Caluna Startet 3.April.2006 Del på Facebook Startet 3.April.2006 Nå er det bare 3 uker til skroget senkes i saltvann igjen! Ferieturen er allerede under planlegging, men jeg funderer litt på hvilke steder på strekningen Fjellbacka-Oslo-Kristiansand jeg skal besøke for å gi de viltre små krabatene (gutter, 3 og 7 år) litt underholdning og fysiske utfordringer å brenne av litt oppsparte krefter på. Er derfor ute etter tips på steder som har gode lekeplasser, hinderløyper, akvarier, morsomme museer, lekeland, parker, spennende naturlig terreng, naturstier osv. som kan legges inn i seilingsruta. Jeg kjenner til Oscarsborg (hinderløype, museer mm.), Drøbak akvarium, Jomfruland (tårnet, strender mm.) og selvfølgelig Dyreparken i Kr.Sand, men det må da finnes mange andre fine plasser jeg ikke har oppdaget enda som vi kan reise til? Selvfølgelig er det stor lykke med en strand og et krabbefiskesnøre fra en brygge, litt skog, svaberg og andre naturlige lekesteder, men er ute etter å høre om noen har gode erfaringer fra spesielle steder det er verdt å legge inn i seilingsplanen! Venter i spenning på gode tips....... Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Bading innendørs i Tanumstrand (ved Grebbestad) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Hønan Agda på Svinesund Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Compromise Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Noen steder og aktiviteter jeg kommer på i farten. Akerøya (Hvaler): Besøke borgen Halden: Fredriksten festning Strømstad: Bære alkohol for far Koster: Sykle Sitér dette innlegget /per Link to post
Skipper Worse Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Nå er det bare 3 uker til skroget senkes Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
skage Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Vi har to barn på henoldsvis 6 og 9. Kosterøyene n og s skikkelige flotte steder. PÅ nord koster litt nord øst ved campingplassen er det et kjempe flott badested med langrunnne i sand laaaaangt ut. flott gjestebrygge på syd koster, fine tur muligheter ingen biler bare flott. Sett av 2 dager her ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Badeland i Langesund om ikke været slår til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Bading innendørs i Tanumstrand (ved Grebbestad)Det er flott utendørs lekeplass i Tanumstrand også. Da jeg var liten fulgte seilturene våre stort sett minigolfbanene langs kysten. Jolle og krabbefiske fungerer også bra. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Litt lengre inn i Oslofjorden kan du besøke Holmestrand om været er bra. Badeplassen Dulpen er fin, der kan barna bade, fiske krabber, leke i lekeapparatene, spille sandvolleyball foruten at alle byens butikker er rett ved. Dulpen ligger 100 m nord om flytemoloen. Vi har meget god erfaring med våre to på (nå) snart tre og seks. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ronald Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Enig med Skage, på Koster er det litt av hvert... Sydkoster har minigolf - en suksess i alle år for mine barn (ok, 3-åringen er kanskje litt i minste laget?). Lei sykler (barneseter tilgjengelig) i hvilken som helst av havnene, og sykle så til Kostergården hvor minigolfen er. Kombiner med is på butikken/caféen ved postkontoret. Glad i fotball? Ta med en fotball i båten - en liten fotballbane finner du på strekket mellom Ekenäs og butikken. Osv, osv,... Fra denne siden kan du planlegge Kosteroppholdet ditt: http://www.kosteroarna.com/ Ronald Redigert 4.April.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Sydkoster: for ikke å glemme alle dyrene som finnes der. Guttungen sa sitt første ord der ( Bæææh ) til en av de lokale inbyggerne, med krusete hår... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Dersom det passer er et besøk på Bolærne en fantastisk opplevelse. Det er aldri vanskelig å bruke flere dager i Koster-arkipelaget. Jeg har forkjærlighet for Ursholmen. Fint lite museum oppe ved fyret. Et eldorado også for viltre krabater. Kan gi mye info senere om øyriket på Syd-Koster. Man blir etter mitt skjønn aldri mett på dette øyriket. Du får kjøpt flott kreps hos Kurt på Brevik. Det faller ofte i smak å leie 3-hjulet moped med kasse foran og kjøre rundt på Syd-koster, dersom ikke familien ønsker å leie sykler. Jeg tror og det er en flott opplevelse for hele familien om dere kjører innom Vederøyene og går inn i den koselige lille indre havna sør-vest på Storø. mange flotte fjellklatringer. God mat på ungdomsherberget på Storø og interessant lite musem. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Jeg enig med et besøk på Kosterøyene med alt som er der.Men jeg kan godt annbefale Tanum Lekepark,der er litt av hvert både for de minste og litt større.De har fin gjestehavn nedenfor parken,med dusj og toalett annlegg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Glemte å si at å kjøre i Kosters sørlige farvann er et spørsmål om å kjøre med eller uten spesialkartet i målestokken 1 : 15.000, du finner det her. Å kjøre uten spesialkartet er som å begi seg ut på høyrisikosport. Det er ikke alltid at vannet er flatt. Å kjøre med spesialkartet er en nytelse. Da kan du kjøre med stor båt fra eksempelvis Brevik inn i Ursholmens vik og kose deg mellom skvalpeskjær og undervannsskjær. Pass på Julekvelden, den kan komme som "julekvelden på kjerringa". Pass også på at du teller skvalpeskjærene ordentlig - noen ganger kan sel i området få deg til å tro at du har sett et av skvalpeskjærene. Når du lærer overrettmerkene i Syd-Koster blir man nærmest aldri lei av å kjøre i dette farvannet. Det er et eldorado for småunger (og for oss voksne) i lettbåt. Selv med et stort antall båter blir området aldri skikkelig overlesset. Til slutt: hvert eneste år går mange norske båter på skjær rundt Koster, særlig ved innseilingen til Kostersundet fra øst og fra vest. Det er særs viktig å lese kartene skikkelig. Det er lagt mye arbeid i kartgrunnlaget for dette området. Vil imidlertid advare noe mot elektroniske kart fra området. Særlig i litt eldre versjoner av C-map (frem til someren 2005) var enkelte områder gjengitt feil på de elektroniske kartene. C-map Max fra området er bedre. Jeg kjenner ikke til hvordan Blue-chart og Navionics gjengir områdene. Dersom du virkelig skal ha glede av turen ned til Fjellbacka bør du enten kjøpe eller låne noen av bøkene som har flyfoto over uthavnene, den beste er utvilsom den som utgis av den svenske krysserklubben, Västkustkretsens Naturhamnar, SXK's Västkustkrets, se her. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 forøvrig er det slutt på mopedutleie på Koster. " Norrmännen kör åt helvete " sa gutten på utleiesjappa. Men - de har GOLFBILER.. nesten like morro... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.