Jump to content

Har noen erfaringer med Eastern Trading Company?


Arniff

Recommended Posts

Hadde egentlig tenkt å presentere mitt problematiske båtkjøp mer helhetlig først, men på grunn av tidsnød må jeg gå rett på første "detalj", i den grad skifte av motor kan kalles en detalj. For i min nye, gamle Alo Mikkel 26 røk motoren, en Volvo Penta MD 5B, tror jeg (jeg sier det på denne måten, fordi selgeren omtalte den som en 5A, men det tror jeg ikke er riktig) før jeg hadde snudd meg.

 

Da er mitt spørsmål: Har noen av dere erfaringer med firmaet Eastern Trading Company? Det er basert i Tallinn, Estland, og drives av en svenske. Han averterte forleden dag relativt rimelige, fabrikknye Volvo Penta MD 2010-motorer, og det er en motor jeg tror jeg såvidt får inn i min Alo. Motoren er jo gått ut av produksjon, og dette skulle være et restopplag fra 2005 fra en forhandler - etter mye om og men fikk jeg ut av ham at de kom fra Sverige. Jeg fikk to referanser av ham, og disse hadde fått motorene sine (langt større Volvoer) og syntes handelen hadde gått greit, selv om motorene ennå ikke var montert og prøvet.

 

Motoren skal leveres Oslo og det skal være ett års Volvo-garanti på den. Såvidt jeg har forstått på firmaet og referansepersonene tilsammen, betales 5.000,- ved kontraktsinngåelse, moms og hk-avgift betales når motoren hentes, og restbeløpet betales til firmaets konto i Estland. (Slik hadde det ihvertfall vært for de to andre, i kontrakten står det at resten skal betales ved leveranse.)

 

Om garantien står det i kontrakten at den gjelder ett år fra godkjent installasjon av Volvo. Og referansepersonene hadde visst til hensikt å få en Volvo-forhandler til å komme og se på og godkjenne installasjonen. Kanskje er det alltid slik at Volvo skal godkjenne en installasjon for at garantien skal gjelde. Men er det sikkert at jeg får en Volvo-forhandler til å komme og se på båten, da? Og hva koster det? Blir det da dette firmaet jeg skal henvende meg til hvis noe skjer?

 

Dette ble jomen langt nok. Dere kan være glad at jeg ikke begynte med helheten. Hvofor jeg har det travelt, er fordi firmaet sier at tilbudsprisen bare gjelder fram til og med 2. april. Venter derfor spent på svar, også fra dem som ikke har vært borti firmaet, men har synspunkter på saken.

Link to post

Høres kjent ut, kan det ha noe med dette å gjøre?? :rolleyes:

Takk for svar.

 

Nei, jeg tror ikke dette har noe med hverandre å gjøre. Det er ihvertfall helt forskjellige navn. Jeg håper inderlig ikke mitt innlegg forårsaker en så lang og sleivete kjede av svar som den du henviste til. Kanskje var det uforsiktig av meg å begynne et nytt tema på dette. La meg skynde meg å understreke at jeg så langt bare har hørt positive ting om firmaet (riktignok fra firmaets egne oppgitte referanser) og at kontraktsforslag og skissert framgangsmåte virker grei nok og lite risikofylt. (Såvidt jeg kan se, kan jeg ikke risikere å tape mer enn 5.000 kr.) Jeg ble først og fremst litt i stuss over dette med garantien. Jeg har forøvrig ennå ikke bestemt meg.

 

Arniff

Link to post

Før jeg hadde slått til på et slikt tilbud hadde jeg sjekket pris på tilsvarende motor fra andre forhandlere. Sjekk f.eks. med Lasa i Oslo - de har kjøpt opp restlager av andre VP motorer (AD og KAD), kanskje de kan skaffe tilsvarende motor også? Jeg ville følt det som sikrere å handle av et norsk selskap,og hadde nok også betalt litt mer for å få til det

Link to post

Husk at det finnes alternativer til Volvo som er rimeligere i pris. Blandt annet Vetus. Finnes diverse overganger så kanskje ditt nåværende seildrev kan brukes.

 

Leste også noe om en overgang som finnes til Yanmarmotorer fra enkelte VP slik at man kan montere en Yanmar med seildrev uten å kappe glassfiber. Om dette finnes til MD 5 vet jeg ikke.

Link to post

Takk for svar.

 

Faktisk vil denne Volvo-motoren med nytt drev falle rimeligere enn den minste Vetus-motoren, som da er uten drev, men med adapter til mitt Volvo-drev, til og med med messerabatt, som Vetus-importøren ennå gir. Som jeg skriver i en annen tråd i dag, stoler jeg heller ikke helt på drevet mitt, og jeg tror ikke utveksling og propeller er helt optimale i forhold til turtallet på Vetusen (jeg har den minste utvekslingen på 110S-drevet mitt; husker ikke helt nøyaktig, men det er noe rundt 1,67:1). I tillegg blir motoren ganske lang med adapteret, og jeg må bygge om inn mot salongen.

 

På båtmessa sa Yanmar-forhandlerne at jeg måtte ha ny bedding, så da er vel det riktig.

 

Arniff

Link to post

... jeg først byttet motor hadde jeg vært villig til å legge en del mer ned for å få Yanmar enn andre motorer.

 

Hvorfor i all verden det ? Småmotorene fra Yanmar er jo ikke engang ferskvannskjølte ?

Er nesten helt sikker på at Nanni, Vetus, Sole eller Lombardini vil være like gode alternativer.

Til en _langt_ lavere pris...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Takk for linken vedrørende Yanmar. Det var rart at ikke Yanmar-folkene kunne fortelle meg dette på Sjøen for alle. Jeg skal ikke ta del i diskusjonen om kvalieteten på de enkelte merkene, for det har jeg ikke forutsetninger for. Men det forekommer meg nok litt underlig, hvis jeg først skal kjøpe en ny motor i dag, å kjøpe en saltvannskjølt slik Yanmars minste, men bare den minste, er. Lombardini selger forøvrig motorer med egne drev som de hevder går rett opp i Volvo-beddinger.

 

Arniff

Link to post

Arniff; forøvrig vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med Drevia / Fredrik på Lysekil. Du skal ikke se bort fra at han kan matche tilbudet sånn nogenlunde.Da får du nyeste motoren D-13, forhandler som stiller opp, og å fortolle den lovlig inn i Norge er hverken mye jobb eller vanskelig på noen måte. Disse motorene er så små & søte at de fint passer baki bagasjen på en mellomstor bil.

 

Fler tips ? IM...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hvorfor i all verden det ?

Ville lagt noe ekstra i det. Hvor mye mer en Yanmar vil koste enn en Vetus har jeg ikke regnet på da det ikke er en aktuell problemstilling for meg nå. Men i valget mellom Volvo og Yanmar ville jeg betalt mer for en Yanmar. Dette har kun med egne oppfattninger og erfaringer hva gjelder kvalitet. Har eid 3 Yanmar og 2 Volvo motorer... Ville selvsagt fått ferskvannskjøling på Yanmaren fra dag 1.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...