Andrea Startet 29.Mars.2006 Del på Facebook Startet 29.Mars.2006 Eg har pr. i dag en bærbar VHF i båten (Joda 290)., har funnet ut at eg vil være bedre tjent med en fastmontert. Pga liten plass vil ha en der "allt" er i røret. Var tenkt å hjøpe en Simrad RS87 men synes det er litt drøyt med 9.500-. Ser at Navman har en 7110 med ekstra handsett til flyb. Denne koster 4.390- Da kunne eg ev. montert selve VHF`en inne/nede og bruke handsettet ute. Er det noen som har erfaring med spesifikk denne modellen, tenker førstogfremst på funksjonalitet og lydkvalitet i handsettet ? Har søkt i forumet etter beste evne uten å finne "svaret".... Satser på at eg kan gjøre et "røverkjøp" på messa til helga i Stavanger. Mvh Andrea Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Tviler på at noen har erfaring med denne. Den er knapt nok kommet på markedet ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 radioen er akkurat den samme som Navman 7100. Mao helt grei low end radio. Sikkert ikke i klasse med RS87, men såvidt jeg klarer å finn utav, eneste lavpris dualstasjon VHF på markedet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Representant fra Pronav fortalte på Lillestrøm-messa i forrige uke at det første partiet Navman 7110 er ventet til Norge i april. Jeg har satt meg på liste. Jeg har hittil hatt god erfaring med 7200 i min gamle båt og forventer samme kvalitet på 7110 selv om den ikke har samme styringsmuligheter på håndsettet ved hovedposisjonen. Sett til styreposisjon 2 virker helt greit. Noe informasjon er på Navmans hjemmeside: http://www.navman.com/marine/products/radio_comms/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Noen som har fått erfaring med Navman 7110 med ekstra håndsett ennå ? Hvordan er kvaliteten ? Lydkvalitet ? Spesiellt ekstra håndsettet, er lyden bra på høyttaler her ? Noen som vet om det er mulig å parallell koble kabelstokken på håndsettet for å få 2 forskjellige tilkoplingspunkt ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Tja. På 7100 er det skikkelig blekkboks lyd. Mono i Bjelland dur liksom. Som nevnt i en annen tråd, telefon rør hadde vært tingen spesiellt under motorgange tror jeg. Eller en ekstern høytaler kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Jeg har Navman 7110. Hadde tidligere Shipmate og Navman 7200. Har nå ekstre høyttaler i nedre styreposisjon. Så langt er jeg godt fornøyd, men jeg har ikke noe særlig støy på noen av styreposisjonene, så jeg vet ikke hvordan den vil virke i båter med høyt støynivå. Funksjonaliteten er jeg godt fornøyd men - men dette beror etter mitt skjønn på hvor aktivt man går inn for å bli kjent med instrumenteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Hyggelig med tilbakemeldiner om Navman 7110, det er denne jeg planlegger å kjøpe til båten, hovedstasjonen nede i båten og håndsettet ute. Leste en test i et engelsk båtblad her rundt juletider (husker ikke hvilket, muligen PBO) om "dual hand set" VHF. Der var denne med og fikk sånn midt på treet kritikk... som grei nok men jeg konklusjonen var... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Jeg har en Navmann 7200 og er meget fornøyd. Regner med at den du er på jakt etter bygger på samme software og menysystem. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Vil bare nevne at jeg var innom Seatronic i forrige uke og fikk presentert en ny billig VHF med to stasjoner som visstnok skulle være en konkurrent til Navman. Kan jo være greit med en telefon til Seatronic for å få opplysning om denne "nye" VHFen. Forøvrig er min erfaring at det er viktig å bruke tid på montering av VHFen. Jeg har som prinsipp: 1) god strømforsyning til VHF, dvs egen kabel fra hovedstrømskinne og separat sikring. 2) tilkobling til lokal jord (jeg bruker Dynaplate) 3) uavbrutt antennekabel fra antenne til selve VHF-mottageren 4) sørge for at VHF antennekabel ikke ligger for nær inntil andre sterkt strømførende kabler Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Er det feil å ta strøm rett fra batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Jeg har forstått at det flere steder anbefales å ta strøm rett fra batteriet - i det VHF er en sikkersforanstaltning om bord - og ikke må få skadet strømleveranse grunnet brudd i kabelnettet. Men - har jeg lært - VHFen må også ha sikring. Det kan kanskje være lurt å ha sikringen nær selve VHFen. Men plassering av sikringer i strømanlegget ombord har jeg aldri riktig forstått: nærmest mulig strømkilden, eller nærmest mulig strømforbruker? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Å ta strøm direkte fra batteriet er vel etter boka det, men husk sikring. Men hvordan er lyden fra ekstra-håndsettet Roalbj, er det bra nok i vindsuset på flybridgen ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Jeg vet ikke jeg hva som er rett. Anlegget er montert inn av Sandvik da alt var nytt. Sikringen sitter ca 15 cm fra apparatet. Benyttet alt av orginal opplegget da Navmann ble montert inn så dersom det ikke er nye bestemmelser så regner jeg med at alt er ok. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Det ekstra håndsettet oppe synes jeg fungerer godt. Det er også lett å betjene. Må legge til at vi har svært lite vindsus oppe - noe som er bemerket av flere som har vært ombord - selv i stor fart (26 knop). Vanligvis seiler i 18 knop på store havstrekninger og innenfor lovlig fartssone innaskjæres. Jeg vet ikke om den lave støyen på FB skyldes vindskjermens utforming, eller det forhold at vi har relativt høy avstand fra dørken og opp til vindskjermen. Jeg hadde vurderte å montere ekstra høyttalere også oppe - men unnlot å gjøre dette når jeg registrerte hvor lett jeg hører vanlig VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Enig at det er lite sus på flybridge ved hastigheter under 30 knop. Men jeg ser håndsettet kun har 1/2 Watt høyttaler, og det jo ikke rare effekten. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Har hatt Navman 7110 i noen måneder og så langt har jeg bare lyttet og det virker helt greit. Grei betjening og informativt display på ekstrahåndsettet. Mye for pengene, spesielt sammenlignet med Sailor A1 med to håndsett jeg hadde tidligere... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hymer Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 (redigert) Har hatt 7110 i en seilbåt i en sesong og er så langt fornøyd. Lyden er etter min mening god på begge håndsettene. En negativ detalj er at volumet på extra håndsettet ikke lar seg regulere så lenge håndsettet sitter montert i holderen, man må ta det ut av holderen for å "aktivisere" det før man kan justere volumet. Redigert 6.Februar.2007 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Vil bare nevne at jeg var innom Seatronic i forrige uke og fikk presentert en ny billig VHF med to stasjoner som visstnok skulle være en konkurrent til Navman. Kan jo være greit med en telefon til Seatronic for å få opplysning om denne "nye" VHFen. Forøvrig er min erfaring at det er viktig å bruke tid på montering av VHFen. Jeg har som prinsipp: 1) god strømforsyning til VHF, dvs egen kabel fra hovedstrømskinne og separat sikring. 2) tilkobling til lokal jord (jeg bruker Dynaplate) 3) uavbrutt antennekabel fra antenne til selve VHF-mottageren 4) sørge for at VHF antennekabel ikke ligger for nær inntil andre sterkt strømførende kabler + skikkelig kvalitet på VHF kabelen, Rett type i forhold til lengde (tror jeg det er) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ole-2 Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Jeg har hatt 7110 i en sesong, og er godt fornøyd. Største fordelen er at nå kan jeg bruke VHF, før stod den på nede ved kartbordet med ærlig talt var det ikke lett å ha lyttevakt da. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Dette høres jo riktig bra ut. Det virker som de fleste er fornøyd med lyden på eksta håndsettet. Takker for info. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Hvor lang er ledningen til mikrofonen som følger med denne radion. Jeg antar at det er høytaler også i microfondelen, stemmer det? Er det standar med avansert mikrofon. Da er det jo greit å bare henge mikrofonen opp i cocpiten. Jeg vurderer å bytte ut de store grønne sailorene mine mot en slik moderne, ser jo pointet med DSC. Er det lett å selge de Sailor radioene som jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 (redigert) Uff, nå kommer'n jammen med de Sailor Damp greiene sine her også. Tror ledningen er 10m. Sjekk på www.pronav.no der ligger manualer etc. HER Redigert 7.Februar.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 (redigert) Hvor lang er ledningen til mikrofonen som følger med denne radion. Jeg antar at det er høytaler også i microfondelen, stemmer det? Er det standar med avansert mikrofon.Da er det jo greit å bare henge mikrofonen opp i cocpiten. Jeg vurderer å bytte ut de store grønne sailorene mine mot en slik moderne, ser jo pointet med DSC. Er det lett å selge de Sailor radioene som jeg har? Ja kvitt deg med den grønne panserradioen...hehe.. Lett å selge ? Som alt annet - kommer an på prisen det. Men når du kan kjøpe nye VHF'er med DCS til under 2K så blir det vel vanskelig å få noe særs for dem. Jeg byttet til Navman 7110 i fjor. Godt fornøyd med den. Håndsettet betjenes nærmest som en walkie talkie, bare denne har kabel. Du holder den i hånden som du ville gjort med en håndholdt radio. God guffe i høyttaleren og displayet er stort og tydelig. Du har like mange betjeningsmuligheter på dette som på radioen inne. Kabelen mellom inne-enhet og uteenhet er 10m. Den er avsluttet i en male plugg ute der du plugger inn håndsettet. (gummideksel over når ikke i bruk). Det er spiralkabel mellom håndsettet og pluggen som kan strekkes til ca. 150cm. max. Mvh Geir Redigert 7.Februar.2007 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Ser at det har kommer en Northstar721 som (er og) ser ut som Navmann 7200 men den har den avanserte microfonen som 7110 har. Tror den frister mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.