Wolwerine Startet 29.Mars.2006 Del på Facebook Startet 29.Mars.2006 Hei Er det noen som har peiling på hvor det er billigst å kjøpe komplett pakkningsett til ein Md21a motor? Eg ser att denne motoren blir brukt i ein Peugeot. Er det billigare å kjøpe pakkinger fra ein Peugeot forhandler? Båtting har jo ein tendens til å koste ein legg og ein arm Hvilke Peugeot biler har denne motoren stått i? Håper noen kan hjelpe meg Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 (redigert) Hos Motor Teknikk i Oslo eller Sørlandets Sylinderservice i Kristiansand. Hold deg unna merkeverkstedet for Peugeot:wink: http://www.motorteknikk.no/ http://www.sylinderservice.no/ Dette gjelder selvfølgelig generelle motorpakninger, de som omhandler mariniseringsutstyret etc. må du få fra Volvo forhandleren (eks. Sørlandets Sylinderservice) XD3P Redigert 29.Mars.2006 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Mener at denne satt i bl.a. Peugot 504. Hvis det kun er topp-pakningen du trenger så selges den løst. Volvo oppgir at den pakningen de selger i dag er en forbedret type, om dette gjelder også for de som selges i bil-ettermarkedet vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Wolwerine Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Takk for hjelpa Motoren ser så slitt ut og dårlig vedlikeholdt att eg har lyst til å kløyve den helt å gå over hele motoren. Eg tenkte å bestille toppakning med skjærekant siden denne motoren ikkje har det beste ryktet når det gjelder toppakninger. Eg har også høre att det går å få laga pakkning i messing eller bronse som vist nokk skal tåle veldig mye. Noen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Nå tror jeg at dagens pakninger er bedre enn da denne motoren ble produsert. Min motor er av samme fabrikat, men 2,5 ltr volum, tiltrekkingen her er ganske så forskjellig fra min orginale håndbok til det jeg fikk fra Autodata. Nye bolter og pakning (fra "per" eller "pål"), pluss riktig prosedyre på tiltrekkingen så er jobben gjort en gang for alle (ingen ettertrekking). Denne grunnmotoren er ikke noe dårligere enn andre, forutsatt at motorene arbeider og sammenlignes etter samme maksturtall (3400-3600 o/m.) XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Eg har også høre att det går å få laga pakkning i messing eller bronse som vist nokk skal tåle veldig mye.Har hørt mye om denne motoren, men dette er noe nytt...Virker rart med en pakning i messing/bronse når toppen er i aluminium. Pakningen må vel være mykere enn metallene den skal tette imellom...? tiltrekkingen her er ganske så forskjellig fra min orginale håndbok til det jeg fikk fra Autodata.Intr. om du kunne si litt mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Wolwerine Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Eg skal fohøre meg med ein lokal motorekspert anngående messing/bronse pakkninger. Eg veit det er eit firma i Stavanger som lager slike pakkninger. Men er mulig det ikkje funker når toppen er i alum. Kommer tilbake med info om det når eg har fått sjekka det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 I min gamle Peugeot manual så står der at boltene skal trekkes med 8 DaNm. Jeg ville da ha ettertrekt disse i tre trinn opp til korrekt verdi. I Autodata sitt oppsett så er det mer omfattende: Trinn 1 Trekk til 30 Nm Trinn 2 Trekk til 70 Nm Trinn 3 Løsne en og en 90 grader ( kun en bolt av gangen) Trinn 4 Trekk til med 70 Nm ( kun en bolt av gangen, Trinn 3 og 4 etter hverandre bolt for bolt) Trinn 5 Kjør motor i 10 min. Trinn 6 Vent i 210 minutter Trinn 7 Løsn bolt for bolt igjen 90 grader (samme som tr 3 og 4) Trinn 8 Trekk til 70 Nm Trinn 9 Trekk til 120 grader (Blei lang i armene ved denne tiltrekkingen ) FERDIG!! Nå er jobben gjort og ingen ettertrekking i ettertid er nødvendig. Kun nye bolter og pakning ble benyttet. Motortype til MD21 er 4.90 på 2112cm3 fra Indenor(Peugeot). Å få sjekket ut med Autodata om samme prosedyre kan brukes på denne motoren ville jo vært fint. Noen der ute med tilgang til Autodata? Motoren stod i Peugeot 504 Diesel 2,1 liter. ( En aldeles uslitelig "pompidoknallert" i alle fall i bil) XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Låner denne tråden litt jeg . MD21A under varmeveksler i forrkant ca 5cm inn under sitter det en skrue . Noen som veit hva det gjør / er til ? Trur det lekker litt vann der hos meg , sitter en svær gummipakkning på den skruen som tyter ut rundt den . Skulle nesten tru det var noe tappeskrue av no slag , men det er jo vannvittig trankt inn under der da så . Sitter jo som banken , så tør ikke dra på den mere . Prøver og finne ut av det i manualen men , noen som kan ha peil på dette ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Det er som du sier, en tappeskrue. (ferskvann) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 (redigert) Det er som du sier, en tappeskrue. (ferskvann) Det var da et mærkelig sted å plassere den da , må jo tappe rett i kjølen da så trankt som det er der ? men er det som du sier så kansje det er å få den ut og bytte pakkning så er livet lett igjen .Redigert : Skal jo være en MD 21 A fritidsmotor jeg har . Foresten det er en pinnebolt med mutter på og stor gummipakkning , regner med du har rett Ingar som har hatt slik motor i en årrekke , bare stussa litt når det er en pinnebolt med mutter og ikke en vanlig bolt . Tine II Redigert 31.Mars.2006 av TINE II (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
index Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Hvis den sitter såpass godt så er det kanskje en ide å splitte mutteren med en muttersplitter? Da vil du i det minste unngå at bolten knekker når du tar litt hardt i for å løse den... En knekt bolt her vil sikkert medføre mye demontering før den kan borres ut, så det er kanskje greit å være litt føre var... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Helt klart , men kan jo spraye den et par dager å se om det kan gjøre underværker først . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Foresten det er en pinnebolt med mutter på og stor gummipakkningHusker ikke hvordan dette var "originalt", men jeg har tydligvis også hatt lekkasje her en gang i tiden og satt i en 1/8" blindplugg. Braketten for dieselfilteret må demonteres for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Wolwerine Svart 31.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Hei igjen Nå har eg fått noen priser på komplette pakkningsett,strekkbolter,fjærsett,veivlagersett,rammelagersett og Thrustlagersett Det var ein vanvittige prisforskjell på å kjøpe orginale VP deler og bil deler For VP sett så kom det på kr 7825 For bilsett så kom det på kr 3350 Pakkningene som er til bil er vell like gode å bruke som dei orginale? Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Har overhalt min MD 32 A i vinter, samme som MD 21 A men en sekser, kjøpte alt hos Reko as på ski (64856140) de var en klar vinner på pris, eneste de ikke hadde var rammelager, med de fikk jeg fra Sørlandets motorservice i Kristiansand. Pakningene vedrørende varmeveksler,eksos følger ikke med i disse setene, disse får du hos Norpart as på lørenskog el. hos din lokale vp butikk Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Eg fekk toppakning til under 1000 kroner hos http://www.cylmo.no/ Fabrikatet er Payen delenummer er BF580. Eg er usikker på om det er rett pakning da det skal være forsjellige typer. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 . Braketten for dieselfilteret må demonteres for å komme til. Ingar jeg trur jeg skal ta noen bilder av motoren min , så kan du se hva jeg har . Dieselfiltret sitter vel 1 meter unna denna skruen , jeg har nesten 1000 omdreininger mindre enn andre MD 21 jeg har varmevekser'n langsgående på motor . Som sagt før så veit jeg ikke mer enn at det står i pappirene at det er en MD21A pga turtallet en fritids utgave ?Begynner å lure når jeg hører div forskjellig kontra hva andre har og sier om sin MD21A .Håper det er ok Ingar , så sender jeg deg et par tre bilder så ser du hvordan motoren min se ut . Det at en pinnebolt med mutter på er avtapping for vannet høres også rart ut hvorfor er det ikke en vanlig bolt ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 I Autodata sitt oppsett så er det mer omfattende:Mange takk! Dette var intr., som nevnt tror jeg at tiltrekkingsprosedyren er en medvirkende årsak til problemene. Volvo oppgir tiltekking 6.5-7.5nm og ettertrekking etter 20 og 200timer samt når motoren har stått i mer enn 3mnd. Mon tro hvem som gjør dette...Håper det er ok Ingar , så sender jeg deg et par tre bilder så ser du hvordan motoren min se ut .Det kan du gjerne gjøre. Eller poste dem her, sikkert fler som er intr. En MD21 med langsgående varmeveksler har iallfall aldri jeg sett. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Det er muligens kombiveksleren fra Bowman som har blitt montert? Den er svjv langsgående, erstatter eksosmanifolden. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Er en Bowman veksler på den ja . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Ok, da kan du glemme det jeg skrev, dette var ut fra at du hadde original Volvo 21A varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Ingar, jeg er av samme oppfatning vdr. tiltrekkingen og problemer siden. Min motor "fikk" Autodata sin prosedyre og jeg føler med ganske så trygg på at dette holder i årevis. Skal få tak i Autodata sin prosedyre via "junior" i huset her hjemme så får vi se hva den sier om 2,1 literen (MD21) XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Flott!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Ok, da kan du glemme det jeg skrev, dette var ut fra at du hadde original Volvo 21A varmeveksler. Beklager men tenkte ikke på det jeg . Syntes det var litt rart at dem klarte å sette en tappebolt inn under der , men men har nå større problem nå som alt strøm er borte . (se evt annen tråd ) Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.