Jump to content

Noen som kjenner igjen Ekkolodd


Montana

Recommended Posts

Det ligner veldig en Lowrance. Det står vel antagelig også Lowrance i underkant av skjermen. Jeg kjenner ikke typebetegnelsene på Lowrance, men dette er en av de mindre modellene. Tilsvarende Eagle Fish ID ser det ut til. Helt greit ekkolodd. Usikker på om det har "grålinje", dvs mulighet til å skille mellom hard og myk bunn. Skal du ikke bruke det til mye fiske har det liten betydning.

Ekkoloddet er en del år gammelt vil jeg tro

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset fra Lowrance.com:

I have a transducer in my boat with a gray connector. Will a new unit with a blue connector work with it?

Yes, if the gray connector has 7 pins. However, the temp will not work unless you purchase the TS-1BL temp sensor (Part Number 000-0099-95) which already has the Y-cable built in.

Så har du en grå eller blå plugg med 7 pinner?

Link to post
Share on other sites

Dersom Montana legger ut bilde av pluggen som går inn i loddet går det kanskje enda greiere å få svar.

 

Jeg ville tro at mange ekkolodd med opp til 1000 W RMS og frekvensene 50 - 83 - 200 el 455, særlig 200 Hz vil få et brukbart bilde med svingeren din.

 

Det skulle være mulig å få lånt noen gamle svingere.

 

Mange svingere produseres av de samme fabrikantene men med forskjellige plugger.

 

Humminbird har visstnok sin egen produsent av svingere.

Link to post
Share on other sites

NAVNMAN har piltaster 4 veier, dette har bare 2 (opp/ned) ser det ut til.

 

Synes også det ser mer ut som det står Lowrance enn Navman på det.

 

Hvis det er som jeg tror et det nok en 192 KHz svinger på det. Du har vel gjennomgående bronsesvinger regner jeg med. De sendte normalt med 600W (puls) såvidt jeg husker.

Link to post
Share on other sites

Synes også teksten minner veldig om Lowrance. Ut fra skjermstørrelsen tipper jeg det er ett eldre, dyrt (dengang) lodd og at det var derfor han demonterte det.

Send bildet til Lowrance og spør, de kan sikkert svare.

(Ikke link til bildet, det fungerer ikke. Legg en kopi ved mailen istedet.)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er som jeg tror et det nok en 192 KHz svinger på det.

Har Lowrance noen gang brukt 192 KHz svinger?

 

Jeg trodde de hovedsakelig brukte 83 / 200 KHz svingere.

 

Mange svingere er like fra ekkolodd til ekkolodd. Det er hovedsakelig pluggen som er anderledes.

 

Jeg har hørt om flere som har kastet den gamle pluggen og koblet gammel svinger til nyere ekkolodd med godt resultat.

 

Vel verd å prøve med lånt ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Glemte å henvise til denne siden.

 

Den viser noen av de produsentene AIRMAR leverer svingere til.

 

Som du ser inngår både Lowrance, Navman, Furuno og andre.

 

Jeg husker ikke hvilken leverandør som leverer overgangsplugger. Du får sikkert opplysning om dette hoa Pronav eller Belamarin.

Link to post
Share on other sites

Har Lowrance noen gang brukt 192 KHz svinger?

 

Jeg trodde de hovedsakelig brukte 83 / 200 KHz svingere.

Mulig jeg tar feil der. Eagle brukte i hvertfall 192 KHz of 50 KHz svinngere og det er samme produsent. Lowrance lager også Eagle.

Når det snakkes om blå plugg var det ikke vanlig på Eagle. De brukte grå og sorte. De grå var eldst, med det fantes overganger.

Vil tro at det også gjør det på Lowrance. Har ikke inngånde kjennskap til svingere, men felles er vel at svingeren kun trigges av ekkoloddet i sendeperioden, og deretter mottar den "ekko" fra bunn, objekter etc. Demoduleringen (om det er noen) på mottakersiden er jeg usikker på hvor skjer.

Puuuuh litt sent vet du :sleep:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en Lowrance X-45 og ligner veldig bortsett fra at navnet "Lowrance X-45" er skrevet over displayet og ikkke under som på ditt. Eagle og Lowrance er veldig like utseendemessig.

 

Min transmitter er i henhold til instruksjonsboken 192 kHz.

 

Har bare bruksanvisningen, og ikke båten her, men bildet av svingeren ringer ikke riktig bjelle hos meg!

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den var ikke lik desverre! Min var sekspins og av hunkjønn, men din er trepins hankjønn. Bortsett fra dette så ser det ut til å være en plugg av samme type/merke, så det kan nok godt være Lowrance for det. Mitt ekkolodd er et gammelt X-25, en utgått modell. I og med at du kun har tre pinner på pluggen så vil jeg tro at det er et forholdsvis enkelt lodd, uten temp og fartgiver.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...