Jump to content

Bidevindseilas


bliss X

Recommended Posts

Slik jeg forstår spørsmålet så lurer du på hvor lange leggene bør være i en slik situasjon.

 

Det jeg legger vekt på er forventet vinddreining og evt. endringer i strømforholdene i det området jeg seiler inn i.

Kan jeg forvente en hjelp fra vind og eller strøm fra f.eks vest, så går jeg jeg lengere på den "vestlige leggen" i forhold til den motsatte legg.

 

Dersom jeg ikke aner noe om hvilken "hjelp" jeg vil kunne få så tar jeg som regel korte legger for ikke å være så langt i fra midtlinja. Da har jeg det beste utgangspunktet når jeg evt. ser hvor vind og strøm "setter meg".

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er VMG på GPSen en grei oppfinnelse. Velocity Made Good, dvs med hvilken fart du virkelig beveger deg mot mål, selv om du krysser. Har du strøm som skaper avdrift ser du raskt forskjell i VMG på ulike halser. Så må du som tidligere nevnt såklart prøve å legge inn forventet vinddreining i regnestykket :smiley: . Og VMG faller mot null når du nærmer deg peiling 90 grader mot mål.

Link to post
Share on other sites

Misforstod spøsmålet jeg tydeligvis...

 

For bedagelighetshensyn kan man si at 'ett slag er nok' og ta hele turen på to legg. Imidlertid, som regattaseilere vet, ligger man på layline (dvs at man står opp målet) er alle vindskift i ens disfavør. Så lenge man ikke er på layline vil man ha fordel av å ligge til høyre på banen ved en vinddreining med klokka, tilsvarende fordel på venstre side av 'banen' ved en vinddreining mot klokka.

Ville derfor holdt meg såpass i midten at et vindskift innenfor rimelighetens grenser ikke gjorde at jeg overstod målet.

 

På bildet er et GPS track av en ferietur for et par år siden. Vi hadde ca 12 m/s midt i trynet fra Tananger til Egersund. Som man ser av bildet er leggene litt 'S' formet pga den norske kyststrømmen. Helt inne ved land og lengst ut fra land er strømmen svakere. I midten løper den 1.5 til 2 knop, noe som tydelig framgår av mangelen på høyde.

 

Bilde

 

Tror vi brukte 11 timer fra Tananger til Egersund den gangen....

 

Det var allikevel raskere enn med motorbåt. Ingen motorbåter gikk sørover Jæren med 12 m/s på nesa, de ble liggende å vente i Tananger.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hvis du krysser ut/inn en fjord og strømmen er imot, lønner det seg å holde seg på den ene siden, og ikke krysse tvers over. Dette fordi strømmen blir sterkere jo dypere det er.

 

På åpent hav finnes det vel ingen tommelfingerregler. I praksis blåser det sjelden akkurat rett imot. Hvis vinden kommer litt fra den ene siden (du står høyere mot målet på en av halsene) lønner det seg å velge den halsen som bringer deg "nærmest målet" først. Siden du ikke vet noe om eventuelle vinddreininger, vil du da tape minst på en ufordelaktig vinddreining.

 

Ellers ville jeg tenkt litt på sannsynlig vinddreining og værmelding. Ved f.eks en seilas fra Svenner til Koster en fin sommerdag hvor vinden sto rett imot om morgenen, ville jeg antatt at vinden kom til å dreie sydlig i løpet av dagen Da ville jeg tatt et slag ut i Skagerak en times tid, og så slått tilbake mot linja mellom start og mål. Så et nytt slag ut igjen. Hvis du beveger deg på innsiden av linja, og vinden dreier syd, må du krysse enda mer. Hvis du da lå syd for linja kunne du sløret siste strekningen.

 

Men helt ærlig ville jeg snudd meg i køya, eller tatt ett nytt bad. Jeg gidder ikke å krysse i motvind hvis jeg med stor sannsynlighet kan sløre samme strekning et par timer senere, evt seile over på ett legg (uansett hva NSF sier om at "Motvind er til for å seile i")

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Under ideelle forhold(strøm og vind lik og fri over det hele), vil man gå så lange slag som mulig innenfor layline( forskjellig fra båt til båt avhengig av hvor høyt man kan stå). Kortere og kortere slag inn mot merke/destinasjon. Dette fordi man taper fart i slagene, og vil gjerne gjøre så få som mulig.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Dersom du mener åpent (som åpent over flere dager) og konstant vind rett i mot.Uavhengig av strøm og avdrift ville jeg legge en lang leg iforhold til målet. F.eks. 100 nm til mål ville jeg ha begynt med legg på 10-20 nm og minsket disse i forhold til målet slik "surprice" beskriver. Juletreets form avtegnes, ettersom en nærmer seg målet. Underveis tar man så hensyn til avdriften og høyde en seiler.

 

Tror ikke man finner noe som er normalt i dette forhold eller noen tommelfingerregel.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skulle vel ha nevnt 1000 nm og 100 på leggen over ca. 10 dager. Motvind i 10 dager er ikke så unaturlig å oppleve. Leggene blir noe mer overkommerlig dersom de deles opp i strek på 10 nm. Et døgn på normal båt og sjøgang. Noe mer å ta seg til for manskap uten å kjede seg. Man er likevel innenfor 10 grader, men da med 10 mål underveis. Kursen må jo som oftest forandres underveis dersom en seiler rett vest/øst.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

OK.

 

Får være litt mer spesifik her. Anta at du seiler fra Færder til Skagen og har vind rett i mot et langt stykke av veien. Hvor lange leg's bør man da legge opp til?

Hei

Det er vel veldig avhengig av strømforhold og bølgehøyde.

Lave bølger og medstrøm er en ting som det bør taes hensyn til,

og det motsatte. :wink:

Strømkartet :vil kunne hjelpe deg med dette.

Å være mere spesifikk enn dette er vanskelig;

det er vel det som gjør seiling spennende og ikke matematikk?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...