Jump to content

VENTILASJON I NB-750


Haba

Recommended Posts

:smiley:

O hoi !

 

Har NB-750 som jeg er fornøyd med, bortsett fra at ventilasjonen er for dårlig.

Den er utstyr med Elektrolux-ventiler (elektriske avsug) på toalett og over pentry og

en luke er over førerplassen. Men i forpiggen er det ingen lufting og lufta blir stinn, dette var særlig plagsomt nå i disse varme dagene. Vi måtte ha døra helt åpen om natten for ikke å kveles.

Går ut fra at andre også kjenner til dette probl. og har funnet løsninger. Har sett at noen har plassert ytteligere Elektrolux ventiler på hver side av fordekket. Disse er vel best på avsug og jeg skulle gjerne ha noe innblåsning. Kan det svekke bæreevnen på dekket om jeg setter inn ventiler i dette ? Har også tenkt på å lage ventil fra dreggkassen fremme (brukes ikke) og inn til køyplassen. Er det noen som har synspunkter, erfaringer så mottas disse med stor takk.

(NB-Marine har fortsatt felles-ferie)

Har flere spørsmål om andre emner, men de får komme etterhvert.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Samme problem på Skilsø 750.Satte en Electrolux ventilator helt framme i cabin på stb side og en akterut på bb side.Min teori er at da blir det drag diagonalt gjennom cabinen.

Virker ganske bra syntes jeg.I tillegg så brukes 2 Torrboll for å kontrollere fuktigheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at du skal montere doradeventiler, men jeg forsøker å forklare at en Electroluxventil både suger og blåser samtidig. Derfor dro jeg inn doradeventilen.

 

Det som skjer er at på vindsiden blåser E. ventilen inn og på lesiden suger den ut. Det er helt klart at virkningen ikke er så stor, men den virker. Det kan være verdt å se på om du kan montere to E. ventiler en i forkant og en i akterkant av kabinen.

 

Jeg håper jeg er litt klarere nå? :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det stemmer for Elektrolux ventilen Mini, den skal i teorien kun suge.

(Selv om dette ikke alltid stemmer i praksis...)

 

Imidlertid kom det for endel år siden en annen ventil på markedet, husker ikke fabrikatet, men jeg mener den også var svensk.

 

Litt større i diameter og har åpninger i periferien av lokket, samtidig som nedløpet er delt i kanaler slik at luft kan passere i begge retninger.

 

De gjorde det til et poeng i markedsføringen nettopp at ventilen var "dobbeltvirkende", mens den etablerte konkurrenten bare sugde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...