Jump to content

Rengjort sjøvannssystemet


Fjordutsikt

Recommended Posts

Puh, Nå har jeg rengjort sjøvannssystemet med Systemrens (Termorens).

Da jeg sist sommer fikk noe varm motor når jeg kjørte over 3000 RPM lurte jeg veldig på hva årsaken kunne være. Motoren var totaloverhalt på VP-verksted, fikk bl.a. skriftlig bekreftelse på at kjølerne var rengjort, men jeg stolte ikke på verkstedet pga alle problemene/konfliktene jeg hadde med dem.

I forrige uke tok jeg ut termostatene og sjekket disse i en kjele vann og de virket som de skulle, begynte å åpne på 81 grader som de er merket med. :headbang:

Etter å ha lest en Systemrens-artikkel på Båtmagasinet - link fra et innlegg her på BP tenkte jeg at jeg ville prøve dette. Da jeg skulle koble opp slangene fikk jeg se at sjøvannsslangen ut av kjøleren til eksosrøret hadde en kraftig knekk (kraftig struping) så tenkte jeg at her er problemet, :yesnod: men jeg foretok renseprosessen allikevel. Da jeg startet sirkulasjonen var det såvidt jeg fikk væske igjennom kjølerne og tenkte at nå har jeg for liten pumpe, men jeg fortsatte å pumpe til jeg hadde væske/"syrevask" igjennom hele systemet. :eek: Deretter lot jeg det stå i ca. 20 timer uten pumping, startet så pumping igjen og da nærmest fosset vannet gjennom kjølerne og jeg lot pumpa gå i ca. 15 minutter. Gjentok pumping et par ganger til denne dagen og lot det stå til neste døgn for deretter å la pumpa gå 1 - 2 timer - deretter tappet jeg av syra og pumpet gjenomm systemet med ferskvann. Jeg brukte ca. 48 timer på denne prosessen.

Nå regner jeg med at jeg får "feberfri" motor til sommeren, jeg har selvfølgelig byttet slangen med knekk med en ny med stålspiral.

Jeg byttet samtidig impelleren, da den gamle ikke ble tatt ut i fjor.

Det er usannsynlig at groingen i kjølerne har skjedd etter så kort tid (kun en sesong) da båten ligger i brakkvann i hjemmehavn, ikke noe groing på skrog under vann.

 

Kom visst under feil emne, jeg la ikke merke til at det sto Utstyr - meningen var Åpnent forum - noen som kan hjelpe??

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vet ikke om jeg kan hjelpe, men kansje trøste?

Ombord hvor jeg jobber så har vi stadig vekk "problem" med en spesiel kjøler til olja til interseptorene. Hver 2. måned så må vi ta endelokkendepå kjøleren, da disse gror igjen med blåskjell yngel. At noe kan gro der er meg ufattelig, men det gjør det. Denne kjøleren ligger så langt fra selve hovedmotoren at den aldri blir så oppvarmet at yngelen blir drept av varmen som forplanter seg om natten når vi ligger stille. Alle andre kjølere ligger på og rundt hovedmotor og blir gode og varme på nettene, men ikke denne. Antar at yngelen blir drept før den får bli så stor at de blir skyllet ut ved neste gangs oppstart på disse kjølerene. :confused:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Må nok gjøre det samme med min motor.

 

Hvordan kobler du opp dette og hvilken pumpe brukes til dette? Går ut fra at du brukte en beholder til å ha blandingen i. Eller har du den linken der du fann tipset? :confused:

Hvis denne linken funker finner du det der - hvis ikke så søk på "systemrens" her på BP og da er det en link i et av de første innleggene.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens

Link to post
Share on other sites

PS! Jeg benyttet en sterkere blanding enn det Båtmagasinet benyttet seg av. Det er Maritim som selger dette stoffet nå.

SYSTEMRENS - Art.nummer: 13500-00 koster kr. 193,- pr liter.

 

For å begrense kostnaden kan du sikkert blande kun ca. 10 - 15 ltr. avhengig av hvor stort sjøv.kj.systemet ditt er.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Motoren er en 180 hk Sabb/Ford. Går ut fra at det går minst 15 liter. Har tidligere laget en blanding med kjøleveske i en 20 liter kanne. Den var ikke helt full og det var nok litt igjen når all vesken var inne i systemet.

 

Ser det anbefales mellom 10 til 20% blanding. Skal man vurdere hvor tett anlegget er kan man vel ta en test med rent vann først og se om det er god gjennomstømming. Ser du brukte sterk blanding, vil det si 20%?

 

Man bør vel gjøre dette mens båten ligger på sjøen slik at man kan kjøre den en stund kort etter behandlingen. Hadde noen hetetokter sist sesong, håper det kommer seg. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kjøpt billig direkte av produsent, så jeg blandet ca. 25% - på embalasjen stod det faktisk at blandingsforholdet skulle være 15 - 20% - ser at Maritim oppgir 10 - 20%.

 

Jeg har min båt på land, så jeg spylte gjennom systemet med ferskvann etterpå og nå står den med ferskvann i systemet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvor mange timer har din motor kjørt før du brukte systemrens.

festus

Har kjørt kun en sesong - antall timer i sjøvann er 70 timer - totalt 95 timer etter overhaling. Som nevnt i første innlegget så stolte jeg ikke på jobben som var gjort. Motoren kjøpte jeg billig pga at den trengte en totaloverhaling (VP 41P motor).

Link to post
Share on other sites

Det er flere muligheter her. For det første kan man like gjerne bruke sitronsyre som er vesentlig billigere enn systemrens. Sitronsyre får du i butikken eller apoteket. Bland ca 250 g pr 5 liter vann. La det stå natten over. Etter at dette er prøvd ut og motoren fortsatt blir varm. Da er det stor sansynlighet for at impellerhuset suger luft. Spesielt dersom man har brukt skru trekker for å få av front lokket. Det finner man ut av dersom man føler det kommer lite kjølevann ut i forhold til det som kommer inn. Det enkleste er ofte det beste. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er flere muligheter her. For det første kan man like gjerne bruke sitronsyre som er vesentlig billigere enn systemrens. Sitronsyre får du i butikken eller apoteket. Bland ca 250 g pr 5 liter vann. La det stå natten over. :yesnod:

Har du forsøkt sitronsyre? Ser du anbefaler at det står i systemet bare et døgn. Da må jo dette være en noe sterkere blanding, for Systemrens anbefaler jo over 2 døgn. :confused:
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå tror jeg at hovedårsaken til overoppheting er funnet.

I våres tok jeg ut motoren for å sjekke sirkulasjonspumpa og den ble levert til et lastebilverksted i Skien og verksmesteren sa at denne pumpa er OK.

Når jeg kjørte motoren etter å ha sjøsatt ble motoren varm igjen :headbang:

 

I forrige uke (fredag) kjøpte jeg ny sirkulasjonspumpe og monterte denne...... og nå er motoren feberfri!!!

Sannsynligvis har denne pumpa vært dårlig hele tiden og blitt enda værre, men jeg kunne ikke se noen forskjell på den nye og den gamle pumpa, fast i lager og ikke noe å se på skovlene, kan jo være mulig at det er noe i selve pumpehuset.

Men burde kunne forvente noe mer fra et lastebilverksted kanskje??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...