Jump to content

Brukererfaring Navman 7110

Andrea

Recommended Posts

Kjører med 2 separate systemer. En fastmontert og en håndholdt. Særlig på seilere som kan være utsatt for

mastebrekk el. Tidligere vanlig med anntenne montert i masten samt reserveanntenne på pulpit.

Bruker da en 5w. håndholdt i tilegg. Bruker også dette til jolle/moderskip kommunikasjon.

Men selvfølgelig, dette erstatter ikke for muligheten for en VHF med 2 håndsett.

Vi sees!

Jeg har forstått at det flere steder anbefales å ta strøm rett fra batteriet

Men plassering av sikringer i strømanlegget ombord har jeg aldri riktig forstått:

nærmest mulig strømkilden, eller nærmest mulig strømforbruker?

Jeg er ingen elektriker, men mener likevel at det er meget viktig å plassere sikringen så nær strømkilden som mulig(på +). Dette for i størst mulig grad å unngå usikrede ledningsstrekk.

Man kan se for seg en usikret +leder som går fra batteriet og gjennom store deler av båten, der denne får skade på isolasjon og kortslutter til jord. Man har da en brennende ledning som kan skade og kortslutte andre ledninger i samme gate og katastrofen er et faktum.

...at det er meget viktig å plassere sikringen så nær strømkilden som mulig(på +). Dette for i størst mulig grad å unngå usikrede ledningsstrekk.
Det er absolutt riktig :smash: Det er lett å si at du skal ta strøm rett fra batteriet men uttaket sikres likevel og sikringen skal stå så nær batteriet som mulig og ledningen fra batteri til sikring skal forlegges kortslutningssikkert (i rør eller med annen beskyttelse).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg erindrer ikke detaljene fra forskriften som omtaler punktet om strømforsyning til VHF.

Mitt poeng er at VHF er knyttet til sikkerhet ombord.

Dersom det skulle oppstå vansker med strømtilførsel ombord,

gjerne grunnet saltvannsinntregning,

er det viktig å få byttet sikring til VHF dersom denne skulle gå slik at nødmelding kasn sendes.

Mange har trolig batterier nær kjølen eller i områder utsatt for saltvannsinntregning dersom det skulle opptre skrogskader.

Da kan det være greit å ha en uavbrutt ledning fra batteri til VHF.

Minnes at det var noen resonnementer omkring strømforsyning og sikring i tilknytning til Sleipner-forliset som førte til at VHF falt ut gangske raskt etter grunnstøtingen.

En helt annen ting er at jeg måtte forlenge kabelen fra NAVMAN 7110 som går fra hovedapparat til bi-apparat med omlag 5 meter.

Jeg kuttet den opprinnelige kabelen og forlenget med 2 x 2 1/2 kvmm kabel.

Jeg kunne ikke merke redusert kvalitet på biapparatet etter dette.

Jeg tror nok at dersom du har fått en slik vanninntrenging at det er problemer med det elektriske anlegget, så er løpet kjørt. Da nytter det ikke å bytte sikring. Nå er det jo også slik at dette med kontrollert lekkasje er noe som totalt blir oversett av dagens båtbyggere. Det så vi til fulle i historien om den Fairlinen utenfor Arendal sist sommer som var nedi med propellerne, og så gikk rett til bunns. Selv har jeg gjort noen enkle grep i min båt for å gi meg litt mer tid skulle katastrofen inntreffe. Jeg tåler å miste roret eller å treffe noe hardt i sjøen uten å få hele båten full av vann med en gang.

VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner. Mulig. Men jeg mener det er viktig å ha reserveløsninger. Selv har jeg alltid en vanntett VHF fast i vesten. Og så har jeg rigget meg til slik at jeg kan ringe HRS direkte dersom det virkelig kniper.

Til sak. På alle fartøy som er pliktig til å ha radio, er det også påbudt med eget radiodriftsbatteri. Dette plasseres gjerne i nærheten av, eller på toppen av, styrehuset. På fritidsfartøy er det ikke krav til noe som helst. Der er det helt OK med en ledning ned i maskinrommet fra radioen.

VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner.

På fritidsfartøy er det ikke krav til noe som helst. Der er det helt OK med en ledning ned i maskinrommet fra radioen.

Nå har nå jeg vært litt innom baatplassen og lest litt i en del tråder, men jeg har ennå ikke sett noen som skrver at de mener at DSC vil redde dem ut av alle situasjoner. Jeg har imidlerid registrert at enkelte av de som ikke ser nytteverdien i DSC i legger de som ser denne nytteverdien denne meningen... men nok om det..

Når det gjelder UPS, så er det vel gjerne en sammenheng med at en frivillig VHF installasjon ikke er underlagt de samme reglene som et radiopliktig fartøy har på dette området. Personlig så synes jeg dette med et eget batteri er en god ide.... i tillegg til den bærbare VHF'en

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tror ikke problemet med vanninntrengning er særlig mindre på eldre båter heller jeg da. Dekning for dette har jeg slettes ikke. Kun ukvalifisert troing.

Når det gjelder DSC så har jeg nå det. VHF`n var rett priset og den var utstyrt med DSC. Også hyler den no sånn i gamperæva hvis den ikke får navigasjons input. Så for å slippe det så koblet jeg den til GPS som aldri blir slått av så lenge jeg er i båten. Men nytten av DSC ? Tja. Siden det lengste jeg går i åpent farvann er over Oslofjorden så er nytteverdien ikke av de største vil jeg tro ?

Siden det lengste jeg går i åpent farvann er over Oslofjorden så er nytteverdien ikke av de største vil jeg tro ?

Å ja?? Du hakke hørt om Draugen skjønner jeg, eller at tjukka kan komme drivende? Dessuten "Something Weird is Going On In The town of Horten"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg var ombord i en splitter ny båt hvor batteriene sto på dørken i salongen, nede i en sittebenk.

På min er det slik...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner. Mulig. Men jeg mener det er viktig å ha reserveløsninger.

Du er ikke alene om dét. Når det gjelder sikkerhet er det litt håpløst med diskusjoner om det ene systemet kan erstatte det andre, hva som er den absolutt billigste løsningen, og hvilke spesielle situasjoner hvor en løsning ikke er til nevneverdig hjelp.

For vanlig fritidsbruk er nok den lureste investeringen en VHF, med eller uten DSC. (I tillegg har vel de fleste allerede en mobiltelefon.) Jeg har lurt litt på om jeg skal sikre VHFen med et eget batteri, men jeg vil nok prioritere å kjøpe en håndholdt VHF eller en personlig nødpeilesender i stedet for å sikre den stasjonære VHFen. En liten båt går veldig fort ned når den først går ned.

Egentlig vil jeg påstå at det er viktigst med et håndsett ved styreposisjon(er). I en krise er det ikke noen som har tid til å løpe ned til kartbord eller andre steder man ofte monterer en stasjonær VHF. Jeg har DSC og kartplotter som også leser data som kommer fra VHF. Det er stort sett "kjekt å ha" bortsett fra at det bidrar til andres sikkerhet fordi jeg ser både vanlige DSC-oppkall, og DSC-nødanrop med posisjon, på plotterskjermen. Navman fristet veldig på grunn av kompis-funksjonen, men jeg fant ut at jeg prioriterte andre ting mer. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Tråden har dreiet seg litt inn på generelle betraktninger knyttet til sikkerhetssystemer ombord - det synes jeg er bra.

Det er åpenbart at fritidsbåteiere har forskjellige systemer for strømtilførsel til VHF.

Videre har noen reserveløsning med håndholdt VHF - som vel har relativt kort rekkevidde.

Noen stoler ikke på VHF ved vanninntregning og har i tillegg nødpeilesender (dette gjelder meg).

Noen tror at det kan være vanskelig å oppgi posisjon over VHF når "ulykken er ute" og har koblet VHF til GPS (dette gjelder meg).

Noen tror at en selv kan bli skadet og at andre må betjene VHF og at VHF derfor bør være knyttet til GPS (dette gjelder meg).

Noen mener at VHF trenger separat strømforsyning med eget batteri (dette gjelder foreløbig ikke meg - strømforbruket er så stort at jeg evt. må montere separat lader for dette batteriet).

Hvilke flere betraktninger har vi?

Er det så sikkert? Så vidt jeg har skjønt, husker VHF/DSCen den sist mottate posisjon (fra GPS eller manuelt inntastet) Båten har vel ikke flyttet seg SÅ langt etter at den begynte å ta inn vann. Selv om man skulle prøve å sette båten på grunn, for å hindre synking, vil det vel være naturlig å utløse alarmen med en gang uansett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ha 2 separate systemer, en hovedvhf 25W Uteffekt, med høyt plassert anntenne, event nødantenne montert på

pulpit.

Håndholdt VHF 5w, brukes ute, også som jolle/skip kommunikajon. Event hendelser med batteri, har du fortsatt

denne i reserve. 5w på sjøen rekkker langt, greit som reserve, må du gå i jolle ved grunnstøtting er du fortsatt

oprativ.

Vi sees!

Er det så sikkert? Så vidt jeg har skjønt, husker VHF/DSCen den sist mottate posisjon (fra GPS eller manuelt inntastet) Båten har vel ikke flyttet seg SÅ langt etter at den begynte å ta inn vann. Selv om man skulle prøve å sette båten på grunn, for å hindre synking, vil det vel være naturlig å utløse alarmen med en gang uansett.

Ja, der er riktig som du skriver at VHF'en beholder siste mottatte posisjon/kurs/fart, og at det sikkert holder i en umiddelbar nødsituasjon.

Men DSC'en kan benyttes til mer en nødkalling.

Bla. Haster eller Tryggingssignalering - også kjent som PAN PAN eller SECURITE og selvfølgelig til oppkall for vanlig offentlig trafikk.

I situasjoner der hendelser kan strekke seg over lengre tid, kan det være en operativ fordel at DSC'en automatisk blir oppdatert fra GPS'en.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 2 måneder senere...

Jeg har hatt lytttevakt med en 7110 langs kysten nå i påsken. Har også værti kontakt med Rogaland Radio for å teste den ut, og min erfaring så langt er at høyttaleren er klar og tydelig. Jeg har ikke brukt håndsettet ennå, men har følgende spørsmål:

Jeg syns likevel det er vanskelig å oppfatte det som sies, for jeg er mer mottakelig for all støy rundt meg. Fins det mulighet for å koble på et headsett til vhf'n?

Jeg syns likevel det er vanskelig å oppfatte det som sies, for jeg er mer mottakelig for all støy rundt meg. Fins det mulighet for å koble på et headsett til vhf'n?

Det er uttak til ekstra høyttaler på Navman 7110.

Jeg vil anta at du kan koble dette uttaket til et hodetelefon-system.

Jeg har koblet til ekstra høyttaler ved styreposisjon nede og dette gir et sterkt og klart lydbilde etter mitt skjønn.

Må Navmann og GPS ha felles strømkilde ? Mistet posisjonen på VHF da det elektriske ble oppgradert og strøm til VHF ble tatt fra en ny skinne mens GPS tar strøm fra den gamle skinna.

En praktisk hovedregel er å hente strøm til VHFen direkte fra batteriet med separat sikring.

Det er ikke noe praktisk som etter min kunnskap hindrer at det samme ledningsopplegget også benyttes til GPS som mater VHFen med informasjon. Sørg i så fall for at GPS har separat sikring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...