Jump to content

Restaurering og andre båtprosjekt


Skaaden

Recommended Posts

Jeg har registrert at det er veldig mange her på BP som legger ut bilder og skriver om deres båtprosjekter.

Som båtfolk flest synes jeg det er meget interessant og spennende å følge med på restaureringprosjekt o.l.

 

Hadde det da vært mulig og hatt dette under en egen kategori? Slik at det blir en lettere og ryddigere når man ønsker spesielt å lese om slikt.

Dette kunne også bli brukt som et slags oppslagsverk for de som trenger tips og løsninger på div. problemstillinger.

 

Noen flere som har tenkt på dette?

 

Mvh

Håvard Skaaden :cool:

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

 

 

 

 

 

:fishing::fishing: .....etter oppdelingen av ÅF. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja til egen kategori! Prosjekter, eller kanskje bare for å starte en tråd om din egen båt. Jeg må inrømme at det er det jeg leser mest av, og det blir tidvis ganske mange sider å bla seg gjennom for å finne det..

Helt enig!

Siden det hele tiden kommer nye tråder, så er det endel som også forsvinner langt bak. Og da vi er mange som er opptatt av å lese slikt, kan det til tider bli mye "leting"

 

Håvard

Link to post
Share on other sites

Jøje meg.. Etter å ha lest tråden "Oppdeling av Åpent forum" endrer jeg straks på min tidligere mening om at man burde ha en egen kategori for prosjekter. Dette med oppdeling er visst et ganske debatert tema, og med facinerende sterke meninger for noe som strengt tatt har ganske liten praktisk betydning, jeg klarer jo å bla meg gjennom trådene også. Dessuten likte jeg tanken om at åpent forum rett og slett skal være som en brygge hvor man kan snakke om alt og intet.

 

Men hva om moderatorer og trådstartere i stedet for putter inn "Prosjekt:" i begynnelsen av emnet, da blir det så skrekkelig mye mer lettere å finne dem igjen uten å dele opp Båtplassen. Lettere å bruke søkemotor blir det også.

 

Som båtløs er jeg blitt avhengig av disse prosjektsidene. Jeg blir nærmest rørt til tårer over hva dere får til, og jeg lærer mer og mer for hver tråd jeg leser. Så fort jeg er ferdig med studenttilværelsen så kommer det nok en prosjekttråd fra meg også. Enn så lenge lever jeg på/av deres. :-)

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir vel som å banne i kjerka, men jeg er sterkt uenig i å ha egen underkategori:

 

-forumet favner personer innen kategorier seilbåt, skøyter, trebåt, plastbåt, robåt, optimistjoller, motorbåt, taubåt, etc etc... Man skal være forsiktig med å katalogisere for mye, da dette fort kan bli uoversiktlig. Skal først restaureringsfolka ha sitt, skal kanskje dette inndeles igjen i plastbåtrestaureringer og trebåtrestaureringer etc etc...

 

-av og til, når tråder hentes frem fra "glemselen", er det desto mer hyggelig og beundringsverdige øyeblikk å titte på trådene, fremfor å "ha dem i dagen hele tiden"....

 

Om det nå allikevel skulle bli underforum "restaureringer", braker det vel også løs med diskusjoner om "teknisk underforum", "seilbåtforum" etc etc...

 

Forumet her er unikt, "alt i en mølje" (nesten), og det er tydligvis en suksess.

 

Min anbefaling er derfor å ikke forandre på nåværende.........

Link to post
Share on other sites

Men hva om moderatorer og trådstartere i stedet for putter inn "Prosjekt:" i begynnelsen av emnet, da blir det så skrekkelig mye mer lettere å finne dem igjen uten å dele opp Båtplassen. Lettere å bruke søkemotor blir det også.

Dette synes jeg kan være et godt kompromiss. Ville vært veldig enkelt for nye medlemmer, eller gamle på leting, å vite hvilke tråder som er laaaaaange og oooooooomfattende prosjekt tråder.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at prosjekt-trådene er noe av de artigste å lese her på BP.

Samtidig mener jeg ÅF er så bra som det er, oppdeling tror jeg ikke blir det samme.

Jeg synes EiSvIn og trulte er inne på en god ide her dersom det fungerer?

Veldig enkel prosedyre hvis det bare er å skrive "Prosjekt" først i trådtittelen,

hva mener ekspertene?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hva sier han, er han enig??????

Kommer vel ikke som noen overraskelse at jeg er skeptisk til ett eget forum.

 

Men forslaget om å starte disse emnene med "Prosjekt" høres fornuftig ut, da er det gjort på ett øyeblikk å finne dem vhja søk.

Jeg kan gjerne legge til dette i tittelen på eksisterende prosjekt-tråder hvis jeg får beskjed om hvem det gjelder. (med link til emnet).

 

Kanskje det også går an å overtale Andreas til å lage en egen kategori for dette i Emneoversikten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det man kunne gjort, hvis det ikke finns allerede (har ikke sjekket) er og lage en ny gruppe i emneoversikten over prosjekter.

Det er nok lettere og få igjennom vil jeg tro.

Tror ikke det finnes som egen gruppe i emneoversikten, men kunne godt ha vært det. Det er vel opp til Andreas tror jeg ?

Link to post
Share on other sites

Kanskje det også går an å overtale Andreas til å lage en egen kategori for dette i Emneoversikten. :smiley:

 

Tror ikke det finnes som egen gruppe i emneoversikten, men kunne godt ha vært det. Det er vel opp til Andreas tror jeg ?

Har sjekket, det ligger noen prosjekt tråder under "trebåt saker"

Men en egen kategori for prosjekt hadde vært fint :smiley:

Link to post
Share on other sites

Veldig positiv til å bare ha noe så enkelt som "prosjekter".På bilforumet jeg ser endel på kan man gå inn på noe som heter GARAGE der har de som har sine prosjekter egen tråd med bilder av bilen sin i det tilfellet, men som vi kunne hatt bilder av båten/prosjektet.......

Da kunne det blitt litt ryddigere tråder om båtene våre også....

Det er mange tråder som har blitt laaaange nå :smiley:

Redigert av cocker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved å være endel mer profesjonelle enn hva BP er i dag, så ville det være naturlig at en trådstarter "huket av" for de områder tråden omhandler. Utfra hva som da hukes av blir tråden plassert i den rette kategori.

Dette kan være definerte underfora, men også bare en rullgardin (drop down) på søkfunksjon i felles database (ÅF). At det er behov for en forenkling av BP er vel hevet over enhver tvil.

At BP er "best i test" bør ikke være en stopper for at vi kan bli bedre.....eller....???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det ville vel være bra nok med en emne mappe som kun inneholder navn på tråden, som er linket videre til emnet. Da ville vi lett søke opp dette samtidlig som tråden faktisk ble værende i Åpent Forum. Det vil og kanskje være slik at man måtte huke av en plass for at linken skulle limes inn. Eller at det sendes en IM til moderator. Det hadde og hvert på sin plass mener jeg at tråden bør oppnå et vist antall innlegg / sider før den kunne betegnes som en prosjekt tråd. Dette for at link siden ikke skal bli for stor og uoversiktelig

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men hva om moderatorer og trådstartere i stedet for putter inn "Prosjekt:" i begynnelsen av emnet, da blir det så skrekkelig mye mer lettere å finne dem igjen uten å dele opp Båtplassen. Lettere å bruke søkemotor blir det også.

Dette er også en god ide. Støtter dette forslaget dersom det andre ikke når gjennom :cheers:

 

Skaaden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...