Jump to content

Selvbygg - Sea Hunter 485 - Bilder


Boywonder

Recommended Posts

Har i høst og vinter, bygget min første båt. Det ble en 16 fots skjærgårdsjeep av typen Sea Hunter 485. Har forsåvidt ikke stort å si om bygge prosessen, bortsett fra at alt har gått ganske greit. :smiley: Her er noen bilder fra start -til nesten slutt. Det kommer flere bilder etterhvert.

Kommentarer mottas med takk. :smiley: Det skal forresten stå en 75HK Yamaha (Selvfølgelig :wink: ) på den. :smiley:

Link til bilder: http://www.eurofoto.no/show_image.php?bid=37390636

Bildene er ikke akkurat i kronolgisk rekkefølge, men jeg håper dere overlever.

 

Vel også i samme slengen takke BP's medlemmer, som har hjulpet meg mye i byggeprosessen mtp. gode råd og tips. :)

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Et lite problem som har dukket opp: For å få plass til bensintanken, måtte jeg kappe bendet som påfyllingsslangen skal på. Dette bendet har jeg festet til på fyllingshullet, med Biltemas Marine Epoxy. Det jeg lurer på er: Tåler denne bensin? :confused:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

Er litt nyskjerrig; kjøpte du båten som halvfabrikat? Har du peiling på hvor lang tid du brukte på å sette den sammen?

Lykke til med sjøsettingen.

Heisann

Jeg kjøpte båten som halvfabrikat ja. Den kom i de delene du ser på de tidlige bildene (Liner, skrog og konsoll). Jeg har holdt på med båten i "lusetempo," Så jeg har brukt laaaaaang tid. (Fra Nov.) Men skulle jeg bygd samme båten om igjen nå, som jeg har bygd en, hadde jeg nok bare brukt et par effektive helger. Nå har jeg riktignok "modifisert" båten endel fra det originale, da jeg har laget 5 ekstra rom i båten (Der ABS-lukene er) som ikke er der originalt. Men jeg tror nok det er en lettbygd båt. Det må den vel være, når jeg klarte det.. :crazy:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Den ble kjempefin Boywonder, Gratulerer med selvbygd båt! Liker de innfellbare lanternene fra amerikanske Perko, er det vel, de er råe, for en "må ha litt spesielle ting" fyr som meg.. :flag:

Takk for det. :smiley: Lanternene er jeg fornøyd med ja. He he! husker du spurte om dem når du skulle kjøpe til prosjektet ditt. :wink: Det jeg synes er greiest med dem, er at de ikke kan dunkes av mot noen brygger.. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Og der var båten på vannet! :cheers: Den flyter også! :smiley: Fikk testet den en tur i regnværet, og den gikk 38,3 knop med to personer i. Hadde max turtall på 4500, så jeg må nok ned et lite hakk i propellstørrelse... :headbang: Men akk så deilig allikevel! :sailing:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Heisann. :smiley: Konsollen, lineren og skroget kommer i 3 deler. Det er et "steg" på hver side i lineren, så det er ikke meningen å ha den på siden, men med litt kapping og tilpassing skal det gå. Jeg ser ikke helt behovet for det, da det går fint å gå rundt på begge sider. :smiley: Setene er en del av støpen i lineren og konsollen. Konsollen er den samme som står i Rio 550. (Nå heter den Seahunter 550) Til uken får jeg satt på merkene som skal på båten også. Det blir godt å få stykket opp det hvite litt.. :smiley: Ellers har jeg fått testet båten endel i påsken nå, og jeg må si at det er en båt som går veldig fint i vannet og er veldig stabil. :yesnod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Båten kom meg på ca. 40000 til slutt. (Jeg gav 20 000 for den, da jeg hadde rettighetene til et støp som jeg hadde kjøpt av forrige formeier) Nå har jo jeg laget endel ekstra i denne båten, som har dradd kostnadene opp. Men båten er en bra båt, veldig lettplanende og stabil, så jeg tror nok jeg hadde satset på denne, hvis jeg var deg. :yesnod: Idag har jeg fått satt på merkene til båten også, så nå er det bare stripene igjen. :smiley: Jeg har fått laget egne merker, da jeg synes de originale er litt "tamme." :cool:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er en moderne båt. Hvordan er flyteelementer arrangert? Det er vel ikke skum lenger eller? Hvordan er dobbeltdørken avstivet og drenert?

Heisann. Det er ikke noen flyteelementer i båten. Det eneste må være dragerne som stiver av skroget i lengderetningen. Bilde

 

Dørken ligger og hviler på disse dragerne. Dreneringen er akter på dørken og ut via slange til gjennomføring i hekken. (Fall på ca. 40cm)

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Hehe! Jeg lurte faktisk på å kle den med rosa film, bare på faenskap. Smøre meg inn med kokosnøttluktende sololje og cruise rundt i tanga'n mens jeg spilte baywatch sangen for full guffe. :lol: Kanskje jeg skal gjøre det til neste poker run?? :cool:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...