Karavoli Startet 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2006 Nå må jeg spørre om noen vet hva jeg skal gjøre med min Tyssehenger! Hver gang jeg bruker handbrekket på hengeren vil ikke låsen gå opp når jeg tar ned brekket. Altså håndbrekket setter seg fast i låst stilling. Har hørt at det er et "tysseproblem" Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Så langt jeg kjenner Tysse sine hengere bruker de kjente typer aksler og drag som også andre hengerprodusenter bruker. Derfor tror jeg neppe dette er et fenomen som er spesiellt på Tysse sine hengere. Kan du legge inne et bilde av håndbremsen her på forumet, og gi opplysning om årsmodell og type? Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Så langt jeg kjenner Tysse sine hengere bruker de kjente typer aksler og drag som også andre hengerprodusenter bruker. Derfor tror jeg neppe dette er et fenomen som er spesiellt på Tysse sine hengere. Kan du legge inne et bilde av håndbremsen her på forumet, og gi opplysning om årsmodell og type? Hengeren er den største Tyssehengeren, 2004 modell. http://www.tysse.no/index.php?product=1&ka...t=Utf%F8r+s%F8k Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Kan det hende at det er for slakt, slik at det trekkes for langt opp når du strammer det ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Nå må jeg spørre om noen vet hva jeg skal gjøre med min Tyssehenger! Hver gang jeg bruker handbrekket på hengeren vil ikke låsen gå opp når jeg tar ned brekket. Altså håndbrekket setter seg fast i låst stilling. Har hørt at det er et "tysseproblem" Er dette når det står på over noe tid, eller skjer det på minutter/timer? Håndbrekket på tilhengere skal IKKE brukes som parkeringsbrems.. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Håndbrekket på tilhengere skal IKKE brukes som parkeringsbrems..Æhhh, hva skal den da brukes til? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Utfra bildet på Tysse sine nettsider klarte jeg ikke å se hvilken type håndbrems som er på hengeren. Hvis det er en knapp på bremsen som må trykkes inn må bremsen ofte dras på mer mens knappen trykkes inn for at den skal kunne løses ut. Er det knapp på denne hengeren? Normalt vil bremsehåndtaket stå omtrent rett opp når bremsen er på. Hvis hengeren skyves bakover vil håndtaket gå lenger bakover. Da kreves det større kraft for å få løst ut bremsen. Jeg vet ikke om jeg helt forstår ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Æhhh, hva skal den da brukes til? Brukes kun når du tar tilhengeren av/på tilhengerfestet, ellers brukes klosser foran og bak hjul som parkeringsbrems. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Brukes kun når du tar tilhengeren av/på tilhengerfestet, ellers brukes klosser foran og bak hjul som parkeringsbrems. Jaha ? Forde at ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Karavoli Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Er dette når det står på over noe tid, eller skjer det på minutter/timer? Håndbrekket på tilhengere skal IKKE brukes som parkeringsbrems.. Det skjer alltid når jeg tar på brekket. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Utfra bildet på Tysse sine nettsider klarte jeg ikke å se hvilken type håndbrems som er på hengeren. Hvis det er en knapp på bremsen som må trykkes inn må bremsen ofte dras på mer mens knappen trykkes inn for at den skal kunne løses ut. Er det knapp på denne hengeren? Normalt vil bremsehåndtaket stå omtrent rett opp når bremsen er på. Hvis hengeren skyves bakover vil håndtaket gå lenger bakover. Da kreves det større kraft for å få løst ut bremsen. Jeg vet ikke om jeg helt forstår ditt problem. Vet ikke typen på bremsesystemet. Det er ikke knapp på håndbrekket. Jeg trenger ikke å stramme håndbrekket mye for at bremsen låser seg! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 (redigert) Her ett lite utklipp fra instruksjonsboka til Tysse Parkeringsbremsen Parkeringsbremsen har to stillingsposisjoner, AV (1)og PÅ (2 og 3). Fjærpakken (5) bak bremsehantaket sørger for å holde /sikre parkeringsbremsen i "AV fig.2(1) og PÅ fig.2 (2)" posisjon. 3 Til - og frakobling Parkering av tilhenger Ved parkering av tilhenger settes parkeringsbremsen PÅ , fig.2(2). Når tilhengeren parkeres i motbakke og etter at parkeringsbremsen er satt på, vil tilhengeren bevege seg ca 10 cm bakover. Denne bevegelsen gjør at parkeringsbremsen automatisk trekkes enda mere til, fig.2(3)autoreversmekanismen koples ikke inn og hjulene låser seg. Ved parkering i bakke Benytt hjulklosser el.l. Ved langtidsparkering skal parkeringsbremsen stå AV, fig.2(1) . Dettepå grunn av at bremsebandene kan "eire" fast til bremsetromlene. (Bruk hjulklosser el.l). Event. faste bremser kan løses ved å slå på hjulboltene med en hammer. Redigert 29.Mars.2006 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Event. faste bremser kan løses ved å slå på hjulboltene med en hammer. Har prøvd å slå på hjulboltene. Det fungerer noen ganger, men ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
NOC Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Har også problem med at bremsen låser seg hvis den står over tid. Dette løsner hvis jeg slår forsiktig med en hammer på bremsetromlene. Mulig du har samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 29.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 OK. Da skjønner jeg bedre. Hvis bremsene henger på etter at du har tatt bremsen av vil jeg tippe på at du har trege wirer. Prøv å rist i wirene for å se om bremsene da slipper. Gjør de det er det bare å sjekke/smøre wirene. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Har du kjørt hjulene ut i vannet? Saltvann i tromlene medfører mange problemer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
chagall Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Hadde Tyssehenger i 3 sesonger, men ble kvitt denne etterhvert. Problemet var at etter å ha benyttet håndbrekket, så lå bremsene på.!!!!!! Løsningen var å banke med en hammer på felg/trommel for å få bremsebåndene til å slippe. Tok dette opp med Tysse,som sa at hengeren måtte ha vært i kontakt med saltvann.!!! Dette var den ikke beregnet for? Har idag en Brenderup henger, som jeg har brukt i 2 sesonger uten å ha merket dette problemet på denne. m.v.h. chagall Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Har erfart flere ganger at trommelbremser og salt gir problemer. Det gjelder både båthengere som blir kjørt ut i sjøen og annen redskap som går på saltet vei. (Noe ford..... svineri!) Det ser ut til at det dannes et belegg på bremsebelegget som gjør at bremsen setter seg. Demontere og rengjøre er eneste råd. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Ask Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Hei Glem dei andre svara. Her er løysinga eg fekk frå Tilhengarspesialisten AS, då eg hadde same problemet på vår Tysse boggihengar. Ta med ei lita slegga. Kryp under hengaren. På innsida av hjulet/navet ser du hovudet på ein bolt (sekskanta) Ikkje skru på denne, men gi den nokre gode slag med ei slegga. Det hjalp på vår hengar. Hjelper ikkje dette må navet skruast opp og greiene smørast opp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.