Jump to content

Restaurerings prosjekt


Mikky

Recommended Posts

Hei! Ny her! Vi er 5 gutter i 18 års alderen som skal prøve å restaurere en 1956 Plattgatter. Skråget ser ut til å være i god stand, men resten er det verre med. Kan poste bilder etterhvert. Motoren er en BMC Commander, ikke sikker på hvor mange liter. Tror den går, men har ikke vært startet på 12-15 år. Båten har heller ikke vært på vannet på 12-15 år. Vi fikk båten gratis av bestefaren til en av dem som er med, da han ikke var i stand til å fikse den opp selv. Er det noen som har noen tips til oss, ting vi bør sjekke, huske på osv? Ingen av oss har noen som helst erfaring med dette fra før av. All hjelp mottas med takk!

Redigert av Mikky (see edit history)
Link to post

Velkommen til forumet :cheers:

 

Det er som Bastard sier vanskelig å si noe mer før vi har sett bilder, eller får mer info om båten. Det er MASSE dere bør huske på... :lol: Ser fram til bilder, og skal prøve å bidra med det jeg har lært meg i løpet av mitt år som plattgatter-oppusser. Masse info å hente rundt i de forskjellige trådene her altså.

Link to post

Bilder kommer iløpet av morgendagen. Har tatt masse bilder nå, og de blir opplastet i løpet av natten på et forum som vennegjengen vår driver. Legger en link her så fort som de er oppe. Det er ingen tegn til råte på sgråget, men en kan se dagslys gjennom noen sprekker mellom plankene. Går utifra at disse kan tettes ganske lett, plankene kommer jo også til å udivde seg når båten kommer i vann. Den har tross alt ligget på land en god stund. Klør i fingrene etter å begynne med prosjektet!

Link to post

Synes ikke vi skal henge oss for mye opp i denne radioen. Den tid den sorg/glede.... Jeg synes det ser ut som et prosjekt som ikke er så fryktelig vanskelig jeg. Ut fra de bildene jeg har sett da....det kan jo skjules både det ene og andre i en slik båt. Jeg tror at hvis dere får igang den motoren, bør ikke så VELDIG mange av sparepengene brukes. Med tanke på at dere er 5 personer også....

 

Jeg sier lykke til med prosjektet! :cheers:

 

PS....dere kan godt si ifra til meg hvis dere velger å ikke gjennomføre dette..... :wink::smash:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post

Hei på du!

 

Kjekt å høre om prosjektet deres, hadde riktig nokk en 32`dorry med 36 hk BMC som jeg var ferdig å pusset opp i fjor. Trebåt er noen smekre båter men det er mye å ta igjen etter dårlig vedlikhold etter så mange år. Motoren skal jo blabdt annet "tørnes" en gang i blandt, slik at den får en beskyttende film av olje på innsiden av motoren.

 

Joda anlegg passer i festlige anledninger, kansje vi fikk lage til en fest i øyen nå som våren setter inn og forsommer. Viktig å ta hennsyn men i øyene går det greit med litt støy hge he he he. :cheers:

Lykke til

Link to post

Motoren bør vel kunne reddes skulle man tro. Men: Dere må IKKE prøve å starte den mens båten ligger på land, da dette vil føre til at nagler i skroget løsner og båten blir bortimot umulig å få tett igjen. Så hvis motoren er det springende punktet så hadde det vært best å først få båten noenlunde tett under, sjøsette den, og la den trutne noen dager. Først da er det tid for startforsøk!

 

Ny olje, rengjør dieseltank og fyll på ny diesel, og lufte gjennom systemet slik at det kommer ny diesel helt fram til motoren. Sveiv den gjerne rundt noen tørn for hånd før start for å se at alt går greit og ventiler ikke henger, samt for å fordele litt olje. Deretter er det bare å kople til et fulladet batteri og forsøke å få den i gang. Hvis den så starter så er alt bra, og båten kan tas opp igjen for videre oppussing.

 

Alternativt så kan motoren tas ut for så å monteres på en palle for startforsøk, men jeg vil tro at en sjøsetting vil være enklere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har motoren ikke blitt tørnet på 10-12 år må dere for all del ikke prøve å tørne den før dere har smurt opp sylindrene..

Etter så lang tid er det nemlig fare for at stempelringer har rustet fast..

Det beste er å ta ut motoren og se over den.mye enklere når den er ute!:)

Skru forsiktig av dysene og fyll/ sprøyt godt inn med rustløser, gjerne crc...Dette er bedre en diesel da den er langt mere tyntflytene og derfor trenger lettere innimellom stempel/sylinder.

La dette stå noen dager..

tøm ut gammel olje og fyll på ny.

Tørn motor for hånd uten dysene i da du da ikke har komp så går dette mye lettere, og du vil samtidig kjenne om noe "henger"..

Tørner du motor som har stått så lenge uten å smøre sylindrene først kan du risikere stygge striper i sylindervegger og ødelegge mere en det som morro er..

Gi den også en skikkelig motorvask så kommer alt mye bedre frem...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...