Jump to content

Drømmer jeg?


Slagskibet

Recommended Posts

I helga har jeg vært utpå en tur og har kjørt veldig mye.Mye mulig at min virklighetsoppfatning

har vært veldig skjev på turen.Uansett hvor jeg kom gikk det båter på gal side i leia,det ble krysset helt vilt til tider på trange  steder,seilbåter krysset frem og tilbake på steder hvor det egentlig ikke var lurt å seile med all trafikken som gikk der,babord vikemanøvere i fleng eller aller helst `vi kjører rett på`.

Det pussige var at det så ikke ut  som typiske nybegynnere på vannet heller.Og det var alt fra skjærgårdsjeepèr til gamle tresnekker. Er det virkelig så dårlig bevendt med kunnskapen?Tror

ikke jeg var spesiellt grinete i dag,det var faktisk Ørna som bemerket det først.Tilfeldigheter eller har andre samme erfaring?

Men en ting var imponerede bra,hekkbølgemonstrene slakket av når de kjørte forbi og holdt god avstand.Skapene ble ikke omstuet en eneste gang.Hvilket nesten var litt rart med så mye trafikk.

Link to post
Share on other sites

Kan det være et lokalt fenomen? Har opplevd mye køkjøring på svenskekysten i sommer og de aller fleste holdt seg på styrbord side i sundene. Selvsagt dukket det opp en og annen særing en gang i mellom, men de var det veldig få av.

 

Synes også at Svenskene stort sett viser langt bedre sjøvett en oss Nordmenn.

Link to post
Share on other sites

I helga har jeg vært utpå en tur og har kjørt veldig mye.Mye mulig at min virklighetsoppfatning

har vært veldig skjev på turen.Uansett hvor jeg kom gikk det båter på gal side i leia,det ble krysset helt vilt til tider på trange  steder,seilbåter krysset frem og tilbake på steder hvor det egentlig ikke var lurt å seile med all trafikken som gikk der,babord vikemanøvere i fleng eller aller helst `vi kjører rett på`.

Det pussige var at det så ikke ut  som typiske nybegynnere på vannet heller.Og det var alt fra skjærgårdsjeepèr til gamle tresnekker. Er det virkelig så dårlig bevendt med kunnskapen?Tror

ikke jeg var spesiellt grinete i dag,det var faktisk Ørna som bemerket det først.Tilfeldigheter eller har andre samme erfaring?

Men en ting var imponerede bra,hekkbølgemonstrene slakket av når de kjørte forbi og holdt god avstand.Skapene ble ikke omstuet en eneste gang.Hvilket nesten var litt rart med så mye trafikk.

 

Snakker du om indre Oslofjord så forstår jeg hva du mener.  Var en tur på sjøen igår, og opplevde det samme som du nevner her.  Det er blitt helt håpløst.  Folk bryr seg ikke lenger om vikeplikt og godt båtvett.  Jeg holdt på å bli nedrendt minst 2 ganger fra babord, igår.

Link to post
Share on other sites

Ja,fyttirakkær`n det var litt merkelig syntes Ørna.Hun begynte å svette litt innimellom.Også bemerket hun andres kjøring  og det er noe som hun aldri pleier å gjøre.Hadde det ikke vært for henne så tror jeg ikke jeg hadde så godt merke til det selv.Virker littebitte granne håpløst.

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

til Lasse;

               "Synes også at Svenskene stort sett viser langt bedre sjøvett en oss Nordmenn."

 

Ikke enig ! det finnes like mkt sjö-o-vett her nere !!!!

 

Idag gick jag fra Vinga tillbaks till Nordön (innanför Marstrand!), efter att ha haft en

förlängd helg eller 'minisemester' !

 

Da möter jeg en större  Daycruiser (svensk flagg!) ca 30-35 fot som kjörer slalom mellan båtarna i leden innanför Källö-Knippla, han håller sikkert 25-30 kn ! i en led där det er begrenset till 7kn !

Att han dessutom bruker hörselskydd / hörselvern  med inbyggd radio (antenn på ene siden)

gör ju ikke saken bettre!

 

Tidigare i sommer gick jag fra Tönsberg mot Skagen,startade mitt i natten!

Vest Tjöme, strax utanför Vrengensundet, då möter jag flere,

'småbåter' (minst 2-3 stycken) helt uten lanterner!

 

Jag tror att detta säger mer om vad dessa gutter/killar har mellan öronen än vad

de har för flagg på akterspegeln om dom nu har någon flagg!!

 

Jag håller mer och mer med Syvert, som säger att det blir vanskligare o vanskligare

att argumentera mot ett obligatoriskt förarbevis!!!!  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag håller mer och mer med Syvert, som säger att det blir vanskligare o vanskligare

att argumentera mot ett obligatoriskt förarbevis!!!!

Heisan Gunga Din  :smiley:

Obligatorisk båtførerbevis har vært behandlet både i Sjøfartsdirektoratets Sakkyndig råd for fritidsbåter og i Nordisk Båtråd (samarbeidsorgan mellom Svenska Båtunionen, Finlands Båtförbund, Dansk Sejlunion og KNBF). Saken står på dagsorden både i Sakkyndig råds møte i september og NORDBÅT's møte i oktober. Så får vi se hva som kommer ut av drøftelsene.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hej Syvert

 

Jag har länge varit emot obligatoriska båtförerbevis men jag börjar svänga......

(eller gira, som det heter på sjöen!   :smiley: )

 

Förr i tiden, så växte man upp med båt, man fikk lära sig grunderna i små

båtar, oftast rodd eller segel, när man kunde det så fikk man fortsätta

med eka och utombordsmotor osv osv

 

Idag är det alltför lätt att bli med båt !

Som någon skrev her tidigare, förr hade man en askeladd o en 6hk Evinrude,

vid sommarstugan, idag ligger det istället en styrpulpet/skjaergårdsjeep

med minst 75hk !  10ggr starkare motor, men han som sitter bakom ratten

är samma 'hytte-ägare' han saknar fortfarande lika mkt sjövett som tidigare!

 

Det är bare det att han åker på sjöen med 30 kn (om det rekker!) istället

för 5 kn ! Han förflyttar sig över ett mkt större område, där han utgör en

fare både för sig själv o alla andra!

Förmodligen är han helt ovetande om den faran han utsätter sig själv för,

eftersom han oftast kjör uten sjökart ! Som tur er så stikker ikke dessa

båter så djupt, så de flesta grund o steiner far han bare rakt över!

Men ibland går det ille, och då gör det det med beskjed!

 

Har sett exempel på en 21 fots daycruiser som kjört på en flytande stokk,

enl ägaren!  Hela aquamaticdrevet var borta plus att hela botten på båten

var bortskrapad och delar av inner-durken var på veg också!

Sådana skador gör ikke en flytande stokk (och hur många sådana har vi

i våra vatten!)  Han hade gått rakt över ett större skjaer!

 

För att ikke snacke om dessa som far omkring nattetid helt utan lanternor!

 

Idag är det alltför lätt att 'bli med båt' och har du ingen erfarenhet av

båter så väljer de flesta att kjöpa motorbåt, för det är ju nesten som att

kjöra bil !  Det dom glömmer är att innan dom fikk köra bil så för

så var det en mängd saker som skulle uppfyllas innan man fick kjöra själv!

18 år, utbildning några månader o övningskörning etc etc

Styrpulpetarna/skjaergårdsjeeparna går nesten like fort på vattnet, som en bil gör

på land , iallafall i en by !!!

 

Igentligen är det synd att inte alla dessa istället valt en segelbåt, då

skulle iallafall alla fart-relaterade olykker minska! Men där inser

de sin begränsning! Då måste man ju kunna segla !!!

Istället väljer dom en båt som går i 30-40kn !  :smiley:

Att navigera i 'bare' 20kn mellan skjaer o öar kräver sin man, det vet de fleste

i detta forumet !

 

Den förändring som skett de siste åren fra Askeladd till Skjaergårdsjeep

och till större o snabbare båtar gör att jag börjar tro mer och mer

på ett obligatoriskt förerbevis!

 

Förerbevis är ju kul o ta, du treffar andra båtmänniskor med samma intresse

under några kvällar under en höst eller vårtermin!!!

 

 

(Nu skall jag oxo tillägga att man skall ikke dra alla över en kam.........

det finns en hel del skötsamt folk med skaergårdsjeep, faktiskt dom allra

flesta!!! :smiley:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk 10% rabatt på båtforsikringen etter å ha fullfört et båtförerkurs.  De ville ikke engang se diplomet, de tok meg på ordet  :headbang:  Jeg husker ikke hva båtförerkurset kostet, men det dekket stort sett bare prisen av manualen.  Pengene er allerede tjent inn  :confused::seeya:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...