Jump to content

Stillegående vindusviskere


ET

Recommended Posts

Du kunne kanskje utvide spørsmålet så det i tillegg til stillegående også omfattet: med autoretur og intervall? Da ville jeg blitt fornøyd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å skaffe kraftige nok viskermotorer med aksling tynnere enn 13 mm.

De som står på båten ser ut som "patron" viskermotorer a la Biltema, Roca etc men er litt større og mye kraftigere.

 

De kraftige motorene som jeg har sett er "liggende" med 14 mm aksling. Herdet glass i vinduet med for lite hull til disse :headbang: Noen tips på kraftige patronviskere eller kanskej oppborring av herdet glassrute? :confused:

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

tror det er veldig stor sjanse for at det eksploderer om du utvider hullene. Mener at herdet glass ikke kan bearbeides. Hvis du skal ha større hull, vil jeg anbefale å ta ut glassene, og la en glassmester bestille nye akkurat like med litt større hull.

 

Har selv knust et slikt glass, og da manglet jeg også en nøyaktig mal til et nytt glass. Det er noe herk å lage en mal i kryssfiner på 1 mm nøyaktighet til de gamle rammene.

Link to post
Share on other sites

Er jeg den eneste med dette problemet? :cryin:

Nei jeg har det samme, men bare en visker. Biltema type. Byttet nylig ut den ene med en av de sorte som jeg tror er de samme som maritim har. Den er mye stillere, så den andre biltema viskeren er historie så snart jeg får tid til og bytte den ut.
Link to post
Share on other sites

kikket litt på nettet og fant dette http://www.glassbransjeforbundet.no/web/in...tml?id=67⊂=3

 

Kan godt hende man kan få til å skjære eller borre i herdet glass, men faren er at dette kan sprekke etterpå. i mitt tilfelle skulle jeg fjærne sikaflex fra kanten på vinduet med en tapetkniv. Det gikk noe brutalt for seg, og i løpet dagen etter hadde det eksplodert da jeg kom fra jobb.

Link to post
Share on other sites

Herdet glass er ikke noe du kødder med :nono: Jeg skulle skifte pakninger på ene frontruta en gang. Skar ut pakningene og sto med ruta i hendene da den eksploderte :sad:

 

Et av glasstakene over torvalmenningen i Bergen eksploderte en gang. En teori var at en blomsterpotte som falt ned på det herdete glasset en måned tidligere var den utløsende årsaken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Prøv denne ..

Har brukt dette/tilsvarende på bilen i en del år og vil ikke kjøre uten, bruker som regel ikke viskerene. Har testet dett på båten også, helt toppers..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Helt vanlig bil/båt bonevoks funker også greit. Og hvis du kjøper Biltemas vannavvisende vindusviskere så blir ruten vannavvisende. Har disse på et par biler og de fungerer glimrende (i et halvår i alle fall).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men ikke saltvanns/salt-avvisende vel?

Rikelig godt nok, i alle fall om der kommer litt mengder sjøvann. Vet ikke hvordan det er med litt lett sjøvannsdusj.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...