Jump to content

Tilt på motor


D Thomas

Recommended Posts

Jeg la inn tråd her for ikke så lenge siden vedr. hvor høyt lavt motoren skal stå på akterspeilet. Fikk da som svar at zinkanoden skulle flukte med v bunnen. Regner med at dette da er med tilten helt nede? Jeg var å skikket på båten idag og motoren står på det laveste hullet (har 3 å velge mellom) men alikevel flukter den ikke med v bunnen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

En tommelfingerregel er at kavitasjonsplaten skal gå i flukt med bunnlinjen. Tanken er at motoren da skal stå rett ned, altså ikke trimmet helt inn, men nesten.

De fleste motorer kan stå høyere, slik at det blir mindre vannmotstand - og mer fart. En tomme eller to er fint, i hvert fall om du har stålproppel som sitter bedre i vannet.

Står motoren for høyt, vil den lett kavitere ( spinne) både ved trimm utover og i sving.

I ekstreme tilfeller vil motoren få for lite kjøling, og man må montere lavere vanninntak, en såkalt nosecone.

På din båt tipper jeg ca en tomme over bunnlinjen er passe, og vil gi ca en knop mer enn om den står en tomme under.

Håper dette var mer oppklarende enn forvirrende:)

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Tilt motoren opp til propell akselen er parallelt med bunnen på båten .

Monter deretter motoren slik at kavitasjons plata ligger jevnt med, eller litt over bunnen på båten .

 

Når du får båten på vannet kan det hende du må justere tilten opp eller ned .

 

Hvis baugen presses ned i vannet og styringa er treg > tilt opp et hakk ( gjenta til du får baugen opp )

Hvis baugen hever seg mye ( vanskelig å se fremover , propellen slipper vannet i sving ) tilt motoren et hull ned .

Korrekt tiltet skal båten ligge plant på vannet , styringa skal være lett , propellen holder på grepet i sving ( men 2 av 3 holder somregel :) da alt er et kompromiss om fart/styring )

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I ekstreme tilfeller vil motoren få for lite kjøling, og man må montere lavere vanninntak, en såkalt nosecone.

Børre

Her snakkes det om ekstreme tilfeller :smiley: , nosecone bør ikke bruke på båter som har max fart under 55 > 60 knop , da en nosecone gir økt vann motstand .

 

En bedre mulighet er å tette de øverste hullene på undervannshuset , og da lage de nederste hullene litt større .

Eksempel :

Hvis 8 hull på rekke ( loddrett) , tett de 3 øverste , regn ut arealet på disse , borr opp de 5 nederste slik at total arealet på vanninntaket blir det samme som før.

 

Uansett hvis en ønsker å heve motoren .... er vel en vanntrykks måler påkrevet :yesnod: .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode svar:) Bare for å vite sikkert hva dere snakker om så er kavitasjonsplata=zinkanoden??? korriger meg hvis jeg tar feil. Båten er lagd for kort stamme og det er det jeg har. Tror bare egentlig at motoren er for langt ned da jeg i 37-40 knop( som er min max hastighet) begynnte å få chinwalks (båten vaglet fra side til side).

Link to post
Share on other sites

Øh, du har en båt som er laget for kort stamme og som gjør 40 knop ? Vil gjerne vite hva slags båt/motor dette er, ingen vanlig kombinasjon akkurat. Gjør du 40 knop skal du ihvertfall ikke ha kavitasjonsplata nede i vannet.

 

Chinewalk betyr ikke nødvendigvis at noe er feil. Når du har en kraftig nok motor på en båt til å løfte mesteparten av skroget ut av vannet bli bæringen såpass liten at man lett får chinewalk. Det er egentlig ikke noe problem, det er bare å lære seg å kjøre med det. Det blir egentlig akkurat som å sykle, små styrekorreksjoner vil holde båten i balanse. Prøv å holde styret på en sykkel helt fast og se hvor langt du kommer...

 

Enkelte vil si at en planende V-bunnsbåt som ikke chinewalker i maks fart og med maks brukbar trim er undermotorisert :)

Link to post
Share on other sites

Båten er en yamarin 5200 med en yamaha pro v. 100 hk. Kanksje ikke yamaha lager 100hk med kort stamme?

Siden du har både en kurant båt og en kurant motor så burde da forhandler og/eller importør kunne gi deg riktig svar og veiledning?

Kjenner ikke din båt spesielt, men kanskje båttypen/modellen er slik at den begynner å danse når den kommer over en viss hastighet? Løft motoren et hakk og se hva som skjer. Er vel nødt til å bli litt prøve og feile metoden? Det enkle er ofte det beste! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nosecone undervannshus gir da ikke økt vannmotstand?

Ikke vet jeg, men ser at det å montere nosecone på båter som går under 60 mils ofte fører til en redusert top hastighet ......sikkert avhengig av fassongen på undervannshuset men .

Har vel noe med aerodynamikken under vann ( sikkert et eget navn på det også ) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ok. Det gjelder sikkert undervannshus som har ettermontert nosecone. For ett nosecone undervannshus har bare lavere vanninntak enn ett vanlig, også har det en mye spissere form. Så ett nosecone undervannshus gir ikke økt vannmotstand, tvert imot.

 

Håper ikke det var altfor forvirrende. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ok. Det gjelder sikkert undervannshus som har ettermontert nosecone. For ett nosecone undervannshus har bare lavere vanninntak enn ett vanlig, også har det en mye spissere form. Så ett nosecone undervannshus gir ikke økt vannmotstand, tvert imot.

 

Håper ikke det var altfor forvirrende. :crazy:

Med nosecone mener jeg ettermontert .

 

BildeBildeBilde

 

Her har du 3 eksempler , Speedmaster , XS og ettermontert Bob's nosecone .

Alle disse har vannintaket under huset .

Alle disse passer på samme motor ( Mercury L6 ) .

 

Detta var bare for ET merke/model :crazy:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Rekkefølgen blir vel XS, Speedmaster og ettermontert?

Nope

Bilde 1 Super Speedmaster (SSM 2?) ,Bilde 2 1500XS , Bilde 3 Fleetmater med Bob's nosecone :yesnod: .

 

Bildene er av undervannshus for rekke 6r modellen .

 

Også er jo det de som bruker waterpickup som er montert på båten også da

Sikkert en helt grei løsning ,HVIS det blir gjort riktig .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

så rått ut det speedmaster huset :eek:

 

Hvor mange fisk er tatt med det da tro :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ja snakket med med min forhandler. Båten skal ha lang stamme. Det de skilte på var lang og ultralang stamme. Yamarin skulle ha lang. Det blir ikke produsert 100hk med kort stamme. Ja blir prøve å feile metoden i sommer. Takk for svar.

Strengt tatt er det slik:

 

Kort stamme = 15"

Lang stamme = 20"

Ekstra lang stamme = 25"

Ultra lang stamme = 30"

 

Stemmer nok at det ikke produseres 100hk med kort stamme. Kort stamme finnes bare på de minste og noen av de største (race) motorene.

Link to post
Share on other sites

Ok. Det gjelder sikkert undervannshus som har ettermontert nosecone. For ett nosecone undervannshus har bare lavere vanninntak enn ett vanlig, også har det en mye spissere form. Så ett nosecone undervannshus gir ikke økt vannmotstand, tvert imot.

 

Håper ikke det var altfor forvirrende. :crazy:

Grunnen til at et undervannshus med ettermontert nosecone vil bli noe tregere har ingenting med spissheten å gjøre men derimot med at undervannshuset blir lengre. Derav høyere motstand da undervannshuset har større "våt flate".

Link to post
Share on other sites

Ok, men jeg tenkte på undervannshus med nosecone som IKKE er ettermontert.

 

Bilde

 

Slik som dette. En Mercury 2.5EFI med sportmaster undervannshus.

 

Kan forresten vært jeg har blandet sportmaster og speedmaster undervannshus i tidligere innlegg her.

 

Uansett så ser det ut for meg som at det midterste bildet i Droll sitt innlegg er noe som er ettermontert, og det siste bilde ser ut som ett sportmaster undervannshus.

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...