Sydvesten Startet 5.April.2006 Del på Facebook Startet 5.April.2006 (redigert) Kanskje dere eksperter kan bidra til å fjerne litt usikkerhet som innhentet meg i dag... Skal til å koble off VHFen i påsken og da er det mange ledninger som finnes på plotteren og noen fra VHF.... Har en Garmin 3010C med GPS17 sensor, koblingsskjem ligger under.. og en M-tech MT500 VHF Her er det noen kabler som skal kobles.... NMEA TX/RX- (Ser at denne kobles til jord her) NMEA RX+ NMEA TX+ RX+ og TX+ skal kobles inn på plotteren med noe som heter OR.... det betyr eller og her vil jeg ikke gå i baret... skal RX+ kobles til enten PORT 1, (blå eller brun ledning) og TX+ kobles til PORT 2 med grå eller fiolett ledning.... Beryr dette at det er fritt valg her med tanke på hvilke kabler jeg huker RX+ og TX+ inn på bare de havner på hver sin port... Ut av VHF er det følgende kabler som har med dette å gjøre.. NMEA RX+ farge Brun NMEA RX- farge Rød NMEA TX+ farge orange Jord/TX- Skjerm............ Hva er skjerm for noe?? Dette er hva jeg tror jeg må gjøre, med mindre jeg er helt på bærtur da.. Om jeg kobler RX- sammen med TX- fra VHF til jord og RX+ samt TX+ til henholdsvis PORT 1 og 2 på plotteren, er jeg da i mål...... om noen fortsatt henger med... Er det noen som i tillegg kan forklare en skiftnøkkel ingeniør hva disse NMEA RX/TX/-/+ er for noe slages kjekke greier så hadde det også vært kjekt Ennå mere usikkerhet angirper meg..... Fant dette i Garmin manualen...... nå er det snakk om "inn port" og "ut port".... hvordan vet jeg hvilken vei signalene går.... Tittel redigert litt...... Redigert 5.April.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Javi Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Er det noen som i tillegg kan forklare en skiftnøkkel ingeniør hva disse NMEA RX/TX/-/+ er for noe slages kjekke greier så hadde det også vært kjektNMEA er en protokollstandard. RX+/RX- mottar data (Receive) TX+/TX- sender data (Transmitt). I ditt tilfelle skal det mest sansynlig kobles slik: NMEA TX/RX- -> Ground NMEA RX+ -> Blue (Port 1) NMEA TX+ -> Brovn (Port 1) Jeg forutsetter nå at Port 1 og 2 er NMEA! Husk også at det som regel må defineres hvilke NMEA signaler som skal leses/sendes på de forskjellige kanalene. Ref. manualene. Jord/TX-skjerm er en metallkappe som er tvunnet eller flettet rundt de andre lederne for å skjerme for støy. Lykke til med oppkoblingen! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2006 Takker for svaret.... allerede nå så ser jeg at jeg var på god vei langt ut i myra..... Skjønner nå(etter ditt svar) at jeg må koble TX+ og RX+ til samme port....... og ikke til hver sin port.... om jeg ikke fortsatt er på vei ut i myra Både port 1 og 2 er NMEA i henhold til manualen fra Garmin så da tror jeg at jeg skjønner litt mere.... og sannsyligheten for at dette kan gå bra er stigende.. Det er snakk om noe som heter: $GPRMC/GGA NMEA som VHF er veldig glad i.... om dette skal fungere... Dette er vel noen som fiskes fra GPS'en eller hur Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Javi Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 (redigert) Det er snakk om noe som heter: $GPRMC/GGA NMEA som VHF er veldig glad i.... om dette skal fungere... Dette er vel noen som fiskes fra GPS'en eller hurHer må jeg melde pass!Jeg tror dette er noe som er merkeavhengig (Garmin eller M-tech). Har selv Navman VHF og Standard-Horizon GPS. Kjenner derfor ikke igjen den strengen. Redigert skrivefeil! Redigert 5.April.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 (redigert) Dette er to standard datasett definert i NMEA. Det er ikke et merkespesifikt sett. Da hadde telegrammet begynt med $P-----. (Proprietary) $GPRMC er Recommended Minimum Specific GPS/Transit data. Den inneholder: -Tid i UTC. -Data status. -Lat. -Lon. -Sann hastighet. -Sann kurs. -Dato. -Deklinasjon. -Checksum. $GPGGA er GPS fix data. Inneholder: -Tid i UTC. -Lat. -Lon. -Kvalitet på fixet. -Antall satelitter i bruk. -HDOP. -Antenne høyde. -Enhet for antennehøyde. -Høyde på ellipsoiden. -Enhet for høyde på ellipsoiden. -Alder på DGPS data. Redigert 5.April.2006 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
roaldbj Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 NMEA-setningene er ikke så vanskelige, du finner mange av setningene beskrevet her. Du kan eksempelvis koble ut-signalene pra port 1 til datamaskinens serielle port og lese setningene med hyperterminalen til Windows. Dette er alltid lærerikt. VHFen skal bare ha posisjonsbestemmelsen. Denne kan han finne i flere av NMEA setningene. Det vanligste er setningene GGA eller RMC som det er vist til ovenfor. At det står $GP foran de tre bokstavene betyr bare at NMEA setningene kommer fra GPS. Så lenge du ikke kobler strømmen fra batteriet feil på GPS og VHF går det stort sett bra - det er i alle fall min erfaring etter mange år med kobling og feilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Har vært der Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 (redigert) Hei Sydvesten Jeg skrev nettopp ved ett tullete innlegg. Skrev en overskrift og sendte den ved en feiltagelse og fant ingen måte å slette det på. Her er mitt egentlige innlegg. I januar gjorde jeg en lignende (3010c og Navman7200) innstallasjon i båten og hadde de samme kvaler. Jeg har to råd å gi. For det første henviser port 1 og port 2 til det at Garmin GPSmap 3010 kan ta inn NMEA signaler og sende til) fra 2 forskjellige kilder. I USA er dette ment for VHF og værtjeneste. Se manualen for GPSmap 3010c for dette. Det andre rådet mitt er å bare se på koplingsskjemaet, dvs. din første figur. Følg pilene og gi blaffen i hva NMEA TX og RX står for. Og OR står i dette tilfelle for eller, Port 1 eller 2. Hilsen Ragnar Redigert 5.April.2006 av rag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2006 Takker for svarene alle sammen, regner ikke med at jeg vil møte så veldig mange hindringer nå i forbindelse med innstallasjon.... Er jo greit å konsultere her før man går i gang med å gjøre nye feil.. Når det gjelder betydningen av RX og TX betyr så har jeg fått svar på det her... Det var kun av nyskjerrighet jeg spurte om betydningen av disse... Så lærte jeg noe nytt i dag også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Jeg ble usikker: Kan du gi en/flere lenker til VHF'en din (M-tech MT500 VHF). Jeg er noe usikker på spesifikasjonene til VHF'en din. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2006 Her er reklamen fra Belemarin.. Belamarin Har ikke funnet noe mere detaljer på nettet, har kun papirkopi av brukermanualen .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.