Jump to content

Dobbling av bensinforbruket AQ170


Jon-Kåre

Recommended Posts

Samtidlig med at topp turtall er gått ned fra 5100 til 4400 med meg alene i båten er forbruket nær dobblet når jeg kjører med 3800 omdreininger båten gir fortsatt samme fart rundt 21 knop. Synes det ser ut som bakerste forgasser har mindre åpning en de andre to.

Kan det være snakk om at krreftene går til å dra med seg stempel som ikke får det de trenger, eller kan det være andre årsaker.

Hvordan får jeg eventuelt justert dette. Lite motorkyndig så all forklaring motas med stor erbødighet, på forhand hjertelig takk.

 

Mvh jon-Kåre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Går ut fra ar du har 3 forgassere,det kan være at de ikke er synkronisert.Det ser du enkelt hvis du tar av luftfilteret da ser du hvordan hevarmene står,det er en stund siden jeg hadde en B30 men jeg husker jeg måtte synkronisere disse ofte.

Hevarmene skal være nesten helt inntil denne u`en på armen og de skal stå likt alle tre.Håper det kan være til hjelp.

Hilsen Trond J

Trond J

Fjord boat club

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skjønner hva du mener med u`en men er det godt nok å stille dette på fellingen eller må man som enkelte jeg har pratet med i dag kalibrere forgasserene 3 stk slik at de gir eksakt like mye?.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Synes det er merkelig at jeg ikke får belyst problemet mitt på denne siden, det bruker ikke være noe problem å få savr. Skulle tro at menge av brukerne her har hatt lignende motorer. Derfor tar jeg meg friheten og flytte innlegget opp igjen. Håper jeg blir tilgitt det jeg ellers vil karaktirisere som sleip taktikk

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Har overhodet ingen erfaring med akkurat denne motoren...egentlig...men kanskje allikevel...*S*

 

Kjenner litt til V8'er fra bil og teorien er vel ikke ulik...på motorer med flere forgassere...og forsåvidt også på motorer med en flerports-forgasser må disse synkroniseres.

 

Jeg ville tatt en tur til gutta som steller med amerikansk bil å høre om de kan hjelpe.

 

mvh

Lars-Inge

 

PS! Har du gjort noe med motor/drev som kan tilskrives et lavere toppturtall?

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg nesten garantere at du har et litt mer alvorlig motorproblem en justering av forgassere...vil nesten gjette på at det er en eller kanskje to sylindere som ikke "henger med"...men kan selvfølgelig ikke garantere noe...

 

Da ville jeg sjekket følgende i nevnte rekkefølge:

- hvordan ser pluggene ser ut? (forteller deg hvordan forbrenningen er)

- er det gnist på alle pluggene?

- kompresjonstest...forteller deg om evt. defekte stempelringer eller skjev topp

 

Hvis disse tingene er ok hadde jeg tatt kontakt med noen som kan synkronisere forgasserene...men jeg tror kanskje det er noe "fysisk" som er galt.

 

Har motoren vært varmere enn normalt?

Kommer det vann i motoroljen?

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, lufttilgangen til en forbrenningsmotor er sterkt undervurdret...dette gjelder kanskje spesielt dieselmotorer.

 

Måten å finne ut av det på er rett og slett å åpne luken...da ser du det med en gang...stiger turtallet på tomgang når luken åpnes har du for lite luft...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...