Jump to content

Seleclean teak polish


olpi

Recommended Posts

Teak i innredningenpå vår båt trenger snart en "oppfriskning". Tenkte å gjøre det før neste sesong. Testet i år på et skott med benarolje og det ble OK (pusset ,avfettet med rødsprit - ett strøk med benar +whitesprit og deretter bare benarolje).

 

Fikk se en annonse på Selaclean sin teakpolish som visstnok skal kunne benyttes både på behandlet teak og ubehandlet teak.

 

Har noen erfaringer med å benytte denne til innredningen?  

 

Det hadde jo vært helt topp om dette fungerte bra og man slapp oljing/lakking.

 

Har noen andre tips så kom gjerne med dem. Lakke gjør jeg nok imidlertid aldri på teak.

 

PS! Når jeg snakker om teak så gjelder det for meg både massiv teak og tekfinèr. Teakfinèr kan man olje ihjel hvis man er for "flittig", men det er vel kjent.

 

Forsatt god sommer!

 

 

OLPI

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg kjenner ikke Selacleans teak - polish, men er svært skeptisk til teak - polish generelt. En del båtbyggere - blant annet Bowi og Scan, brukte teak polish på noen båter, ofte med det resultatet at "blåmann" ødela teaken - spesielt finèren - en gang for alle. Jeg anbefaler derfor sterkt mer tyntflytende løsninger som teak - oljer, og der er løsningene mange. Jeg har selv sverget til midler som trekker inn i teaken. Statoil har en "white oil", som i gamle dager ble sendt med, og anbefalt til trebåtene fra Roland i Arendal. Oljen er flott til interiøret, men fåes så vidt jeg vet bare i 20 - liters dunker, men hvis du vil prøve har jeg en dunk i garasjen.

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Ingvar!

 

Blir nok til at jeg oljer før neste sesong.  

 

PS! Når det gjelder TEAK FINÈR så har jeg hørt eksempler på at platene har løst seg opp når man har oljet for hyppig og for mye med teakolje. Noe å tenke på det også... . Sikkert  noen som tror det er bra å smøre inn med teakolje hvert år... .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...