Jump to content

Tips til kjøp av kjøleskap


Rogy

Recommended Posts

Kommer med et lite tips til alle som skal kjøpe et lite kjøleskap.

Har per dags dato en selco 18 og har vært på utkikk etter et lite og hendig kjøleskap. Etter å ha surfet rundt på nettet fant jeg mange, men ingen jeg likte. Dette kanskje pga av at jeg vill finne et veldig rimelig kjøleskap som jeg ikke kommer til å bruke så alt for ofte.

 

Plutselig i kveld kom jeg over et kjøleskap på netthandelen.no

 

Bilde

 

Jeg betalte 280kr for dette som drives på 12volt.

 

Perfekt for alle som ikke vil legge alt for mye penger i kjøleskap. :flag:

Link to post
Share on other sites

Perfekt for alle som ikke vil legge alt for mye penger i kjøleskap. :flag:

...og for de som ikke trenger mye kjølig. Riktignok er disse skapene billige men de sluker strøm og kjøler ikke særlig godt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er et meget praktisk skap av god kvalitet.

Nydelig front i nostalgisk 50-tallsdesign.

Skapet har integrert bærehåndtak og er meget enkelt å ta med seg på tur og reiser.

 

Passer perfekt til bilen, båten, kontoret eller hjemmet!

 

Kapasitet: 4 liter

12 volt og 220 volt

 

Teknisk data:

AC 230 V, 50 Hz

75 W

DC 12 V

37 W

 

CE-, TUV- og CS-godkjent

Link to post
Share on other sites

Teknisk data:

AC 230 V, 50 Hz

75 W

DC 12 V

37 W

37W er ca 3A. Det jeg mente i første innlegget mitt er at kjøleeffekten er rimelig dårlig. Skapet blir kaldt nok men fyller du det med temperert pils så må du nok vente til neste dag før de er kalde..... :drink: og da har du tømt halve bilbatteriet og vel så det.

 

37 watt er 3amp i timen, 36 amp i døgnet på et 70 amp batteri er det ikke mye strøm igjen .

3A i et døgn blir 72Ah... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

37 watt er 3amp i timen, 36 amp i døgnet på et 70 amp batteri er det ikke mye strøm igjen .

Blir dette helt riktig?

 

Etter at kjøleskapet er kjølt ned til termostat-temp., så stopper jo motor - for så å starte/stoppe i korte perioder for å opprettholde temp.

 

Bruker det da 3amp. hver time, eller er det kun når "det går"?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Etter at kjøleskapet er kjølt ned til termostat-temp., så stopper jo motor - for så å starte/stoppe i korte perioder for å opprettholde temp.

 

Bruker det da 3amp. hver time, eller er det kun når "det går"?

Litt av problemet med disse skapene er at de "går" kontiuerlig, pleier ikke å ha termostat. De har ikke kompressor men peltier-element som SuperCool aggregatene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ok..., så man trenger et norgesaggregat i tillegg da?

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Saken er ganske enkel. Det er kort fortalt flere teknikker for å kjøle:

1. peltier-element dårig virkningsgrad, dårlig kjølekapasitet, svært billige

2. Mest brukte i dagens elektriske kjøleskap:Fordampningskjøling ( Skap med kompressor ) Forholdsvis god vikningsgrad, grei kjølekapasitet, kostbare i forhold til alt. 1

 

Det betyr i praksis at de billige, til under 1000,- lappen er alternativ 1. De over 4-5000,- er alt 2.

Hadde en gang alternativ 1 for bruk i bil. For å si det enkelt, det fungerer ikke tilfredstillende. Det har helt enkelt med teknikken og dens begrensninger å gjøre.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt flere kjølesystemer opp gjennom årene.

 

Det beste jeg har erfart hittil er Isotherm 1510 som er en bærbar kjøl/fryseboks.

 

Den har innebygget kompressor, lufting via kanaler på undersiden av boksen.

 

Den har avansert kombi-termostat for temperatur omrade +6 til -12°C.

Strømforbruk: 0,7 - 1,5A, for 12VDC. Kan også tilkobles 220VAC

Mål: HxBxD 52x77x45 cm. 1.5 liter flasker står dermed i boksen.

 

Min erfaring er at denne i løpet av et døgn trekker 16 Ah ved + 7 grader C.

 

Når jeg kjører motoren setter jeg temp til minus 10 grader, dette gir godt kuldemagasin ved havneopphold.

 

Kjøleboksen er atskillig mer effektiv enn kjøleskapet (85 l Isotherm).

Link to post
Share on other sites

Saken er ganske enkel. Det er kort fortalt flere teknikker for å kjøle:

1. peltier-element dårig virkningsgrad, dårlig kjølekapasitet, svært billige

2. Mest brukte i dagens elektriske kjøleskap:Fordampningskjøling ( Skap med kompressor ) Forholdsvis god vikningsgrad, grei kjølekapasitet, kostbare i forhold til alt. 1

Her er du litt på villspor, det er kompressorkjøleskap du tenker på mhp. alternativ 2. Fordampningskjøleskap er beregnet for gassdrift. Disse kan også kjøres elektrisk men med et meget høyt strømforbruk, typisk ennå mer enn peltier-skapene.

 

Coomatic har meget gode kompressorkjølebokser, fra de ganske hendige 18-literne og oppover til 110L elns. Jeg har en 50-liters boks til mobilt bruk og et 110-liters kjøleskap på hytta. Ved 0 grader kjøleeffekt bruker boksen ca 30A i døgnet og skapet ca. 45A. Om man klarer seg med 5 grader så blir forbuket selvfølgelig mindre. Bakdelen er selvfølgelig prisen, boksene starter vel på ca. 4k, en 50-liter ligger på omtrent 7-8k.

Link to post
Share on other sites

Her er du litt på villspor, det er kompressorkjøleskap du tenker på mhp. alternativ 2. Fordampningskjøleskap er beregnet for gassdrift.

Han skrev jo at han tenkte på kompressorskap.

Forøvrig er begge varianter basert på fordampning, forskjellen ligger i måten gassen behandles på etter at den har fordampet.

Kompressorskap bruker, som navnet tilsier, en kompressor for å komprimere den til flytende form.

Gass/parafin skal bruker en absorbsjons-prosess, står mer om hvordan det fungerer her.

Link to post
Share on other sites

Rogy!

 

Forhandler du slike? :crazy:

Flere som lurer på det, ja.

 

Jeg bruker som suplement til kjøleskap på hytta ( lite, gammelt elektrolux kombinert gass, 12 V og 220 V kjempebra skap) en standard STOR kjøleboks som har fulgt oss i snart 30 år.

 

Dette er en boks av merke Selap som jeg gjerne skulle ha kjøpt på nytt men som jeg ikke vet hvor finnes.

 

Cluet er når jeg bruker 2-3 STORE kjøleelementer og i tillegg legger en "kjølepose" på toppen av matvarene for å minske volumet som skal holdes kjølig, oppnår en formidabel holdbarhet på

kjøleelementene.

 

Er det ikke for varmt i omgivelsene kan det vare flere dager. Uten noen Amperes strømforbruk.

Ombord i en båt vil man også kunne bruke fuktige håndkler for ytterligere å dempe kuldetapet.

 

Tar gjerne i mot tips om noen vet om nevnte kjøleboks merke, den har helt rette hjørner, er grønn og rommer helt utrolige mengder til tross for nogenlunde normal størrelse. :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt OT, men jeg kjøpte en slik en for bruk i båt og på terassen. Det er en isbitmaskin, produserer 12 isbiter på 6 til 10 minutter, eller opptil 15 kg. i døgnet. 220 V 230 W. Slev har jeg en 300 W inverter i båten, og vil bruke den i ny og ne.

 

Ser frem til en isbit-fyllt sommer!! :cool:

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8679/Isbitmaskin.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...