Jump to content

Båtmagasinets art. om CE svindel


Hansa666

Recommended Posts

Mottar som flere av dere andre, Båt Magasinet i posten. Vel, forleden dag fikk jeg siste nr. og kunne på forsiden se at de hadde laget en art. om svindel vedrørende CE merking av US båter.

I januar fant jeg meg drømmebåten på Finn, og etter diverse runder med erfarne båteiere på båtplassen, fant jeg ut at det kanskje ville være lurt å sjekke hvordan CE ståa var på den båten jeg ville kjøpe. Vel, etter 9 timer i bilen var jeg fremme ved båten som var et praktfult syn for mine øyne. Verre var det med denne merkingen da, da det var en ren svindel. Båten var merket klassse D = kano..... samt for 14 personer..... Vel da selger ble oppmerksom på at han selv var blitt lurt, startet jobben med å få reklassefisert båten. Denne jobben koster ca 20.000, samt at den har tatt ca. 4 mnd. Den 27.4 reiser jeg til Trondheim for å hente båten til Bergen, da ferdig klassifisert OG innmeldt i småbåt registeret.

 

For det første må jeg takke båtplassens ivrige skribenter for å ha påpekt farene rundt US båters CE merking. Problemet er ikke å bruke en slik båt, snarere når den skal selges....

 

Men så til Båt Magasinets artikkel. JA det svindles med CE merkingen, men hva svindles vi egentlig for? Er det slik å forstå at båter solgt i USA er bygget for en annen sjø enn i Norge?? Har USA andre krav til sikkerhet enn i Norge? Har for eks. Sea Ray to produksjonslinjer, en for EU land og en for andre markeder hvor sikkerheten ikke spiller noen rolle?? Båter produsert i USA, må oppfylle US Coast gards regler for sikkerhet. Er EU så forbannet mye bedre egnet til å lage regler enn hva de er i USA? I følge de nye reglene for CE merking i dag, skal også motoren være CEgodkjent. Det betyr at en i de fleste tilfeller må anskaffe seg en ny motor ved import av en US båt. Da er det en del strøkne motorer som havner på dyngen før de kommer til Norge. Er dette miljøvenlig da?

 

Videre skriver journalisten Amund Rich.Løken følgende:

Det er gjerne når disse ( les US båter), har sett sine beste dager og er kassert i det amerikanske markedet at de blir attraktive som billige import objekter til Norge"

 

Hvordan er det mulig å skrive noe slikt??? Mannen har jo ikke snev av peiling når han uttaler seg på denne måten :( Det importeres båter i forskjellige årsklasser, dvs 1-20 år gamle båter, er dette atså vrak?? Båten jeg har kjøpt, er en 1988 mod., og den ser faktisk ubrukt ut inne i båten. Er dette da en kassert båt i USA??? Eller er det slik at de båtene som selges i Norge fortrinsvis er bygget i skandinavia med de kostnadene det medfører, mens brukte US båter faller rimerligere ut pga dollarkurs ol?? Er det slik å forstå at samtlige biler kjøpt i Tyskland er kassert av tyskerne??

 

Hater slike uttalelser, da de bygger på en generalisering av en bestemt gruppe båter hvor det er EU`s krav til merkingen det er trikset med. IKKE selve kvaliteten på båten....

 

Vel, jeg har kjøpt båten, men dog ikke betalt den enda.. Kommer til å kruse med stolthet til Bergen om 4 uker :sailing: Så håper jeg at Båt Magasinet blir litt mer nyansert til neste utgave.... :headbang:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et godt skrevet hovedinnlegg i denne tråden.

 

Det er flere ganger man kan lure på hva som er meningen - utover den politiske - for det innskjerpede kravet til CE merking etter 1. januar i år.

 

Jeg klarer ikke helt å forstå at en båt som er produsert i/for USA markedet og deretter importert til EU land er bedre enn samme båtmerke som kjøpes brukt av kjøper i Norge direkte fra USA.

 

Krav til sikkerhet og miljøhensyn er vel ikke så mye dårligere i USA enn i Norge.

 

Jeg har utelukkende erfaringer med forarbeid ved import av brukt Grand Banks fra USA.

 

Det ble en lite hyggelig affære.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å forstå at en båt som er produsert i/for USA markedet og deretter importert til EU land er bedre enn samme båtmerke som kjøpes brukt av kjøper i Norge direkte fra USA.

 

Krav til sikkerhet og miljøhensyn er vel ikke så mye dårligere i USA enn i Norge.

Jeg skal ikke uttale meg for sikkert om hvor stor forskjell på miljøkravene det er, men det er nok ikke så veldig stor forskjell på sikkerhetskrav. Den store forskjellen er i måten båtenes egenskaper skal dokumenteres, dvs kravene til dokumentene i papirmølla. Merk at USA har et like stort og tungrodd byråkrati som det vi har i Norge og i EU, men byråkratiene mates med forskjellig slags papirer.

 

Nå er det europeiske markedet like stort som det amerikanske, så det er ikke noe stort problem for produsentene at en båt som skal leveres i Europa trenger andre papirer enn en båt som skal leveres i USA. Import av bruktbåter blir derimot ingen enkel eller billig sak.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke stikke under en stol at EUs CE-krav blir brukt som proteksjonisme i "handelskrigen" mellom EU og USA. Vi ser slike barrierer i annen indrustri også, ikke minst oljeindustrien. Slikt koster masse penger og som det påpekes kan det stilles spørmål ved om dette gagner brukerne.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå må en ikke blande kortene her. Er enig i det meste du skriver om artikkellen, og jeg er enig i at mange båter produsert i USA og resten av verden, sikkert er like gode som norske og europeiske. Jeg er også enige i at den fysiske kvaliteten på båten ikke nødvendigvis er bedre på en CE merket båt.

Men ikke gå til angrep på CE merkingen av den grunn. Det finnes faktisk også mange useriøse båtprodusenter der ute som produserer etter andre dårligere eller uten normer og standarder. Disse båtene vil og skal vi ikke ha til Norge.

For en ukyndig førstegangskjøper så skal han på samme måte som om han handler andre produkter, vite at om båten er CE merket, så er den også i henhold til en eller annen standard som er god nok her til lands eller for europa.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke stikke under en stol at EUs CE-krav blir brukt som proteksjonisme i "handelskrigen" mellom EU og USA.

:confused:

For de fleste produsenter bortsett fra de minste er det ikke noe stort problem å lage den nødvendige dokumentasjon for CE-merking. Andre store markeder har sine krav som må tilfredsstilles.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant dette CE merket i en båt jeg var og kikket på 39 fot motorbåt... hva mener panelet om dette...

 

Bilde

 

Har fjernet navnet... for ordens skyld... Beklager at det er litt vanskelig å ce kategorien, men det er C mener jeg å erindre... og 12 personer/1250kg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en "B", ubeskyttet kyst - 20 m/s opp til 4 meter bølger.

Det er meget godt mulig, det er B .... men kan det betrakes som "god fisk"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Må si meg så hjertens enig med Hansa666.

 

Jeg vil oppfordre leserne her til også å lese Eivind Amble sine tanker i Båtmagasinet. Han har i endel nr. nå skrevet en god del om dette.

Han vet hva han snakker om, siden han sitter midt oppi dette.

 

God Påske folkens!

Link to post
Share on other sites

Men man skal være obs også på nyere båter. Var forrige uke å så på en båt for en slektning som var avetert på finn.no. Dette var en båt av kjent, norsk fabrikat fra 2001. Bygget på fabrikk og gode greier. Men CE merket var den altså IKKE. Oppdaget dette nærmest tilfeldig i og med at jeg regnet med alt var i orden. Ble ikke noe av denne handelen pga dette men jeg har oppfordret selger til å få dette i orden før salg.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men det har i en årrekke vært slik at man har måttet fjerne/eliminere det som betraktes som sikkerhetsutstyr på US-biler.

Etter en lang prosess er disse reglene nylig blitt endret. I praksis gjelder nå at dersom bilen er godkjent i USA kan den også registreres her i landet. Står mer her.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

 

Jeg kan for ordens skyld vise bildet som jeg tok av selve CE merket på min båt :) Ja, for det var til å glise av.

Svarte, skal bare slette noen andre bilder først :)

 

Ingar, hvordan sletter jeg gamle bilder????? Får ikke lastet opp bildet av CE merkingen, da jeg ikke har nok plass...

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men det har i en årrekke vært slik at man har måttet fjerne/eliminere det som betraktes som sikkerhetsutstyr på US-biler.

Etter en lang prosess er disse reglene nylig blitt endret. I praksis gjelder nå at dersom bilen er godkjent i USA kan den også registreres her i landet.

Jada, som mange års medlem av AmCar-klubben og fikset biler i guttedagene.

Sealed Beam lyskastere måtte byttes fordi de ga for mye strølys (kun E-merket er/var lov).

Sikkerhetsbelter måtte byttes. Disse hadde "to-trinns" stopp, var mye sikrere og bedre enn de som var e-merket, måtte byttes.

Baklys og blinklys måtte byttes.

Orange markeringslys på sidene måtte dekkes over, helt til Volvo kom med slike.

 

Listen var lang, og komplett uforståelig. Det var/er tydelig at man ikke kan lage biler i USA. Tydeligvis heller ikke båter.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Som jeg skrev i mitt innlegg, har det tatt ca 4 mnd. for å få denne hersens reklassifiseringen til. I dag sendes papirene inn til sjøfartsdirektoratet og et eller annet firma med 4 forkortelser i navnet??? Men uansett, skrekken er at jeg i 4 mnd. har planlagt å hente båten 27.4, har kjøpt billig biletter fra Norwegian for meg og svigers, MEN det hele ser litt mørkt ut nå :cryin: FOR etter at CE godkjenningen er i boks, skal båten registreres i småbåt registeret, som tar nok en uke ( om alle papirene er ok....).

Derfor kommer mitt spørsmål... Motor og drev i båten jeg har kjøpt, er en 2004 mod Marinediesel.

Denne motoren er tatt inn til Norge i deler for så å bli marinisert. MÅ NSSR ha samtlige papirer på denne motoren for å kunne melde den inn i sitt register? Er det hos NSSR at forsikringsselskapet henter info om båten om den skades? Har gitt beskjed om forsikringssum og motortype til forsikringsselskapet, er ikke dette nok???

Link to post
Share on other sites

Husk at det ikke er noe påbud om å stå i båtregisteret. Du kan derfor trygt ta båten i bruk uten at den er inne i registeret. Kan dog være lurt å sjekke med forsikringsselskap om DE krever at du står i registeret. Uansett vil jeg tro forsikringsselskapet gir deg dispansasjon de dagene det trengs for at papirmøllen til NSSR skal kverne.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vel sebaldus, jeg skal ringe til Quality broker og sjekke hvilke regler de har. Men min tanke var at når båten er registrert hos NSSR, ja da skulle alle papirer være i orden ettersom de ikke var det i starten....

 

men her er bildet av mitt CE merke :cheers:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...