Jump to content

Låst tyssehenger


Karavoli

Recommended Posts

Så langt jeg kjenner Tysse sine hengere bruker de kjente typer aksler og drag som også andre hengerprodusenter bruker. Derfor tror jeg neppe dette er et fenomen som er spesiellt på Tysse sine hengere.

 

Kan du legge inne et bilde av håndbremsen her på forumet, og gi opplysning om årsmodell og type?

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg kjenner Tysse sine hengere bruker de kjente typer aksler og drag som også andre hengerprodusenter bruker. Derfor tror jeg neppe dette er et fenomen som er spesiellt på Tysse sine hengere.

 

Kan du legge inne et bilde av håndbremsen her på forumet, og gi opplysning om årsmodell og type?

Hengeren er den største Tyssehengeren, 2004 modell. http://www.tysse.no/index.php?product=1&ka...t=Utf%F8r+s%F8k

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg spørre om noen vet hva jeg skal gjøre med min Tyssehenger! Hver gang jeg bruker handbrekket på hengeren vil ikke låsen gå opp når jeg tar ned brekket. Altså håndbrekket setter seg fast i låst stilling. :headbang: Har hørt at det er et "tysseproblem" :confused:

Er dette når det står på over noe tid, eller skjer det på minutter/timer?

Håndbrekket på tilhengere skal IKKE brukes som parkeringsbrems..

Link to post
Share on other sites

Utfra bildet på Tysse sine nettsider klarte jeg ikke å se hvilken type håndbrems som er på hengeren.

 

Hvis det er en knapp på bremsen som må trykkes inn må bremsen ofte dras på mer mens knappen trykkes inn for at den skal kunne løses ut. Er det knapp på denne hengeren?

 

Normalt vil bremsehåndtaket stå omtrent rett opp når bremsen er på. Hvis hengeren skyves bakover vil håndtaket gå lenger bakover. Da kreves det større kraft for å få løst ut bremsen.

 

Jeg vet ikke om jeg helt forstår ditt problem.

Link to post
Share on other sites

Utfra bildet på Tysse sine nettsider klarte jeg ikke å se hvilken type håndbrems som er på hengeren.

 

Hvis det er en knapp på bremsen som må trykkes inn må bremsen ofte dras på mer mens knappen trykkes inn for at den skal kunne løses ut. Er det knapp på denne hengeren?

 

Normalt vil bremsehåndtaket stå omtrent rett opp når bremsen er på. Hvis hengeren skyves bakover vil håndtaket gå lenger bakover. Da kreves det større kraft for å få løst ut bremsen.

 

Jeg vet ikke om jeg helt forstår ditt problem.

Vet ikke typen på bremsesystemet. Det er ikke knapp på håndbrekket. Jeg trenger ikke å stramme håndbrekket mye for at bremsen låser seg!

Link to post
Share on other sites

Her ett lite utklipp fra instruksjonsboka til Tysse

 

 

Parkeringsbremsen

 

Parkeringsbremsen har to stillingsposisjoner, AV (1)og PÅ (2 og 3).

Fjærpakken (5) bak bremsehantaket sørger for å holde /sikre parkeringsbremsen

i "AV fig.2(1) og PÅ fig.2 (2)" posisjon.

3

Til - og frakobling

Parkering av tilhenger

Ved parkering av tilhenger settes parkeringsbremsen PÅ , fig.2(2). Når

tilhengeren parkeres i motbakke og etter at parkeringsbremsen er satt på,

vil tilhengeren bevege seg ca 10 cm bakover. Denne bevegelsen gjør at

parkeringsbremsen automatisk trekkes enda mere til, fig.2(3)autoreversmekanismen

koples ikke inn og hjulene låser seg. Ved parkering i bakke

Benytt hjulklosser el.l.

Ved langtidsparkering skal parkeringsbremsen stå AV, fig.2(1)

. Dette

på grunn av at bremsebandene kan "eire" fast til bremsetromlene. (Bruk

hjulklosser el.l).

Event. faste bremser kan løses ved å slå på hjulboltene med en hammer.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde Tyssehenger i 3 sesonger, men ble kvitt denne etterhvert.

Problemet var at etter å ha benyttet håndbrekket, så lå bremsene på.!!!!!!

Løsningen var å banke med en hammer på felg/trommel for å få bremsebåndene til å slippe.

Tok dette opp med Tysse,som sa at hengeren måtte ha vært i kontakt med saltvann.!!!

Dette var den ikke beregnet for?

Har idag en Brenderup henger, som jeg har brukt i 2 sesonger uten å ha merket dette problemet på denne.

 

m.v.h. chagall

Link to post
Share on other sites

Har erfart flere ganger at trommelbremser og salt gir problemer. Det gjelder både båthengere som blir kjørt ut i sjøen og annen redskap som går på saltet vei. (Noe ford..... svineri!) Det ser ut til at det dannes et belegg på bremsebelegget som gjør at bremsen setter seg. Demontere og rengjøre er eneste råd.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Glem dei andre svara. Her er løysinga eg fekk frå Tilhengarspesialisten AS, då eg hadde same problemet på vår Tysse boggihengar.

 

Ta med ei lita slegga. Kryp under hengaren. På innsida av hjulet/navet ser du hovudet på ein bolt (sekskanta) Ikkje skru på denne, men gi den nokre gode slag med ei slegga. Det hjalp på vår hengar.

 

Hjelper ikkje dette må navet skruast opp og greiene smørast opp.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...