Jump to content

Sjekke/justere motorfester mot propellakselflens


marius

Recommended Posts

Hei alle sammen , jeg vet at dette temaet er grundig omtalt tidligere men det er allikevel noen punkt jeg håper noen kan forklare meg.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Saga 26 Ls med en 105 Hk Yanmar , og siden båten er 9 år gammel bør jeg da sjekke om motorfestene har seget litt med årene ?

Jeg har rettet motoren i min tidligere båt og det var grei skuring,men det var jo mye mindre det da.

Det jeg er usikker på er dette med å sjekke mot hylserøret når justeringen skal foretas når båten ligger på vannet , jeg greier ikke forstå hvordan jeg kan sjekke dette da. Akkurat selve målingen med søkeblad på flensene er jo greit og møysommelig arbeid , og jeg regner med at sideveis justering ikke er nødvendig.

Et annet spørsmål er at der jeg er vant med å ha en fettsmurt pakkboks så har denne båten en gummihylse som ser ut til å være en Volvosak , bruksanvisningen sier at den skal smøres med fett en gang om året og at etter sjøsetting skal man klemme på denne gummibelgen til det kommer vann utav den . Noen som har vært borti denne typen tetting??

Link to post
Share on other sites

gummihylse som ser ut til å være en Volvosak

"Volvo-kondomen", angivelig nesten vedlikeholdsfri. Trekk forhuden bakover til det tyter ut litt vann, så er alt i orden. :cheers:

 

Opprettingen av maskineriet kan Havgaaaaaaaaaapet hjelpe med. Han har noen geniale løsninger på akkurat det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...