Mix Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Ser at det har kommer en Northstar721Tror den frister mer. Hvis du vil betale 2500.- kr mer for en lik VHF produsert av samme produsent, så kjør ivei. Litt mye å betale for numerisk tastatur på hovedmic etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Kjører med 2 separate systemer. En fastmontert og en håndholdt. Særlig på seilere som kan være utsatt for mastebrekk el. Tidligere vanlig med anntenne montert i masten samt reserveanntenne på pulpit. Bruker da en 5w. håndholdt i tilegg. Bruker også dette til jolle/moderskip kommunikasjon. Men selvfølgelig, dette erstatter ikke for muligheten for en VHF med 2 håndsett. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fjellbonden Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Jeg har forstått at det flere steder anbefales å ta strøm rett fra batteriet Men plassering av sikringer i strømanlegget ombord har jeg aldri riktig forstått: nærmest mulig strømkilden, eller nærmest mulig strømforbruker? Jeg er ingen elektriker, men mener likevel at det er meget viktig å plassere sikringen så nær strømkilden som mulig(på +). Dette for i størst mulig grad å unngå usikrede ledningsstrekk. Man kan se for seg en usikret +leder som går fra batteriet og gjennom store deler av båten, der denne får skade på isolasjon og kortslutter til jord. Man har da en brennende ledning som kan skade og kortslutte andre ledninger i samme gate og katastrofen er et faktum. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 ...at det er meget viktig å plassere sikringen så nær strømkilden som mulig(på +). Dette for i størst mulig grad å unngå usikrede ledningsstrekk.Det er absolutt riktig Det er lett å si at du skal ta strøm rett fra batteriet men uttaket må sikres likevel og sikringen skal stå så nær batteriet som mulig og ledningen fra batteri til sikring skal forlegges kortslutningssikkert (i rør eller med annen beskyttelse). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Jeg erindrer ikke detaljene fra forskriften som omtaler punktet om strømforsyning til VHF. Mitt poeng er at VHF er knyttet til sikkerhet ombord. Dersom det skulle oppstå vansker med strømtilførsel ombord, gjerne grunnet saltvannsinntregning, er det viktig å få byttet sikring til VHF dersom denne skulle gå slik at nødmelding kasn sendes. Mange har trolig batterier nær kjølen eller i områder utsatt for saltvannsinntregning dersom det skulle opptre skrogskader. Da kan det være greit å ha en uavbrutt ledning fra batteri til VHF. Minnes at det var noen resonnementer omkring strømforsyning og sikring i tilknytning til Sleipner-forliset som førte til at VHF falt ut gangske raskt etter grunnstøtingen. En helt annen ting er at jeg måtte forlenge kabelen fra NAVMAN 7110 som går fra hovedapparat til bi-apparat med omlag 5 meter. Jeg kuttet den opprinnelige kabelen og forlenget med 2 x 2 1/2 kvmm kabel. Jeg kunne ikke merke redusert kvalitet på biapparatet etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Jeg tror nok at dersom du har fått en slik vanninntrenging at det er problemer med det elektriske anlegget, så er løpet kjørt. Da nytter det ikke å bytte sikring. Nå er det jo også slik at dette med kontrollert lekkasje er noe som totalt blir oversett av dagens båtbyggere. Det så vi til fulle i historien om den Fairlinen utenfor Arendal sist sommer som var nedi med propellerne, og så gikk rett til bunns. Selv har jeg gjort noen enkle grep i min båt for å gi meg litt mer tid skulle katastrofen inntreffe. Jeg tåler å miste roret eller å treffe noe hardt i sjøen uten å få hele båten full av vann med en gang. VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner. Mulig. Men jeg mener det er viktig å ha reserveløsninger. Selv har jeg alltid en vanntett VHF fast i vesten. Og så har jeg rigget meg til slik at jeg kan ringe HRS direkte dersom det virkelig kniper. Til sak. På alle fartøy som er pliktig til å ha radio, er det også påbudt med eget radiodriftsbatteri. Dette plasseres gjerne i nærheten av, eller på toppen av, styrehuset. På fritidsfartøy er det ikke krav til noe som helst. Der er det helt OK med en ledning ned i maskinrommet fra radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner. På fritidsfartøy er det ikke krav til noe som helst. Der er det helt OK med en ledning ned i maskinrommet fra radioen. Nå har nå jeg vært litt innom baatplassen og lest litt i en del tråder, men jeg har ennå ikke sett noen som skrver at de mener at DSC vil redde dem ut av alle situasjoner. Jeg har imidlerid registrert at enkelte av de som ikke ser nytteverdien i DSC i legger de som ser denne nytteverdien denne meningen... men nok om det.. Når det gjelder UPS, så er det vel gjerne en sammenheng med at en frivillig VHF installasjon ikke er underlagt de samme reglene som et radiopliktig fartøy har på dette området. Personlig så synes jeg dette med et eget batteri er en god ide.... i tillegg til den bærbare VHF'en Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Tror ikke problemet med vanninntrengning er særlig mindre på eldre båter heller jeg da. Dekning for dette har jeg slettes ikke. Kun ukvalifisert troing. Når det gjelder DSC så har jeg nå det. VHF`n var rett priset og den var utstyrt med DSC. Også hyler den no sånn i gamperæva hvis den ikke får navigasjons input. Så for å slippe det så koblet jeg den til GPS som aldri blir slått av så lenge jeg er i båten. Men nytten av DSC ? Tja. Siden det lengste jeg går i åpent farvann er over Oslofjorden så er nytteverdien ikke av de største vil jeg tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Det har du nok rett i. Jeg synes bare det er litt rart at det ikke er en eneste liten EU regel om det. Man kan jo fylle opp båten med allt mulig elektronisk duppeditteri, og så vil en halv meter vann i båten sette alt ut av spill. Jeg var ombord i en splitter ny båt hvor batteriene sto på dørken i salongen, nede i en sittebenk. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Siden det lengste jeg går i åpent farvann er over Oslofjorden så er nytteverdien ikke av de største vil jeg tro ? Å ja?? Du hakke hørt om Draugen skjønner jeg, eller at tjukka kan komme drivende? Dessuten "Something Weird is Going On In The town of Horten" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Jeg var ombord i en splitter ny båt hvor batteriene sto på dørken i salongen, nede i en sittebenk. På min er det slik... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Det er bare å gjøre regelmessige ofringer til Kjølsvinet og konsultere kart,kompass og kartplotter så pleier det å gå bra ser du rem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) VHF og sikkerhet. I dag så ser det ut til at de fleste har en klokkertro på VHF med DSC (GMDSS) og at den skal redde en ut av alle situasjoner. Mulig. Men jeg mener det er viktig å ha reserveløsninger. Du er ikke alene om dét. Når det gjelder sikkerhet er det litt håpløst med diskusjoner om det ene systemet kan erstatte det andre, hva som er den absolutt billigste løsningen, og hvilke spesielle situasjoner hvor en løsning ikke er til nevneverdig hjelp. For vanlig fritidsbruk er nok den lureste investeringen en VHF, med eller uten DSC. (I tillegg har vel de fleste allerede en mobiltelefon.) Jeg har lurt litt på om jeg skal sikre VHFen med et eget batteri, men jeg vil nok prioritere å kjøpe en håndholdt VHF eller en personlig nødpeilesender i stedet for å sikre den stasjonære VHFen. En liten båt går veldig fort ned når den først går ned. Egentlig vil jeg påstå at det er viktigst med et håndsett ved styreposisjon(er). I en krise er det ikke noen som har tid til å løpe ned til kartbord eller andre steder man ofte monterer en stasjonær VHF. Jeg har DSC og kartplotter som også leser data som kommer fra VHF. Det er stort sett "kjekt å ha" bortsett fra at det bidrar til andres sikkerhet fordi jeg ser både vanlige DSC-oppkall, og DSC-nødanrop med posisjon, på plotterskjermen. Navman fristet veldig på grunn av kompis-funksjonen, men jeg fant ut at jeg prioriterte andre ting mer. Redigert 8.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Tråden har dreiet seg litt inn på generelle betraktninger knyttet til sikkerhetssystemer ombord - det synes jeg er bra. Det er åpenbart at fritidsbåteiere har forskjellige systemer for strømtilførsel til VHF. Videre har noen reserveløsning med håndholdt VHF - som vel har relativt kort rekkevidde. Noen stoler ikke på VHF ved vanninntregning og har i tillegg nødpeilesender (dette gjelder meg). Noen tror at det kan være vanskelig å oppgi posisjon over VHF når "ulykken er ute" og har koblet VHF til GPS (dette gjelder meg). Noen tror at en selv kan bli skadet og at andre må betjene VHF og at VHF derfor bør være knyttet til GPS (dette gjelder meg). Noen mener at VHF trenger separat strømforsyning med eget batteri (dette gjelder foreløbig ikke meg - strømforbruket er så stort at jeg evt. må montere separat lader for dette batteriet). Hvilke flere betraktninger har vi? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Når det gjelder Navman 7110 vil jeg også tilføye: Når man først har lært å benytte piltastene for å legge inn alfanumerisk informasjon, går dette ganske hurtig - men selvfølgelig ikke så hurtig som med separate numeriske- og bokstav-taster. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Noen mener at VHF trenger separat strømforsyning med eget batteri.Hvilke flere betraktninger har vi? Egen strømforsyning eller ei... Skal det være noen hensikt med VHF m/DSC på egen kurs/batteri - bør jo også GPS mottakeren være tilknyttet samme. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Herman Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Er det så sikkert? Så vidt jeg har skjønt, husker VHF/DSCen den sist mottate posisjon (fra GPS eller manuelt inntastet) Båten har vel ikke flyttet seg SÅ langt etter at den begynte å ta inn vann. Selv om man skulle prøve å sette båten på grunn, for å hindre synking, vil det vel være naturlig å utløse alarmen med en gang uansett. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
baatsman Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Ha 2 separate systemer, en hovedvhf 25W Uteffekt, med høyt plassert anntenne, event nødantenne montert på pulpit. Håndholdt VHF 5w, brukes ute, også som jolle/skip kommunikajon. Event hendelser med batteri, har du fortsatt denne i reserve. 5w på sjøen rekkker langt, greit som reserve, må du gå i jolle ved grunnstøtting er du fortsatt oprativ. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
GeirT Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Er det så sikkert? Så vidt jeg har skjønt, husker VHF/DSCen den sist mottate posisjon (fra GPS eller manuelt inntastet) Båten har vel ikke flyttet seg SÅ langt etter at den begynte å ta inn vann. Selv om man skulle prøve å sette båten på grunn, for å hindre synking, vil det vel være naturlig å utløse alarmen med en gang uansett. Ja, der er riktig som du skriver at VHF'en beholder siste mottatte posisjon/kurs/fart, og at det sikkert holder i en umiddelbar nødsituasjon. Men DSC'en kan benyttes til mer en nødkalling. Bla. Haster eller Tryggingssignalering - også kjent som PAN PAN eller SECURITE og selvfølgelig til oppkall for vanlig offentlig trafikk. I situasjoner der hendelser kan strekke seg over lengre tid, kan det være en operativ fordel at DSC'en automatisk blir oppdatert fra GPS'en. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
nimbuster Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Jeg har hatt lytttevakt med en 7110 langs kysten nå i påsken. Har også værti kontakt med Rogaland Radio for å teste den ut, og min erfaring så langt er at høyttaleren er klar og tydelig. Jeg har ikke brukt håndsettet ennå, men har følgende spørsmål: Jeg syns likevel det er vanskelig å oppfatte det som sies, for jeg er mer mottakelig for all støy rundt meg. Fins det mulighet for å koble på et headsett til vhf'n? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Må Navmann og GPS ha felles strømkilde ? Mistet posisjonen på VHF da det elektriske ble oppgradert og strøm til VHF ble tatt fra en ny skinne mens GPS tar strøm fra den gamle skinna. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Jeg syns likevel det er vanskelig å oppfatte det som sies, for jeg er mer mottakelig for all støy rundt meg. Fins det mulighet for å koble på et headsett til vhf'n? Det er uttak til ekstra høyttaler på Navman 7110. Jeg vil anta at du kan koble dette uttaket til et hodetelefon-system. Jeg har koblet til ekstra høyttaler ved styreposisjon nede og dette gir et sterkt og klart lydbilde etter mitt skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Må Navmann og GPS ha felles strømkilde ? Mistet posisjonen på VHF da det elektriske ble oppgradert og strøm til VHF ble tatt fra en ny skinne mens GPS tar strøm fra den gamle skinna. En praktisk hovedregel er å hente strøm til VHFen direkte fra batteriet med separat sikring. Det er ikke noe praktisk som etter min kunnskap hindrer at det samme ledningsopplegget også benyttes til GPS som mater VHFen med informasjon. Sørg i så fall for at GPS har separat sikring. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Må Navmann og GPS ha felles strømkilde ? Mistet posisjonen på VHF da det elektriske ble oppgradert og strøm til VHF ble tatt fra en ny skinne mens GPS tar strøm fra den gamle skinna. Nei, men de må ha felles jord... (dvs minus) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Takk o.b.lix. Passende mandags syssel å trekke GPS jord akterut . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.