bao Startet 2.April.2006 Del på Facebook Startet 2.April.2006 Har et Optimus kokeapparat med 2 stk. brennere, med hvert sitt ratt og pumpestang mellom disse. Har sett i tidligere tråder at en kan forvarme med rødsprit. Problemet er at det ikke er noe sted å ha denne rødspriten på apparatet. Fikk endel parafin ned i bunne som tok fyr og det ble ett kjempefint bål, og da ble apparatet varm og det virket godt etterpå, men dette er sikkert ikke rette måten. Trenger hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Du har vel plass til en liten skvett rødsprit under blusset Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Har du sett dette emnet? Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Jeg har en optimus i en saga 27 som høres ut til å være samme type. Jeg var hos en service mann i Drammen i sommer og fikk en innføring samt byttet en brenner med sprekk,samt deler. Der hvor hver brenneren er festet i selve stålplata er det en fordypning hvor det legges en skvett rødsprit ( ca 5 m.m. opp til en førhøyet kant). Jeg gjør følgende: 1. tenn rødspriten . Detter varmer brenneren. viktig at den blir godt varmet. 2. Pump opp trykket. Du skal kjenne motstandt i pumpa når den trykkes inn samt at du hører en ventil åpner seg og slipper inn trykket i tanken, for hver pumping. Jeg hadde feil på en pakning og fikk ikke opp trykket. 3. I det all rødspritt er brendt opp, skrur du på rattet samtidig som du tenner gassen. Dersom du tenner før rødspriten er utbrendt vil det ikke komme nok oksygen til selge brenneren. Dersom du venter for lenge etter at rødspriten er slukket så bir brenneren kald og den lager ikke gass av oljen og det kommer bare masse røyk. Hos service mannen fikk jeg en mansjett som skulle ligge rundt brenneren og som gir bedre varmefordeling. Det som er meget viktig er at brenneren blir varm nok. Jeg hadde mye trøbbel før den var på service, men etter bytte av pakinger og mansjett til forvarming og en innføring, funket dette meget bra, gir ca 3000W pr brenner. Det finnes et vedlikeholdssett med pakninger som det kan være fornutig å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Du kan risikere å skremme vannet av kona med disse bålene. :nono: Å helle litt rødsprit i bunnen av brenneren er en grei løsning, men det er en viss risiko for ukontrollert varme ved feks søling av rødsprit. Ellers kan du skaffe deg en liten hånd gassbrenner, hvor du varmer selve brennermunnstykket og når den oppnår riktig temperatur ,etter ca 1-2 minutter, er det bare å skru på kokeapparatet. Meget sikker og trygg måte http://(-- reference to evil site removed --) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Noen av disse slik som min kommer med "hurtigtenning". Dette er ei dyse som forstøver parafin i en luft og parafindråpe-stråle som du tenner og som peker rett på brenneren. Etter et minutt med denne er alt klart til å åpne for parafinen. Du er sikker på at det ikke er en liten hendel på hver side av rattet ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
topa Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Hvis du har rødsprit på en gammel Zalo flaske el.l så har du god kontroll og unngår søl. Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 2.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2006 Hei, og takk for alle svar. På mitt apparat er det ikke hurtig tenning, så jeg har nå prøvd (først utendørs) med å helle en skvett rødsprit i bunnen og latt denne brenne noen minutter. Jippi, det var det, fungerte helt utmerket. Kokte kaffe i båten senere på dagen. Veldig bra. Det med en blåselampe er nok noe å tenke på det og, + den ideen til Ingar med en liten eletrisk kompressor til å pumpe opp trykk. Bestyrerinden likte den ideen. Takk alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Hvis du ikke har hurtigtenning så har du vel skåler til rødsprit under brenneren? Jeg pleide å helle rødspriten forsiktig på toppen av brenneren, slik at det dryppet rett ned i skåla via de små hullene i kanten. Tørket deretter av med en papirbit for å unngå alt for høye flammer, og tente på. Fungerte glimrende så lenge jeg ikke fylte på for mye sprit . Nå har jeg Wallas, og skruer bare på bryteren. Mye enklere, men også mye tregere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
topa Svart 3.April.2006 Del på Facebook Svart 3.April.2006 Service på optimus og andre brennere utføres i Drammen .sjekk linken: http://uniflamesupply.no/ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) men etter bytte av pakinger og mansjett til forvarming Er denne mansjetten noe som fremdeles selges? (Noe som vet om noen på Vestlandet?) Redigert 23.Juni.2009 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Du skal kjøpe deg to glassvatt-eller-noe-slikt, ser ut som en ananas skive som legges i fordypningen under blusset. Denne glassvatt dotten er vanlig vare, og jeg tror du får den på de fleste steder som handler med kokeapparater. F.eks. : Uniflame Supply, Drammen Du ser vatt-dotten i rep-settet til 289,- Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Åpner denne igjen. Min fusker litt, se video. Hva er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Ser ut som om grafittpakningen lekker, normalt er det nok å stramme litt, samme prinsipp som på på akselhylsen i båt. Ligger diverse i Dokumentarkivet. https://baatplassen.no/i/topic/16331-optimus-15555/ Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Takk! Er det den skruen som går fra rattet(som er festet med en splint) som skal strammes? Hvis jeg blåser ut den lille stikkflammen så fungerer apparatet normalt noen sekunder før det begynner å 'skyte' igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Hvis du har rødsprit på en gammel Zalo flaske el.l så har du god kontroll og unngår søl. Eller så kjøper du forvarmingspasta på en sportsbutikk nær deg. Laget for å unngå søling ved forvarming Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.