sandman1 Startet 5.April.2006 Del på Facebook Startet 5.April.2006 (redigert) Så en Furuholmen sak her i en annen tråd... Kom umiddelbart til å tenke på Ærverdige Spica, som tuslet her på byfjorden (Og da snakker vi om Kristiansand, Salvesens hav osv.). Den hadde linjer. Wet dreams. sukk. Senere så solgte de den, den var litt på Bragdøya trodde jeg, men den var også båten til Åros camping i Søgne en stund, da under navnet Åros. Herlofsens (som eier (eide?) campingen begikk i mine øyne helligbrøde med navnebyttet. Dette var Flere Somre og ennå flere Måner siden... Sist sommer, bil ferie, ikke min tur til å kjøre, Trondheim sentrum, reker og øl, få huller i en slik plan som ikke kunne tettes med ennå mere øl. Så kom sjokket, en båt, samme linjer, samme styrhustaket, Forbanne meg om den ikke pinadø hadde det sinnsyke navnet "Nideleven"... Dette var en opplevelse som brandt seg fast i mitt 45 år gamle barnesinn, ølen var dau, feil temperatur, det begynte å trekke, rekene var plutselig vasne. Er det noen her som kan letne mitt mørke sinn her, (dvs forklare meg at den ikke har havnet i en RBKers tilhengers' klamme hender) eller ble det (forhåpentligvis) bygget TO (eller ennå bedre; flere) SLIKE BÅTER..... Redigert 5.April.2006 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Wicma Svart 6.April.2006 Del på Facebook Svart 6.April.2006 Prøvde å finne bilder på nett, fant ingen. Kansje det er noen i fra kristiansand som sitter på bilder av båten, som kunne poste det. Da kan folk andre plasser se vilken båt SANDMAN1 mener. Det hadde vært gøy å sett noen bilder av båten sånn som den ser ut i dag, hvis den eksisterer. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 6.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2006 http://sdp.skiinfo.com/images/dppic/f95432.pdf side 6 (45?) nederst, dårlig bilde, nr 2 fra venstre..... Tror den også var en Furuholmen, men er ikke sikker, den kan faktisk ha vært eldre, skal gruble litt... Må vel en tur ned i Bærtes i løpet av helga, sjekke litt med den gjenværende bestanden av pansjonister i bua. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Haber Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 side 6 (45?) nederst, dårlig bilde, nr 2 fra venstre..... Dette vekker minner Ja dette ser ut til å være M/B Spica III. Har masse minner fra både denne og dens forgjengere I og II. Jeg var bestekompis med yngste sønn til eieren, Rolf Andersen, som var en velkjent, hjelpsom og omgjengelig kar i Kristiansandsskjærgården. Sommerene på slutten av 50-tallet og på 60-tallet var Sverre (sønnen) og jeg fast mannskap som "dekksgutter", eller fendere som faren kalte oss. På den tiden var vi 10 - 14 år gamle og vi hadde en fantastisk flott tid. Spicabåtene gikk i rute mellom Honnørbrygga, Dybingen, Dvergsøya, Stokken og Tømmerstø. I tillegg var det mange charterturer bortover i Blindleia osv. Mvh Haber Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
classic fiberglass Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Det er uten tvil Spica..vekker minner vakker båt er det. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.