Jump to content

Omformer på clas ohlson


eysteind

Recommended Posts

Hører mykje snakk om inverterene/omformerene til clas ohlson.

det er vel dei som er billigast på dette?

Men problemet mit er at eg ikkje finn dei på nettbutikken, det er mulig det er øyene mine det er noko galt med, men eg finner dei iallefall ikkje!

 

Det eg er ute etter frå 12V til 230V

 

Kan på same tid spørre om noen veit om det finst omformerer frå 12V til 14,4V?

Link to post
Share on other sites

Er det denne du er ute etter?

 

 

 

 

 

Vekselretter for omvandling av 12V likespenning til 230V vekselspenning (sinuskurve). En vekselretter for apparater som trenger å drives med sinusformet vekselspenning. Maks belastning 300W. Overbelastningsvern. Tomgangsforbruk 4W. Størr. 225x242x80 mm.

 

   

32-5124

 

1895,00

   stk.  

 

 

 

Sjekk om varen finnes på lager!

Tips en venn om ovenstående produkt! (åpnes i nytt vindu)

 

 Klippet ut av katalogen til Clas Ohlson. Du finner den under hoved rubrikk Elektronikk.

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen. det var nok øyene....

 

Hadde tenkt å bruke den sammen med et gammelt kjøleskap på ca 100l og kjølebok.

Noen som vet hvor mykje strøm dette drar? Det står ingenting på skapet.

 

Et anna prosjekt er å få pc i båten. Denne er berbar og har et batteri på 14,4Volt.

Vart litt forvirra over alle komponentane, men er det mulig å få en inverter frå 12V-14,4V og koble dette rett inn på maskina?

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen. det var nok øyene....

 

Et anna prosjekt er å få pc i båten. Denne er berbar og har et batteri på 14,4Volt.

Vart litt forvirra over alle komponentane, men er det mulig å få en inverter frå 12V-14,4V og koble dette rett inn på maskina?

Det er nok fortsatt øynene.

I mitt forrige svar er det nettopp en slik du får katalognummeret til i andre del av svaret. Den har 12v inn og valgfritt 15, 16, 18v osv. ut.

Men med 14,4 volt batteri kan du temmelig sikkert kjøre den rett på 12v og spare deg de pengene.

 

Det med 220v kjøleskap direkte på 12v/220v inverter høres derimot mer tvilsomt ut. Men dette har sikkert andre bedre greie på enn jeg.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å bruke den sammen med et gammelt kjøleskap på ca 100l og kjølebok.

Noen som vet hvor mykje strøm dette drar? Det står ingenting på skapet.

Eneste måten å finne ut dette på er å måle over tid, f.eks. ett døgn.

Dette kan enklest gjøres ved å benytte et annet Clas Ohlson prudukt, 32-3760, se bilde under. Du må også gange dette med minst 1.2 pga tapet i omformeren.

 

Noe sier meg at forbruket vil bli uakseptabelt høyt, men det kan jo være verdt å sjekke ut.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Omformer 12v/220v/300watt har katalognr. 32-1364 og koster 1198,- Clas Ohlson.

 

Denne er utgått!!

 

Inverter på 300w fås hos seatronic for kr. 890,-

 

Hei!

 

Jeg har denne inverteren og er ikke helt fornøyd. Når jeg kobler til en TV så piper det i TV`n og på skjermen så får jeg et par horisontale striper.

Årsaken til dette er at inverteren ikke leverer riktig frekvens. Jeg målte frekvensen med et multimeter (ikke det det beste å måle frekvens med men greit nok)  og fant ut at invereteren leverte mellom 130 og 180 Mhz (skal være 50).

Jeg har testet 3 TV-er med samme resultat.

Kontaktet så Seatronic hvor jeg kjøpte inverteren og fortalte om problemet. De hadde ikke opplevd dette tidligere så de sendte en ny inverter til meg (bra Seatronic!).

Det hjalp desverre ikke å bytte inverter, men jeg valgte å beholde inverteren.

En bekjent har samme inverteren med sammee problem (denne er kjøpt på Clas Ohlson).

 

Skal du ha inverteren til en TV så gå for en annen type og velg en som leverer mer enn 300 watt. Dette fordi TV`n trekker mye i starten, og da slår automatsikringen i inverteren ut.

 

/per

/per

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er helt enig i det som skrives om modifisert sinus (Mer eller mindre firkantpuls), men vil gjerne tilføye at i tillegg til å høre piping og å se striper på skjermen oppstår det gjerne store reaktive effekter i TV'ens powersupply og høyspentdel. Meget ødeleggende. (Varmgang)

De fleste TV'ene er masseproduserte, det vil si man bruker biligste komponenter/løsninger hele veien.

Sats på ren sinus på omformeren!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan glemme å kjøre et kjøleskap på 300W inverter. Kompressoren drar _mye_ strøm i det øyeblikket den starter. Har selv en 12/24/230V kjøleboks med Danfoss kompressor, denne drar ca. 5A under drift. med 18% duty-cycle bruker den 0.9A i snitt. Strømforbruket akkurat under oppstart er dog visstnok minst 15-20A. Dette har vært et problem for meg bl.a på hytta der ledningene var for lange og tynne slik at spenningstapet ble for høyt i startøyeblikket. Samme i båten, jeg har for tynne ledninger fram til strømuttaket. Der må motoren gå eller batteriet være toppladet for at den skal starte...

 

En inverter på 300W elns. vil neppe kunne levere den strølmmen som kreves til å dra igang konverteren. Kanskje neste størrelse opp (600W ?) klarer det. Har noen prøvd å kjøre et kjøleskap på inverter ?

Link to post
Share on other sites

Ha'kke elektrisk kjøleskap på båten, men har i årenes løp lært meg noe ut fra det jeg hørte/leste:

 

Hvis det er en ting som krever mye strøm (=batterikapasitet) i båt så er det kjøleskapet. Ut fra dette synes jeg det er ikke noe god utgangspunkt å bruke en energi-inneffektiv innretning (inverter) på utstyr som sansynligvis er energi-inneffektiv (gammel 230V-kjøleskap). Dette skriker bare etter probelmer....

 

Just mine 2 ører

Link to post
Share on other sites

Så flott at denne tråden startet! Vi hadde tenkt å bestille fra Seatronic, med tanke på å kjøre Tv på den. En bør altså legge seg på en med ren sinus spenning for best resultat?

 

Eller hva om en går opp i størrelse, som f.eks den på 800w fra ClasOhlson?

 

Har ikke det dugg peiling på slikt, men ser ut som flere her inne kan dette :puke:

Link to post
Share on other sites

hei! :puke:

Sler frå meg kjøleskapet. Dette skulle ikkje bli brukt i båten, men på hytta med solcelleanlegg, men eg sjønner at dette neppe vil gå :puke:. Men en Iverter kjem eg nok til å kjøpe likevel.

 

Takker for opplysninger(hadde nok blitt skuffet om eg kjøpte inverter og dette ikkje gikk...) :wink:

 

Har også sett at clas ohlson ikkje er spesiellt billig på iverterer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en inverter på 100W i bobilen. Inverteren får inn 12V likestrøm og gir ut 220V sinusformet vekselstrøm. Den klarer jobben med å forsyne en farve-TV, en laptop og en skriver, men ikke alt på samme tid. Skal du ha kjøleskap og unngå høye starteffekter, bør du anskaffe et kompressorløst skap. Jeg har et på 100W som går på 12V, 220V eller gass (brukers valg). Det er litt lite, men frukt, smør, melk og sånne gode væsker på boks holder seg kjølig, og vi får is til drinken.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk en melding fra Mons som jeg bringer videre:

Dykkerklubben kjøpte den 150W omformeren som Ohlson selger (32-8559).

Opprinnelig for bruk med en bærbar, noe som virket fint.

 

Så installerte vi en vanlig PC i båten. (fikk tak i en gratis maskin så ITX planene er forskjøvet).

Målt effektforbruk 50W.

Dette førte til at omformeren ble ganske så varm og som en nødløsning monterte vi en vifte på den.

Allikevel gav omformeren opp ånden etter noen timers drift.

Ohlson byttet den uten spørsmål, istedet ble det oppgradert til den 300W sinus modellen de selger (32-5124).

Så får vi se om den klarer jobben.

Link to post
Share on other sites

Hei

Ingar har helt rett. Den gikk varm med kortere og kortere mellomrom og koblet ut.

På CO opplyste de imidlertid at det var et kjent problem, og at en til PC måtte bruke en inverter med skikkelig sinus for ikke å ta livet av powersupplayet i pc-en.

Var nettopp en tur til Ryvingen med et halvt mål ved som vi skal bruke til bål på treffet der ute i helga. Nyinverteren på 300 W til ca 1800 kr virket helt fint! Båtplassenvenner er også velkommen - regner med å koke krabber natt til søndag.

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

min inverter (en til ca 350 fra Seatronics Moss), klarer ikke å levere rett spenning/strøm til pc når lader er på.

 

Må kjøre direkte fra batteriet for å unngå at pc slår seg av  :confused:

 

Eventuellt kjøpe en dyr som gir sampling som en sinuskurve.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror heller dette er årsaken enn at utgangen ikke er sinus.

Tidligere hadde vi en 500W inverter med firkant utgang og PC'en levde i mange år på dette.

 

Så lenge Ohlson bytter uten diskusjon er det jo ikke så stort problem, men de kunne sikkert spart endel penger samt frustrerte kunder med bedre informasjon.

Det står at de vanlige inverterne kan brukes til tv og video, uten reservasjoner.

Nesten alt slikt utstyr har jo switch-mode supplyer i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt 150W omformeren til Clas i sommer. Opplevde det samme som noen av dere, nemlig at den stadig gikk varm selv om vi ikke belastet den max. Satte bare på en 12V vifte som blåste på selve boksen, og det funket hele sommerferien.

Slik skal den jo ikke være, så det kan nok være lurt å legge litt mer penger i en slik omformer.

 

Ellers så kan jeg absolutt anbefale 12V TV med video fra Clas Ohlsson. Har brukt den en del i sommer og synes det har vært bra. Er litt følsom for spenningsfall, men ikke noe problem.

Tror den koster ca. 3000 kr.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...