Jump to content

Fortenning Volvo MD41


REM

Recommended Posts

Skal du sette bort båten til et verksted for å stille eller sjekke tenninga, må du regne med å betale så det holder. På den annen side, å kjøre med feil tenningsinstilling resulterer i startvansker, røykutvikling, unormalt høyt drivstofforbruk, unormal støy, soting og annet elende. Alternativet til Volvoverkstedet er å gjøre det sjøl. De fleste synes det er OK å bytte filtere, olje og utføre annet sesongmessig vedlikehold selv, men blir skremt og usikre når det er snakk om reparasjoner som krever verkstedhandbøker og spesialverktøy. Og la det være sagt med en gang, er du uvant med å skru motor, og ikke har annet verktøy tilgjengelig enn tommestokk og knipetang er vel ikke tenningsinnstilling på en diesel det første du bør gi deg i kast med.

 

Jeg bruker begrepet tenning selv om det jo egentlig er feil å snakke om tenning i en dieselmotor. Innsprøytningstidspunkt er vel en riktigere betegnelse, men så trælete å tungvin å bruke at jeg istedet velger å holde på uttrykket "tenning".

 

Det største hinder for å gjøre en slik jobb sjøl er mangel på spesialverktøy. Riktignok kan slikt verktøy kjøpes hos volvopusheren, men da du vanligvis kun anvender slikt verktøy én gang vil dette bli uforholdsmessig dyrt. Løsningen er ofte å gå rundt problemet, og løse det ved hjelp av vanlig håndverktøy. Visst tar det lenger tid og kan være både tungvinnt og trælete, men ofte har du ikke annet valg. Istedenfor å kjøpe en måleindikator som spesialverktøy fra Volvo valgte jeg i eksempel under å lage en brakett for feste av et måleur som jeg hadde i verktøysamlinga mi. Ved å benytte en skrutrekker med riktig dimensjon, kom jeg også rundt Volvos spesialverktøy for å finne TDC

 

Prosedyren for å stille fortenning på 31/41 motorene er som følger:

1) Lokalliser øvre dødpungt (TDC) på motoren. Under turboen, i kåpa til svinghjulet, finnes et gjenget hull. Det gjengede hullet er ment for feste av et spesiakverktøy med en fjærende tapp. Den fjærende tappen vil presses inn i et tilsvarende hull i svinghjulet når stempel nr. 1 står for tenning. (TDC)

2) Fjern senterskruen på dieselpumpa der de 6 dieselrørene kommer ut,.

3) Anbring et måleur og tre spissen på måleuret inn der hvor skruen satt, til spissen treffer ”plungeren”

4) Turn motoren ca 30 grader (41) eller 45 grader (31) mot motorens rotasjonsretning. (moturs)

5) Nullstill måleuret.

6) Drei motoren medurs, til motoren igjen når TDC, dvs. til spesialverktøyet smetter inn i hullet i svinghjulet. Følg med måleuret og pilas bevegelse.

7) Avles måleuret ved TDC

 

Den avleste verdien, den sk. "plungerhøyden", skal stemme overens med hva verkstedhandboka sier, og vil være forskjellig avhengig av hvilken motor/versjon du har. På min 41B skal plungerhøyden være 1,8mm +/- 0,02mm. Er du ut av justering må dieselpumpa dreies til riktig verdi oppnås. Husk tolleransene på kun 0,02mm. Er du særlig utover dette vil motoren rett å slett ikke la seg starte. Ved for lav tenning (verdier under 1,8 i mitt tilfelle) drei dieselpumpa medurs til riktig verdi oppnås. Ved for høy tenning, drei moturs. Husk å løsne braketten i underkant av dieselpumpa, ellers vil du ikke klare å bevege pumpa.

Bilde

Hullet for feste av verktøyet sees her mellom de to rørene. Istedenfor spesialverktøy benyttet jeg en skrutrekker i passelig størrelse som jeg presset mot svinghjulet for hånd, samtidig som jeg turnet motoren og holdt øye med måleuret. Når skrutrekkeren smatt inn i hullet hadde jeg TDC

 

Bilde

I verktøysamlinga mi har jeg et måleur på en magnetfot, og med en stillbar fleksibel søyle. Problemet med å få festet dette består rett å slett i at det nesten ikke finnes magnetiske materialer i motoren, ihverfall ikke der du trenger det. Løsningen i mitt tilfelle ble å lage en egen brakett i stål som jeg festet til dekslet på interkooleren. Dermed kunne jeg feste magnetfoten til magnetisk materiale. Magneten begynner å bli dårlig, slik at jeg i tillegg valgte å sikre magnetfoten med ei tvinge.

 

Bilde

For å slippe å frakople dieselrørene, valgte jeg å lage en forlenger bestående av et bor som passet til hullet i pumpa. I enden av dette boret krympet jeg på spissen til måleproben ved hjelp av en krympestrømpe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjempeinteressant innlegg, rem.

 

Men hvordan gikk dette, fikk du ønskede effekter som følge av justeringer. Jeg tenker her på startvillighet, røykutvikling o.l.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fyrt opp dyra enda. Tenkte å ta den andre motoren i kveld eller i morgen. Bab. motor var ihvertfall 0,1mm for lav. Kanskje det er forklaringen på at jeg mangler ca 100 RPM på topp på denne motoren? Vi får se etterhvert. Jeg kommer tilbake utover etter å ha sett om det kan ha noen effekt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bab motor ble praktisk talt røykfri og fikk en roligere gange. Stb. motorryker fortsatt noe ved oppstart og har en noe hardere gange. Skal justere denne en gang til ila. vinteren. Det er veldig lett at justeringen trekker seg noe når man drar til de tre muttrene som holder pumpa til huset.

Turtallet endret seg ikke etter justeringen, men dette har jeg funnet årsaken til i ettertid. Bab motor lå omlag 150RPM under stb. noe som viste seg å ha årsak i at turtallsmåleren viste for lite. Jeg kjøpte meg en håndholdt IR måler fra Biltema, og denne viste at bab instrument hang etter med omlag 150RPM. Jeg har nå justert instrumentet, og begge topper nå på 3800RPM som vel er ihht boka.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Hei. Ser dette er en gammel tråd, men jeg skal utføre dette på min Tamd41a som har en litt hard gange og mye røyk(som disse er kjent for). Dette er jo en meget god beskrivelse, og jeg har verktøyet klart. Men jeg lurer på hvordan du vet at du dreier motoren akkurat 30grader? Setter du på en vinkelskive av noe slag? Eller ser du på en av ventilene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...