbatterier som er helt lukket og etter reklamen skulle ha et system for resirkulering ved "gassing", slik at det ikke skal minke med vann.

 

Siden jeg ikke vil "provosere" denne typen batteri med det mest optimale og raskeste ladevalget på regulatoren, - som er beregnet for vanlige åpne bly/syre batterier, - så kjøpte jeg nå idag to 170 AH helt standard åpne bly/syre startbatterier som skal brukes i det oppgraderte ladeopplegget.

 

Vil på denne måten sikre meg, slik at ladesyklusene kommer til å virke optimalt, og at jeg derfor må ha muligheten til å følge med væskenivå, eventuelt etterfylle, og likedan følge opp og måle syrevekta.

 

Tror derfor heller ikke det er noe lurt å blande sammen og eventuelt parallellkoble noen av disse forskjellige typer av batteriteknologi til en og samme batteribank.

 

De et-år gamle fritidsbatteriene som ellers er i toppform, vil heretter i testperioden kun bli ladet ved landstrøm/aut.vedlikeholdslading og blir da stående toppladet mest som "reserve" inntil videre, slik at jeg får testet hvordan ting blir i praktisk bruk i.f.t. kapasitet og hvor raskt det lades opp igjen med Sterling'en! :sailing:

 

Til TINE 11:

 

I ditt tilfelle, med samme type åpne bly/syre batterier (etter hva jeg forstår), og nesten samme størrelse, alder og ellers i god tilstand, - tror jeg sammenkoblingen vil fungere meget bra og gi deg mange flere driftstimer før nødvendig lading.

 

Men, det som er spørsmålet er om du blir fornøyd med hvor raskt din dynamo /regulator greier å lade opp igjen denne nå enda større batteribanken.

 

Og du vet,- det som i praksis viser seg å være viktig, for at batteriene skal vare en stund, er jo at de ikke bare delvis lades, men helst lades fullt opp igjen så raskt som mulig etter en periode med forbruk/nedtapping, eller slik som mitt behov er,- motoren må kunne lade bankene opp igjen innen rimelig tid, slik at jeg har nok strøm til en ny flott dag i en fin uthavn uten muligheter til landstrøm!

 

Lykke til! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skal jeg se om jeg rekker og få kobbla opp dette før påsketuren , og etter 20-30 timer's gange i påsken så ser jeg vel ossen dette utvikler seg . Så kan jeg evt komme tilbake med en test raport etter påske .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kanskje du må kjøpe deg LADAC eller Sterling du også da vet du. :lol:

 

Mer forbruk trenger mer lading :wink:

Jeg anser dette for å være en viktig observasjon.

 

De siste 6 - 8 årene mener jeg å ha observert en tiltagende tendens i havner jeg har anløpet hvor:

 

Det første "skipperen" gjør etter fortøyningen er å finne landsrømtilførsel.

 

Dette gjelder havner i ytre Oslofjorden og på Sveriges vestkyst.

 

Mange ganger er det rene spagettien av ledninger ved langdstrømtilkoblingene.

 

For meg står det som mer fremtredende at strøm ombord har blitt et sentralt tema for norske småbåtfolkeiere.

 

Kjøleskap, dypfryser, laptop og fjernsyn krever strøm.

Link to post
Share on other sites

Mange ganger er det rene spagettien av ledninger ved langdstrømtilkoblingene.

Hei.

 

Er det dette du mener? Fra Gullholmen for mange år siden!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å forstå ladning, strøm og batteribank er egentlig like enkelt (og irriterende) som din egen privatøkonomi.

 

Du er generatoren, ditt arbeid genererer penger. Pengene sender du til banken, men det som kommer inn på kontoen er ikke like mye som det du fikk betalt. Kontoholdskostnader stikker av gårde med noe, akkurat det samme som skilledioden din gjør.

 

Når pengene har stått på kontoen en stund har de sunket i verdi. Inflasjonen har spist opp noe av verdien, på strømspråket kalt selvutlading. Dårlige batterier har høyere selvutlading, dårlige tider har høy inflasjon.

 

Når du bruker pengene får du ikke ut full valuta for dem. Uttak- og kort-gebyrer tar litt her og der, det samme som motstand i ledninger – kontakter.

 

I båten lager generatoren strømmen som skal til for å drive alle nødvendighetene som lys og kjøleskap. I ditt virkelige liv skaffer du som generator penger til andre nødvendigheter. Og, det som driver deg rundt er motoren, eller rettere sagt kjerringa. Hvis hun ikke synes du yter nok, kjører hun deg enda mer, slik at (batteri)banken alltid er full. Og klarer du ikke jobben, risikerer du å bli byttet ut med en som har større effekt (tjener mer penger), til å fylle opp flere (batteri)banker. Er du heldig blir du overlatt til en annen, eldre og ikke fullt så kravstor motor.

 

Vanskeligere er ikke dette.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Hei BEG :flag:

 

Den sammenligningen var slettes ikke dum nei, av erfaring i livet og i båtlivet så langt så gjelder det som du er inne på å ha en "stor nok" buffer både i banken og i batteribanken.

 

Og hva er stor nok?

 

Ja, det kan alle definere selv, men det er en fordel at den størrelsen er avstemt etter fortløpende forpliktelser og at innskuddene er litt større enn det helt nøkterne behovet.

 

Det helt elementære her er jo da: Man kan ikke bruke (forbruke) mer enn man setter inn på kontoen, om det er i banken eller batteribanken.

 

Hvis man absolutt IKKE vil forholde seg til det, - ja, da betyr det trøbbel, - og da hjelper det ikke om man er økonom eller ingeniør, eller hva som helst annet av utdannelse! :lol::lol::lol:

 

Ship'O'Hoi alle sammen :flag::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Ett lite (men tungvint) tips, for å unngå at ett batteri lader seg ut over et annet. Om du ønsker å kople forskjellige batterier sammen, så kan man gjøre dette vha en batterivelger. Poenget er at under selve ladeperioden er det ingen fare å kople batteriene sammen. Når ladeforløpet stopper velger du med venderen om du vil belaste det ene eller andre batteriet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...