Jump to content

Dørk i cabin


Ubåtfender

Recommended Posts

Blir belegget for tett, risikerer du kondens og påfølgende muggel.

 

Teppe som puster er da greiest, men er vanskeligere å holde rent.

 

Da jeg skiftet ut vinylbelegget, vasket jeg av muggelen med klorin for deretter å kunne det legge over teppebelegget ved oppussing og annen storrengjøring.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg ville valgt teppe. Vi la selv teppe, kjøpt i metervis på farvehandel. Kjøpte en type som ikke fliser i kantene og klippet det til så det passet etter dørken vår. Lunt og godt, kan tas ut å rengjøres, og fjernes mens vi holder på med støvete jobber. Blir det for skittent, kaster vi det ut og kjøper nytt. Blir jo ikke store biten i en båt på 28 fot, så det koster jo ikke så mye å skifte det, dessuten er det jo moro med noe nytt en gang i blant.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Har også gått for teppe. Kjedelig dette med rengjøring - men har valgt å gå i teppebutikkens restehjørne. Da koster det ikke mange kronene - og vi kan kaste det med jamne mellomrom i stedet for å gjøre det rent (men det støvsuges (nesten) etter hver helg på fjorden allikevel). Er man veldig kresen på farger så blir vel reste-hjørnet litt vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Takker for innleggene og at det danner seg mugg under belegg har jeg ikke tenkt på før innlegget til Krisida Magni.

Men hvor får man tak i slike luftige tepper til en fornuftig pris??

Har hørt at det bør være spesialtepper ombord i båt som ikke bør holde på fuktigheten.

Ha en fortreffelig aften.

Link to post
Share on other sites

Dørken i cabin!

Hva er å fåretrekke der?

Selv vil jeg foretrekke tepper, .......noen forslag til løsning her????

 

MVH Ubåtfender

Velkommen Ubåtfender :flag:

I fjor fant jeg et tips på et eller annet forum (muligens et av de svenske) som jeg fulgte: På Ikea har de et teppe til kr. 98,-

Link her:Halsted (2,0 x 0,80 m) til kr 98,-

 

Jeg kjøpte et par i mørk blå som jeg tilpasset og brukte hele sesongen, - fungerte bra til vårt bruk!

 

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av hva du er ute etter så finnes det jo tepper til billig penge, og som med fordel skiftes ut hver sesong.

 

Jeg vil selv legge 5 mm. lydisolerende plater (isolasjon) under dørken i kahytt, og ha belegg med "teaklook med nater". Belegget kan med fordel legges løst på dørken, og da har man mulighet til en vask og tørking en gang i blandt.

 

Tepper er mykt og fint, men det samler utrolig mye skitt. Båtløsninger hvor man velger tepper hvor skitt ikke synes er enda verre....

 

Ren båt er viktigere enn hårete tepper for min del... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men hvor får man tak i slike luftige tepper til en fornuftig pris??

Har hørt at det bør være spesialtepper ombord i båt som ikke bør holde på fuktigheten.

Kjøpte på Teppeabo. Spurte etter "båttepper". Ekspeditøren hadde et utvalg med pustende til forskjellige priser. Bruktes til båter og campingvogner. Jeg valgt det billigste og betalte ca. kr. 750,-. Mørk dypblå farge som passet i min innredning.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og med båtteppe, som Krisida Magni anbefaler, kan du, om du lar det ligge løst, enkelt ta det ut, legge det på brygga en finværsdag, vaske og spyle det, la det tørke et par timer, og legge det på igjen.

Enkelt, og på grunn av hund og barn må jeg som oftest gjøre dette et par ganger i løpet av sesongen. Men allikevel,- vil ha teppe!

a'mor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...