Jon-Kåre Startet 3.August.2003 Del på Facebook Startet 3.August.2003 Samtidlig med at topp turtall er gått ned fra 5100 til 4400 med meg alene i båten er forbruket nær dobblet når jeg kjører med 3800 omdreininger båten gir fortsatt samme fart rundt 21 knop. Synes det ser ut som bakerste forgasser har mindre åpning en de andre to. Kan det være snakk om at krreftene går til å dra med seg stempel som ikke får det de trenger, eller kan det være andre årsaker. Hvordan får jeg eventuelt justert dette. Lite motorkyndig så all forklaring motas med stor erbødighet, på forhand hjertelig takk. Mvh jon-Kåre Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond J Svart 4.August.2003 Del på Facebook Svart 4.August.2003 Går ut fra ar du har 3 forgassere,det kan være at de ikke er synkronisert.Det ser du enkelt hvis du tar av luftfilteret da ser du hvordan hevarmene står,det er en stund siden jeg hadde en B30 men jeg husker jeg måtte synkronisere disse ofte. Hevarmene skal være nesten helt inntil denne u`en på armen og de skal stå likt alle tre.Håper det kan være til hjelp. Hilsen Trond J Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2003 Tror jeg skjønner hva du mener med u`en men er det godt nok å stille dette på fellingen eller må man som enkelte jeg har pratet med i dag kalibrere forgasserene 3 stk slik at de gir eksakt like mye?. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest jko Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Synes det er merkelig at jeg ikke får belyst problemet mitt på denne siden, det bruker ikke være noe problem å få savr. Skulle tro at menge av brukerne her har hatt lignende motorer. Derfor tar jeg meg friheten og flytte innlegget opp igjen. Håper jeg blir tilgitt det jeg ellers vil karaktirisere som sleip taktikk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars-Inge Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Heisann Har overhodet ingen erfaring med akkurat denne motoren...egentlig...men kanskje allikevel...*S* Kjenner litt til V8'er fra bil og teorien er vel ikke ulik...på motorer med flere forgassere...og forsåvidt også på motorer med en flerports-forgasser må disse synkroniseres. Jeg ville tatt en tur til gutta som steller med amerikansk bil å høre om de kan hjelpe. mvh Lars-Inge PS! Har du gjort noe med motor/drev som kan tilskrives et lavere toppturtall? Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest jko Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 nei har ikke gjort noen tin, takk for tipseet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars-Inge Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Da kan jeg nesten garantere at du har et litt mer alvorlig motorproblem en justering av forgassere...vil nesten gjette på at det er en eller kanskje to sylindere som ikke "henger med"...men kan selvfølgelig ikke garantere noe... Da ville jeg sjekket følgende i nevnte rekkefølge: - hvordan ser pluggene ser ut? (forteller deg hvordan forbrenningen er) - er det gnist på alle pluggene? - kompresjonstest...forteller deg om evt. defekte stempelringer eller skjev topp Hvis disse tingene er ok hadde jeg tatt kontakt med noen som kan synkronisere forgasserene...men jeg tror kanskje det er noe "fysisk" som er galt. Har motoren vært varmere enn normalt? Kommer det vann i motoroljen? Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest jko Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Takk jeg skal dra og sjekke de nevnte punktene i ettermidda, det er ikke lett å være ukyndig på motorer og plages, det positive er at man lærer motoren å kjenne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Hadde en Mecury 6 syl som hadde samme sympton. Manglet topp turtall. Her var det en plugg som ikke hadde gnist. Har du sjekket at alle 6 plugger er ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest jko Svart 8.August.2003 Del på Facebook Svart 8.August.2003 Rart at ingen har nevnt luft tilførsel enda, ååpnet luken igår og vips så var der 500 ommdreinger mere, de restrerende ligger nok i at det er en trebåt vi snakker om og den har dermed fått vekt økning pga trutning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars-Inge Svart 8.August.2003 Del på Facebook Svart 8.August.2003 Høres svært rart ut i og med at du ikke har gjort noen endringer ombord...lufttilførselen blir jo ikke mindre av seg selv...!!! Sjekk evt. luftfilter... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest jko Svart 8.August.2003 Del på Facebook Svart 8.August.2003 Jo jeg har val gjort det, hadde ikke kled d ferdig motorkassen, enda mangler 0,5m2 så jeg tenkte det var nok luft inn i denne åpningen men der tok jeg feil. Må jo være det ettersom turtallet økte ved åpning av luken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars-Inge Svart 8.August.2003 Del på Facebook Svart 8.August.2003 Det stemmer, lufttilgangen til en forbrenningsmotor er sterkt undervurdret...dette gjelder kanskje spesielt dieselmotorer. Måten å finne ut av det på er rett og slett å åpne luken...da ser du det med en gang...stiger turtallet på tomgang når luken åpnes har du for lite luft... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.