Jump to content

Bastøfergen kolliderte med fiskebåt


Herman

Recommended Posts

Fra Tønsbergs Blad

Kollisjonen skjedde sør for Jeløya i 15.20-tiden.

Tråleren "Bastøviken" var på vei sørøver etter fiske inne i fjorden. "Bastø II" var på vei fra Moss til Horten. Det var tett tåke i området da sammenstøtet skjedde.

Skipper og reder Bjørn E. Nilsen på "Bastøviken" mente at Bastøferja hadde vikeplikt. Da han forsto at ferja ikke kom til å vike, forsøkte han en unnamanøver. Men sammenstøtet var ikke til å unngå.

- Skadene på båten er svært store, sier Nilsen.

Etter å ha kontrollert at båten ikke var lekk, valgte han å gå til Engelsviken ved Fredrikstad for egen maskin.

Passasjerene på "Bastø II" opplevde også situasjonen som svært dramatisk.

- Vi hørte et kjempesmell. Da jeg kikket ut av vinduet så jeg en rød og hvit mindre båt forsvinne på tvers i det fjerne, forteller June May Helleberg fra Tønsberg.

- Det gikk bra. Det ble ingen skader på Bastøferja, sier direktør Olav Bræin i Bastø Fosen.

Jammen bra at ikke fergen ble skadet! Går det an? :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er mange tankevekkende momenter i denne saken slik det fremstilles i Tønsberg Blad.

 

Uten at skyld fordeles kan man undre over at dagens båter som i alle fall har radar, og kanskje AIS kommer opp i slike situasjoner.

 

Bra at ingen mennesker fikk fysiske skader.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel egentlig ikke gå an, hvis regler og rutiner følges, - samt utkikk og bruk av gode instrumenter,...........eller kanskje det bare var kaffepause for "alle mann"?

 

Hva med sikkerheten for passasjerer?

 

Det skal bli interessant å høre "(bort)forklaringen" - for dette skal ikke kunne skje med våkne folk på broen!

Link to post
Share on other sites

Forsiktig nå Lars_Herman.

Du må aldri stille spørsmål ved den hellige og ukrenkelige nyttetrafikken.

Spesiellt ikke ferger.

Da blir du fort idiotforklart. (Men du kan ha mye moro mens det pågår).

 

Undres hvor langt ned i tråden man kommer før det blir opplyst at det var egentlig en seilbåt, for eksempel i Blindleia, som egentlig hadde skylda.

 

Men, med radar, AIS og hva det nå alt heter og utenfor vinduene til Horten VTS.

Man undres.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Skall bli intressant o följe denne............ :smiley: (tur att ingen kom til skade!)

 

som jag ser det så dette ett typisk "regel 19-case" - både har vikeplikt, undgå närsituasjon!

 

samme som Johanna / Stena Nordica i Kattegatt för ett par år sedan.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fra Koma Tidene :

 

qte

Utenfor Jeløya fikk Nilsen Bastø II på radaren. Ferja kom hurtig på bb baug og skulle etter sjøveisreglene normalt vike for tråleren.

Nilsen sto i styrhuset og veide frem og tilbake. Skulle han forsøke å gå foran ? Ville ferja vike ?

Plutselig kom ferja ut av tåka,kloss i ham,på kollisjonskurs. Nilsen la roret i borde for å komme seg unna. Så dro han spakene akterover,men det var for sent.

uqte

 

Ikke vet jeg om hvem som skal idiotforklares siden begge fartøyene er nyttetrafikk. Men er hendelsesforløpet som ovenfor så har de nok skyld begge to. Synd det ikke er en "time out" knapp ombord forresten så en kan få tenkt seg godt om og den andre parten kan få sett i radaren.

Link to post
Share on other sites

Fra artikkel i Gjengangærn.

 

quote

Sammenstøtet mellom "Bastø II" og "Basteviken" klokken 15.20 i går kunne ikke følges "live" fra Trafikksentralen i Horten. Årsaken er at "Basteviken" ikke har det elektroniske posisjonerings- og varslingssystemet AIS – Automatic Identification System – så tråleren måtte plottes individuelt for å komme fram på trafikksentralskjermene.

unquote

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

...Undres hvor langt ned i tråden man kommer før det blir opplyst at det var egentlig en seilbåt, for eksempel i Blindleia, som egentlig hadde skylda.

HMmm; Hadde tråleren mesanseilet oppe, blir det sikkert mye morro her :lol::lol:

 

Men fra spøk til alvor: Hvis det forholder som det refereres her, har ferja et forklaringsproblem!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men selv om fiskebåten ikke har AIS, må man vel forvente at den synes på radar? Det krever imidlertid at radaren ikke er justert helt til alt forsvinner, og at noen faktisk ser på radaren. Det siste burde være en selvfølge så lenge det er tåke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det fremgår ikke av artikkelen om Trafikksentralen var ute med en advarsel på Ch 16. Men fra Gengangeren artikkelen som Krapyl postet så leser jeg det slik at Trafikksentralen måtte plotte fiskebåten "individuellt" som det står :crazy: Ville det ikke vært bedre å sende en melding på Ch 16 og advare mens en plottet ? Har ikke Trafikksentralen ARPA radar ? Fiskebåten må ha hatt radaren innstillt på ganske kort range ? Gav fartøyene foreskrevne signaler ? Når fiskebåten iht avisartikkelen var i tvil,hvorfor styrte den ikke unna faren som nærmet seg ? Det er mange spørsmål som ikke er besvart og kollisjonen skjedde nesten på trappa til Trafikksentralen.

Det er veldig uheldig at fiskeren har snakket med journalister. Men det meste blir vel bare spekulasjoner siden vi ikke vet noe om hva som foregikk på broa ombord i ferja ?

Det om tullete ferjematroser vil jeg ikke kommentere. Bastøy Fosen har utdannete navigatører på broa.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror noen og enhver kunne ha nytte av å behandle Bastøferja som ei

lineferje. Den oppfører seg som en slik.

:lol::lol: har vart ombord i Bastö en gang då han hade vikeplikt för en Danmarks/Tysklandsferja, der Bastö vek i siste momangen, skulle tippe att vi var 100 m fra den andre båten........

 

 

Något som oxo kan vare lite til besvär för Trålaren (men nu er jag ute på lite hal is för jag kan

ikke sjökartet utantill o vet heller ikke var kollisjonen hende, var det mitt ute eller vid ngt ferjelege!)

 

men börjar ikke Trafikksepareringen ute vi Holländaren...o går inover ??

 

isåfall skall man korse med minste möjlige vinkel......det kan man ju säga om Bastö, dom går

ju nesten vinkelrett över !

 

en annen kommentar om VTS'n

 

vad säger dom norske reglerna om VTS'ns info, det er ren info og ikke bindade direktiv eller????

 

 

 

 

(dom svenske skulle anta att norske er samme!

Den trafikinformationoch de övriga upplysningar, som VTS-centralen vid anmodan eller vid behov lämnar till fartygen,är endast att betrakta som information och innebär inte några bindande anvisningar eller direktiv gentemot fartygen. Befälhavarens och lotsens ansvar för fartygens framförande kvarstår alltså oförändrat.)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

..ja ja, det er også mulig at det ha skjedd "med vennlig hilsen av vennene "Autopilot & Co."".

Sist høsten hadde jeg to ganger nesten-kollisjon med skip i kattegat og i nærheten av Fehmarnbelt.

En liten dansk kemitransporter og en tysk båt fra kystvakten (!) som ville vel sende meg til bunnen.

Hos begge tilfeldigheter kunne jeg se gjennom kikkerten at det har stått opp skikkelig bevegelse på brygga når jeg har brukt VHF.

Men ikke noe bevegelser før.

Forresten er seilbåten min 12,65, stal og jeg kjører permanent radar og radarreflektor, uansett.

Men det ha vært strålene solskin ved begge tilfeldigheter og så finnes det ikke noe unnskyldning for "sa jeg ikke".

 

Likevel er det vi alle som må passe på oss selv.

Regelverk som vikePLIKT, eller "måtte jo" er ren selvmord.

Jeg observerer i hele tida og gi plass når jeg bare kan og dette tidelig nok.

Så synes jeg at det er det beste forsikring mot ulykke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Klok tale, Jørg, - men så har jo du litt erfaring med navigering også da..., og i tillegg ansvarsfølelse for deg selv og andre! :sailing::seeya:

Om det er klok, det vet jeg ikke.

Men man vil jo overleve selv også, og alle vet at folk på store skip ikke er de som er riktig oppmerksame.

 

Og mht. erfaring med navigering?

Lite granne kan og bør man lære seg, før man leker med sjøen.

Deretter bør en høre på innere stemmen sin og reagere med en gang på minste tvil.

Bruker man det, men ikke for mye regelverk, så er det sjelden at noe går galt.

Se bare på alle disse pionere som har seilt rund verden med ganske små båter.

De har ikke hadd mye regelverk, men instinkt som de har brukt.

Og pga. det kunne de skrive bøker, laaang etter reisen.

Fordi de har overlevt :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ufattlig mye styr med Fosen , og nå kjører dem ned fiskebåter også . Hva er det neste med dem . Kan nesten ikke fatte at sånt går ann med alt utstyret som er i båtane , kan jo bli intresant å høre hvem som sto på brua og til rors , vis vi noen gang får høre noe som helst

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det burde være en selvfølge at ferja har en mann som står stand bye ved radaren i slikt vær. En kollisjonsalarm innstilt på antall meter også.

 

Nå lytter både ferjene og fiskerne på kanal 19 i dette området i tillegg til 16. Horten kontroll har kommunikasjon med både fisker og ferje på K-19.

 

Nå vil ikke jeg gå inn på dette med seil eller ikke, selv om jeg har brennede lyst....... :lol::lol:

 

At fiskeren godt vet at ferjene trafikkerer hele tiden øst - vest gjør ikke saken bedre. Nok en gang et tilfelle at "jeg kjørte jo på retten min". Den hælv..... nytterafikken!

 

Man blir liten i kamp mot de store.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Foregriper ikke vi dette litt nå med våre antagelser og gjetninger og ikke minst kritikk av gud og enhver mann. Siden jeg kun kjenner saken fra media såføler jeg i allefall at jeg ikke har grunnlag nok til å kritisere hverken skipper på den ene eller den andre skuta inntil eventuell sjøforklaring er avholdt eller politiets rapport er klar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...