Jump to content

Litt hjelp om logikk bak begrepet Utveksling?

NovaMan

Recommended Posts

Heisan

Jeg har en Windy 23 med en VP 165 hk turbodiesel og 280 drev (1,95:1). I dag gjør båten kun 23 knop v/3600 rpm. Tidligere satt det en VP V8 med 260 hk bensin og et annet 280 drev (1,65:1). Båten gjorde da 30 knop v/4400 rpm. (vekten på båten er den samme da jeg har fjernet en del annet utstyr som stod montert i motorrommet).

Kan noen hjelpe meg til å forstå logikken bak at dieselmotorer med lavere turtall skal ha et drev med høyere utveksling? Til syvende og sist er det vel omdreiningene på propellen som gir hastigheten på båten (gitt riktig propell), og jo høyere utveksling på drevet jo færre omdreining på propellen.

Kan jeg oppnå noe bedre hastighet på båten ved å gå ned på utvekslingen på drevet?

Hilsen

Terje

Hei

Hvis du har samme propell nå som før, så er det logisk.

Med en utveksling på 1.95 til 1 så vil jo det si at på 3600 omdreininger på motor så gjør propellen 1846 omdreininger pr. min.

Med en utveksling på 1.65 0g omdreining på motor på 4400 så vil propellen gå med en omdreining på 2666.6 pr min.

Da vil jo propellen ha "skrudd" seg lenger frem med bensinmotoren kontra dieselen.

Men jeg ville tenke meg om to ganger før jeg byttet utveksling pga. dreiemomentet som er i en diesel kontra bensin. Tror heller jeg ville vurdert propell med større stigning og diameter, men dette vet jeg at der er andre her på forumet som kan mer om.

Lykke til :rolleyes:

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

Regent

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...