Jump to content

Motorbytte, 2syl FM til 3-syl Wickstrøm


snekkemwickstrøm

Recommended Posts

:smiley: Hei alle sammen,er det noen som kan hjelpe meg?Jeg har kjøpt en tresnekke som tidligere har hatt en to sylindret FM motor.Denne var tatt ut og jeg har fått med en tre sylindret Wickstrøm W-3 motor som er overhalt og går alldeles nydelig.Men den er ikke montert i båten enda.

Men etter som jeg sitter og kikker i manualen til motoren(den er fra 1973) så er det jo dette med propell stigning.Siden denne motoren ikke har sittet i båten før kan jo stigningen på den som sitter der være feil! I manualen står det at propellen skal være med to blad 15"x 9" og med treblad 13"x 9".Det sitter en treblads propell på båten nå.Jeg regner med " = tommer?Og det står at det første tallet er diameter så det burde være greit å finne ut av,men hvordan måler man stigning da?Er foresten takknemlig om noen har litt info om disse motorene,er det en bra motor?

Link to post
Share on other sites

I manualen står det at propellen skal være med to blad 15"x 9" og med treblad 13"x 9".Det sitter en treblads propell på båten nå.Jeg regner med " = tommer?Og det står at det første tallet er diameter så det burde være greit å finne ut av,men hvordan måler man stigning da?

Mener det normalt er "slått inn" på den flate kanten enten mot mutteren eller i andre enden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik (bare antagelser fra min side, p.g.a. manglende opplysning) at den to sylindra FM motoren som har sittet i båten din, har hatt vribart propellsystem. Vet ikke helt om propellsystemet (akslingen) sitter igjen i båten?

 

Hvordan er dette med den 3-syl. Wickstrøm'en? Skal du ha fast eller vribar propell til den?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med en aksel med vribar propell til båten,kanskje det er byttet aksel og propell på den?Om jeg skal ha vribar eller fast propell,hm det vet jeg ikke hva er best?Jeg fikk ikke med noen form for styring av denne proppelen(den vridbare),så jeg vet ikke hva jeg mangler til det,eller helt hvordan det fungerer.

Link to post
Share on other sites

.......Om jeg skal ha vribar eller fast propell,hm det vet jeg ikke hva er best?......

Ja, - sitter det en gearkasse på Wickstrøm'en?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og det står at det første tallet er diameter så det burde være greit å finne ut av,men hvordan måler man stigning da?

Tallet 22x23 betyr 22"diameter og 23"stigning. " er tommer. Stigning blir beregnet med den avstanden propellen "skrur seg fram" ved en hel omdreining.
Link to post
Share on other sites

Ja det sitter girkasse på den,motoren og girkassen ser slik ut.

Beklager, men jeg kjenner ikke til denne Wickstrøm motoren. Har aldri sett en slik før.

 

Hvis dette er en "vanlig" gearkasse - Forover / Neutral / Akterover (rotasjonsretning på akslingen er forskjellig på for- og akterover) - så kan du ikke bruke denne akslingen med vribar propell. Da må du gå for fast propell.

 

Men det var da merkelig at denne fulgte med? Er det den gamle fra FM'en kanskje? En slik en med trekkstang og hylserør i midten?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ja den fungerer slik du sier,så da må det bli fast propell.Den akselen jeg fikk med med den vridbare er slik du beskriver også.Da er det vel bare å "kaste" den akselen med den vribare propellen på.Er det noen som trenger en?Hva kan man få for en sånn?
Link to post
Share on other sites

.......Da er det vel bare å "kaste" den akselen med den vribare propellen på.Er det noen som trenger en?Hva kan man få for en sånn?

:eek: KASTE?!?

 

Åh nei du - slike klenodier kaster man ikke. FM-fabrikken finnes ikke lenger, rest-delelageret begynner å gå tomt for diverse deler. Det finnes utrolig mange snekker med gamle FM-motorer ennå. Det vil alltid være en som trenger akkurat den delen der.

 

Vanskelig å prissette en slik ting, men du kan jo forsøke en gratis annonse HER og se?

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...