Jump to content

Skummelt!


jkirkebo

Recommended Posts

Kjørte for første gang i går en lengre strekning (ca. 30Nm) med båten etter at det var blitt helt mørkt. Overskyet tilogmed, det var ikke mye lys. Heldigvis er jeg lommekjent i området og har kartplotter som viser med stiplede linjer hvor jeg har gått før så det er bare å navigere etter de. Det var ikke noe problem i det hele tatt.

 

Jeg har hørt at det er mange joller rundt omkring uten lanterner, men at det skulle være så mange sjokkerte meg virkelig! Hva er det som går av folk ? Jeg passerte ca. 7-8 joller og mindre skjærgårdsjepper som var totalt mørklagte, nesten umulig å få øye på! At folk tør... En av jollene krysset 20-30m foran baugen min, jeg så den ikke før den var nesten rett foran. En annen skjærgårdsjeep passerte meg motgående med 5m klaring :( Resten av jollene hadde heldigvis hørt og sett meg (har bra med lanterner) så de pellet seg vekk når jeg kom. Ligge mitt i leia uten lys en bekmørk kveld ?!?!? Folk leker med livet. De av dere som har mindre båter, få nå på lanterner (ihvertfall en rundtlysende hvit!) eller hold dere inne etter mørkets frambrudd.

 

Jeg la mest mulig arbeid i å kjøre så rett som mulig slik at de uten lys kunne forutsi hvor jeg kom men kan noen si meg hvem som får skylden om en båt kolliderer med en jolle uten lys på natta ?

 

Noen går dessverre for langt i motsatt retning også, å bruke en diger xenon-lyskaster beregnet som fjernlys på trailere til kjørelys på båten er hverken hensynsfullt eller lovlig. Det tok litt tid før nattsynet kom tilbake :(

Link to post
Share on other sites

Hvem som får skylda?Begge to antar jeg men mest skyld får den mørklagte.Ser du har en hurtig gående båt så du vil sikkert bli "mistenkt" for ikke å ha gått med sikker fart.Du vet jo at joller ofte er ute om natta uten lanterner og da må du regne med at du kan møte dem og noe kan skje. :rolleyes:Og siden du har hundrevis av hester i rompa på båten så er en del av utfallet klart før du blir blandet inn i noe.Sanne mine ord.Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Hvem som får skylda?Begge to antar jeg men mest skyld får den mørklagte.Ser du har en hurtig gående båt så du vil sikkert bli "mistenkt" for ikke å ha gått med sikker fart.Du vet jo at joller ofte er ute om natta uten lanterner og da må du regne med at du kan møte dem og noe kan skje. :rolleyes:Og siden du har hundrevis av hester i rompa på båten så er en del av utfallet klart før du blir blandet inn i noe.Sanne mine ord.Dessverre.

Men hva er sikker fart ? Skulle hente noen, kan ikke holde 5 knop over 30Nm heller. Lå mesteparten av tiden i minimums-planingsfart som er i underkant av 20 knop. Ga på til ca. 30 i mer åpne farvann når det var bedre sikt (skyene kom og gikk litt). Det var ikke snakk om 60+ akkurat...

 

Hanke inn mørklagte båter om natta burde IMHO være en prioritet for politibåten men det virker ikke som om de deler mitt syn på den saken :(

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at holdningen er som følger: Siden jollene ser deg når du går med lanterner, føler de ingen fare. Fordi de har jo kontroll m.h.t. hvor du er og hvor fort du går. Da blir jo deres konklusjon at det for dem ikke er noe problem. Det å vise empati og forsøke å sette seg inn i andres situasjon blir jo derved lite interessant.

 

Derfor støtter jeg deg i ditt spørsmål: Hvor er politibåten eller en annen myndighet som kan gjøre noe med dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at holdningen er som følger: Siden jollene ser deg når du går med lanterner, føler de ingen fare. Fordi de har jo kontroll m.h.t. hvor du er og hvor fort du går. Da blir jo deres konklusjon at det for dem ikke er noe problem. Det å vise empati og forsøke å sette seg inn i andres situasjon blir jo derved lite interessant.

Han ene som krysset 30m foran bauget min må ha vært rimelig sikker på sine egne evner til å beregne fart ihvertfall. Hadde jeg hold 25-30 knop isteden for 18 er det ikke sikkert han hadde vært så selvsikker lenger :( Hvor lett er det å beregne avstand og fart til noen lys som beveger seg i bekmørket ? Han foretok en manøver som jeg ikke ville gjort i fullt dagslys engang...

Link to post
Share on other sites

Sikker fart er et begrep som er diffust og det er opp til skipsføreren å avgjøre hva som er sikker fart.Nå vil jeg tro at påtalemyndigheten vil virkelig sette seg ned å avgjøre om du har gått med sikker fart skulle det skje en dødsulykke.(Jeg mente ikke å indikere at du hadde kjørt fort  hvis du trodde det)Og da vil de kanskje tro at alle hestene var i galopp?

Husker du siste ulykka ved Tjøme hvor en RIB kolliderte med en jeep?RIB`n gikk visstnok med 20 knop og anslo at det ikke var for fort,mao sikker fart.Vil tro at retten ikke vil dele det synet.Hvor mye skyld RIB`n vil få i retten vil bli veldig interessant å se.En ting er ihvertfall sikkert-har du ikke lanterner på båten så ligg i ro om natta.

Ligger mye ved Tjøme om helgene og vi hører en del båter og overraskende mange går

uten lanterner tent.At de tør!

Link to post
Share on other sites

Hanke inn mørklagte båter om natta burde IMHO være en prioritet for politibåten men det virker ikke som om de deler mitt syn på den saken :(

 

Jo,det tror jeg helt sikkert at de gjør men de er jo rotte blakke.Ikke penger til bensin og ikke penger til overtid og politi menn vil vel også ha ferie på sommeren de og.Og gutter i joller lukter politi båten på lang avstand.

Link to post
Share on other sites

Husker du siste ulykka ved Tjøme hvor en RIB kolliderte med en jeep?RIB`n gikk visstnok med 20 knop og anslo at det ikke var for fort,mao sikker fart.Vil tro at retten ikke vil dele det synet.Hvor mye skyld RIB`n vil få i retten vil bli veldig interessant å se.

Var det ikke promille involvert i denne ulykken da ? I så fall er "all bets off" som amerikanerne sier...

 

Hvor mange ulykker skyldes egentlig høy fart uten at alkohol er inne i bildet ? Ikke mange etter hva jeg har fått med meg. De fleste som dør på sjøen blir jo funnet flytende uten redningsvest og med smekken åpen :(

 

Selv inntar jeg aldri alkohol når jeg er eller skal på sjøen, selv som jeg ikke er båtfører. Bruker alltid vest og forlanger at alle andre også gjør det. Tror mye hadde vært gjort med ulykkesstatistikken om det var mer vanlig enn det er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...