Frivakten Startet 31.Mars.2006 Del på Facebook Startet 31.Mars.2006 (redigert) Har tidligere vurdert kjøp av et restaureringsobjekt. Båten (glassfiber) hadde vært under vann i en uke. Hvor store ville da skadene vært? Det elektriske, må alt byttes, f.eks. hele ledningsnettet? Hvor "vannfull" ville skroget blitt? Tørketid ? Motoren har jeg skjønt kan reddes ved å gjøre de riktige grepene (har lest i emneoversikten), men må motoren "konserveres" umiddelbart eller kan man gjøre jobben senere. Redigert 31.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Motoren må konserveres umidddelbart hvis du skal redde den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Hvis du ikke kan begynne på motoren med en gang så legg den i ferskvann. Vanninntrenging ville jeg ikke sett på som noe problem, ubetydelige mengder. Båten tar ikke skade av en tur under vann. Det elektriske bør sjekkes nøye for der kan det vel ha skjedd f. eks kortskutninger osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 ......Det elektriske, må alt byttes, f.eks. hele ledningsnettet?...... Sjøvann og elektrisitet er en særdeles dårlig kombinasjon! Du kan iallefall spare deg selv for utrolig mange fremtidige problemer hvis du ikke kaster bort tid med å forsøke å vaske og tørke kabelfordelinger, sikringsskap, koblingsbokser, etc - men bare biter i det sure eplet og røsker rent og begynner på ny. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 En glassfiberbåt tar ingen skade av å ligge under vann en uke. Og, som Poseidon sier, riv ut det elektriske anlegget. Du får det til å virke i år, men garantert ikke til neste år. Hvis båten fremdeles ligger på bunnen, er det et alternativ når det gjelder motor. Jeg var en gang med på å heve en båt som hadde ligget på bunnen i tre måneder. Når den kom opp, sto eieren klar med ny starter, masse batterier og masse smøreolje. Når båten var oppe og fløt igjen, gikk to mann løs på å rengjøre motor for vann og å byttet starter, To mann gikk løs på å rengjøre dieselsystemet. Så ble motoren kjørt på starteren en stund uten dyser med ny olje. Byttet olje og kjørte mer på starter. Tre ganger. Så startet vi den opp, og så fikk den gå et døgn med to oljeskift. Aldri noen problemer med den. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Er det innenbords/utenbords, diesel eller bensin? Stod batteriene på, eller v ar de koblet fra? Størrelse båt? Type innredning? Kort fortalt så handler det om å få start på motoren så fort som mulig. Har batteriet stått tilkoblet, vil det være stor galvanisk korrosjon på starter, evt dynamo og andre lettmetalldeler. Har erfart at en forgaser var "forsvunnet" etter kort tid, likeså en matepumpe, børsteholdere og så videre. Alt elektrisk har fått en "smell", dvs at det er kommet sjø inn i isolasjon og ledningen korroderer innenifra. Sålenge du kommer ordentlig til og får skyllet vekk salt og gjort reint går det bra (men dette klarer du ikke inni ledninger, men i lys etc går dette ofte. Dynamo/starter må også rengjøres inni. Ellers vil det alltid være en olje/dieselfilm på alt inventar etter det som var på motor/tank, så sannsynligvis er all innredning tilsølt og defekt. Høytrykkspyling innvendig anbefales. Ellers er dette en jobb som er fullt overkommelig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 31.Mars.2006 Del på Facebook Svart 31.Mars.2006 Nå er det vel også et spørsmål om hvor lenge motoren har gått, og hvilken stand den var i før den druknet. Dersom den er gammel og velbrukt ville jeg i alle tilfelle vurdere total motoroverhaling, evt. investere i ny motor før jeg satte den inn i en restaurert båt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.