skibsplast ohoi Startet 4.April.2006 Del på Facebook Startet 4.April.2006 Jeg er i ferd med å kjøpe en nidelv 28. For å få regnestykket til å opp vurderer jeg muligheten av å leie ut båten på helge, eller ukebasis. Jeg vil ikke ha mulighet til å bruke båten så mye som jeg ønsker, uansett. Båten vil ha havn i Namsos området, så det er jo ikke det tettest befolkede området. Men vi har et fantastisk fint område for båtliv. Er det noen som har erfaring, gode eller dårlige når det gjelder å leie ut båten? Gode råd mottas med takk. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Fenix Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Utleie sliter mer på båten enn det du selv vil gjøre, det tror jeg er opplest og vedtatt. Men regnestykket kan jo likevel lønne seg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 synes det høres lurt ut jeg. God forsikring, god siling av leietagere, tørre å si NEI; deg vil jeg ikke leie ut til. Vips så har man en å dele kostnadene med. Dog må man anse båten som en gjenstand; ikke som et familiemedlem... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Victora III Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Jeg kunne ha leid ut mye, men ikke båten! Det er så mange ting som slites og kan ødelegges uten kjennskap eller feil bruk, at det kan fort bli en dyr affære. Du bør iallefall sikre deg med en sikkelig kontrakt, slik at du sikrer deg mot å bli sittende med kostnadene på skader. Men oppstår problemer (som det ofte gjør) kan det uansett kontrakt, fort bli lange diskusjoner om feil skyldes slitasje, feil bruk, akutt feil, om leietaker har rett på penger igjen om ferien spoleres osv. Nei, jeg ville aldri leid ut båten - det kan fort koste mer en det smaker. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Vurderer det samme,men vil kun gjøre det til en leietaker for to uker og kun hvis jeg føler meg trygg på leietager. Er forsikret i Gensidige og forsikringen dekker (intil) to ukers utleie. Hvis jeg skulle ("måtte") leie ut til mange, for helger osv så tror jeg at jeg heller ville være uten båt og selv leie når/hvis jeg følte for det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Støtter deg Mouche. Jeg har sagt at jeg kunne tenkt meg maks 2x2 uker, eller en treukers utleier. Og det må være for at jeg vil, ikke for at jeg må. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Husk, det er viktig å få sjekket skroget etter hver utleie. Det kan jo være at noen går på grunn uten å si i fra. Men selvfølgelig, mange leier ut år etter år. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Suzuki Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 sjekke skroget er da gjordt på 10 minutter. Kran, løft opp, inspisere, og ned igjen. Må legges inn i leia forståss, koster ikks stort. Etter at vi diskuterte dette i en tidligere tråd, fikk jeg tilbakemeldinger fra etpar som HADDE leid ut eldre båter. Ikke alt for mye, men nok til å få et tilskudd til skipskassa. For begge hadde dette fungert helt upåklagelig. Dog; det fordrer at forsikringer, ansvarsforhold, og rutiner for inspeksjoner er i orden. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
microship Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Jeg har leid ut båten min totalt 1-2 uker pr år. Med en leiepris på 15000 pr uke blir det jo penger av det.. Greie erfaringer så langt, men man vet jo aldri. Bør være båtvante folk og med refranser hvis mulig Redigert 4.April.2006 av eslettha (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
skibsplast ohoi Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Jeg ser at det er flere som har samme tro, eller tvil som meg. Jeg må ikke leie ut, men under forutsetning av at jeg ikke påføres noen ekstra kostnader utover litt dyrere forsikring, vil jo et par ukers utleie fort gi en 15 - 20 000 i drifts tilskudd. Vet ikke helt hva jeg kan forvente å få Men det er nok viktig i sile leietakerne. Vil ikke leie ut til uerfarne. men så for meg utleie til båtvante som ønsker turbåt. Kansje noen fra andre deler av landet som ønsker å oppleve Namdalen og Helgelands kysten. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
skibsplast ohoi Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 sjekke skroget er da gjordt på 10 minutter. Kran, løft opp, inspisere, og ned igjen. Må legges inn i leia forståss, koster ikks stort. Vi er ikke spesielt vante med kran og løft i området. Her går det mere på traktor og båtvogn. Tror ikke jeg orker å gjøre det etter et utleie, om jeg ikke har misstanke om skade. Hva med depositum. Hvor mye? holder det med egenandelen på forsikringen ? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Allan E Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Vær nøye med vedlikehold på båt og motor før du leier ut. Jeg leide en båt for noen år siden og da røyk viftereima pga manglende vedlikehold. Lå en hel kveld å venta på at eier skulle komme ut å reparere. Jeg ble ganske sur, det ødla mye av turen. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 ..fort gi en 15 - 20 000 i drifts tilskudd. Vet ikke helt hva jeg kan forvente å få . Pris på utleie variere med båtstørrelse, når du leier ut og hvor du leier ut Jeg sjekket med utleiefirma og la meg på samme pris som det jeg kunne fått via dem; når du vet at de skal ha påslag på 20-30 % samt mva på ytterligere 25% så blir du endel billigere Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
roaldbj Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Forstår at forsikring vil dekke skader påført av leier av båt. Da skulle du vel ikke lide økonomisk tap ved eventuelle havarier under utleieperioden. Dersom du kjøper båten med tanke på utleie legger du kanskje ikke så store ambisjoner om å ha en båt som til enhver tid er "ship skape". Nidelv 28 er er grei båt å manøvrere og håndtere, så du begir deg vel ikke ut på den store risikoseilas ved å kjøpe båten med tanke på kortvarig utleie. For meg selv er det en ukjent tanke å leie ut båten, men det sier vel mer om meg enn om båten og eventuelle leietagere. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 5.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2006 Jeg skjønner at for enkelte er det å leie ut båten helt utenkelig. Vil det lønne seg å ordne alt selv, eller bruke en formidler. Og siler en formidler leietakerne, eller holder det at du grier å signere kontrakten Er det noen som vet om det finnes noen som formidler utleie i Trøndelag ? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Gunga Din Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Dog må man anse båten som en gjenstand; ikke som et familiemedlem... Suzuki tror att dette er den beste konklusjonen............ En leiebåt slits otroligt mycket mer enn om man använder den själv, visst finns det försiktiga människor dom fleste er det....men dom fleste er oxo mer redde om sine egne saker en andres. Jag skulle aldrig leie ut, har ett par tilbud fra firmer som vill leie båten men nix, möjligen med skipper ombord isåfall, men er litt tveksam til det også¨ (Båten står i rang med kjerring o barn...ibland lite högre.... ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 (Båten står i rang med kjerring o barn...ibland lite högre.... ) Så din kjerring og dine barn er med andre gjenstander eller er båten blitt et (over)menneske? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 båten blitt et (over)menneske? båten er ett 'väsen' ........ båten...går ikke att jämföra med andre saker biler, båter, hus,.......det siste som skulle säljas om det kniper...... (självklart går kjerring o barn före......men bare ett bittelitet hakk! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Hvis man kan sitte godt avslappet i godstolen å se på værmeldinga som varsler storm mens båten befinner seg på ukjent sted med ukjente folk ombord så er det bare å leie ut. Sitér dette innlegget Link to post
KEO Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Har leid ut seilbåt på 27 fot 2-3 uker i året de siste 3 årene. Har ikke hatt noen negative erfaringer. Har brukt en kontrakt jeg fant på nettet, de som leier har levert en egenerklæring på egen kompetanse. De fleste som har leid har mye mer erfaring med seilbåt enn jeg selv har. Har sagt nei til to stykker som har kommet for å se. Vi har gått gjennom båten sammen ved utleie start og slutt, og hvert enig om at tilstanden er som den burde være. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 hva har du tjent på dette KEO, før og etter ekstrautgifter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Dolfin Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Jeg har de 4 siste sesongene leid seilbåt i størrelse 32-34 fot. Kostnadsmessig har det ligget på 10-15 000 kr pr uke (ofte får man rabatt hvis man leier flere uker sammenhengende). Har utelukkende positive opplevelser med denne praksisen, men så befinner jeg meg jo i dette tilfelle på den andre siden av gjerde i forhold til det å leie ut egen båt. Det faktum at man som regel må ut med et ganske realt depositum (f.eks. 10 000 kr) før man kaster fortøyningene, får i hvertfall meg til å oppføre meg som om båten var min egen. Jeg er dog enig i det som sies her om at man bør se an leietakeren og ha mot til å si nei dersom man føler seg usikker på vedkommendes båterfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 En relativt ny motorbåt al la Scand baltic med markedsverdi kr. 1.000.000 kan leies ut for brutto kr. 15.000 for en uke, men med privatleie så er vel 10.000 for en uke i fellesferien mer vanlig. Det er gjerne juli måned og første uke i august som er aktuelt for de fleste som ønsker å leie. Pussig nok er det akkurat den tiden der jeg liker å bruke båten selv. Om ikke hver eneste dag, så i alle fall ganske mange av disse dagene. Så ok, da. Man leier ut sin båt i 2 uker og planlegger helt andre gjøremål enn båt i disse 2 ukene. 20.000 rett i lomma. Nå, ja ikke rett i lomma. Det er jo kostnader forbundet med utleie. Klargjøring. Ut med alt ditt pikk og pakk, rengjøring, tid til å forklare kunden hvordan alt fungerer. Telefoner underveis. Sjekk ved tilbakelevering. Noen timer her og noen timer der. Litt blir det jo utav slike ting. Ok. Alt er ok, men så ringer kunden og sier at han var så uheldig å fylle diesel på vanntanken, eller motsatt. Ikke ditt problem? Jo helt klart ditt problem. Hva koster en gelcoatskade? Den som du ikke oppdaget før på høsten? Har motoren det fortsatt bra? Hvordan er den blitt kjørt i disse 2 ukene? Ikke godt å si. Sikkert helt fint. Grunnstøting? Nja, gjennomsnittlig forsikringsskade er bare 15.000 kroner og forsikringen deker det og kunden dekker egenandelen, men hva med resten av sesongen? Flekken på puta i forkabinen? Batteribanken som av en eller annen merkelig grunn ikke klarer en sesong til selv om den var ny i fjor? Skremsler og spekulasjoner? Helt klart. Utleie går som oftes fint. Da tar du bare pengene og så trekker du fra den ulempen det var å ikke ha båt 2 uker i fellesferien. Hva sitter du igjen med da? Føler du deg uheldig? Da kan du trekke fra litt mer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
KEO Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 hva har du tjent på dette KEO, før og etter ekstrautgifter ? Suzuki Jeg har en billig båt (ca 120k), leien har vært 5500 i uka. Ekstra utgifter for meg har vært ca 800 kr i forsikring. Har ikke lagt merke til noe nevneverdig slitasje. Dette er ikke noe du blir rik av, men jeg har hatt gratis båt. Jeg har ikke mulighet til å bruke båten så mye på grunn av små barn. Når det ikke koster noe kan jeg tilatte meg å ha båten liggende, har gratis båtplass. Blir litt ekstra mas med at jeg må være hjemme når båten skal ut og inn, derfor gidder jeg ikke mer enn to uker iår. Ikke så mya annet som gir nesten 5% avkastning på en uke med så lav risiko. Jeg har billig båt og er ikke så veldig redd for den, er mer redd for at min båt skal ødelegge en ferie uke for andre. Fikk et problem ifjor med at en av leitagerene hadde stuet rommet under cocpit slik at kontakten til motoren ble dratt ut. Leietager måtte seile båten hjem etter en overnatting og fikk igjen pengene sine. Ferien gikk i vasken for han, det var synd for det var bare å sette inn kabelen igjen. Men jeg var ikke hjemme når han kom tilbake, så det ble ikke fikset før dagen etter, da hadde leitager endret planene side. Sånne ting kan skje å det må begge partere være klar over. Alle får vurdere om utleie er noe de vil prøve, jeg har ihvertfall gode erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 KEO : hvordan får du tak i de som leier båten din ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.