Jump to content

Båtmagasinets art. om CE svindel

Hansa666

Recommended Posts

Det artige med dette CE merket, er at når noen først finner ut at de skal lure systemet, ja da hadde det vært en fordel å sette på rette merker.. Men for min del var jo det greit da det var lettere å finne ut av fuskingen :)

Men men, som tidligere sakt, det betyr jo ingen verdens ting for bruken av båten, men det er viktig at samtlige papirer er i orden slik at når dagen kommer og båten skal selges, kan jeg se kjøperen i øynene og si at alt er ok :cheers:

Antar at den berømmelige 3 fot syken treffer meg igjen om ikke så lenge :headbang:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Noen som vet om en kun kan registere selve skroget??

Fra RSSR:

Hvilke båter kan registreres?

Fritids- og småbåter (...) kan registreres i RSSR.

Med fritids- og småbåt menes enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann (...).

Båt beregnet for innenbordsmotor eller andre båter av størrelse som ikke kan ros kan altså ikke registreres uten motor, da den ikke er i stand til å bevege seg på vann uten den.

--

Jonas

Redigert av jonaslep (see edit history)

Registrerte nå min bår før den er CE merket. Forstår ikke problemet her.. Er vel bare å hente båten. CE merket blir den før eller siden. Dei du skal være redd er forsikrings selskapet og ikke minst Toll folka. For dei er nå fysisk på jakt etter ikke CE merka båter som er kommet til landet etter 98. Motoren din er ok den om den var i Norge for 1/1-6.

Etter det trengs papirer på den eller du kan ikke selge båten før om 5 år om du er registrert som importør av motoren.

NSSR trenger motornummer. Ikke det engang.

Et slikt skilt skal der være bak ved originalt HIN nummer

Bilde

Og et skal være lettere gjemt en plass i båten.

Bilde

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Digresjon; Svevebåter/hoovercraft/luftputefartør, kan de registreres i båtregisteret?

Du er velkommen til å prøve. Når denne kan registreres får du sikkert registrert hovercraften din :wink:

Hovercrafter er jo også unntatt CE-merking, så her sparer man mye papirarbeid. Det største problemet blir kanskje å få med seg familien på langtur i luftputefartøy?

--

Jonas

Er det slik å forstå at NSSR kun trenger et motornr. for å registrere motoren på båten?

Båten jeg har kjøpt, har selger kjøpt inn motordeler ( i flere forsendelser), og marinisert den selv.

Hvordan i alle dager skal NSSR kunne registrere denne da? Om et motornr. er godt nok, er ingen ting bedre enn det, men kan de kreve en masse import papirer ol.??

Hei

interesant å lese om CE-merking da jeg skal CE-godkjenne min Biam 900 -99 mod så fort snøen er vekk. Regner med at det meste er greit, men vet noen om kravene til CE-godkjenning tenker da på krav til gjnnomføringer hvordan batterier er plassert etc,etc. Har engasjert en kar her i Arendal som skal ta seg av CE-godkjenninga men er veldig spent på om alt er i orden...... :crazy:

Vel, om du nettopp har importert båten, og den skal CD merkes etter 2006 regelverket, har du en lang jobb foran deg... Det er en masse ting som dagens regler krever du skal utføre. Dette gjelder alt i fra brannsluknings apperater i motorrommet til manuell kutting av dieseltilførsel, ekstra lensepumper ++++++ Det kjipeste nå er jo kravet om CE merking av motoren.... :cryin: Det er de ferreste motorer som er noen år gamle som tilfredsstiller disse kravene. SÅ jeg håper for din del at båten ble tatt inn før 2006 :headbang:

Båten er bygget i Norge av en av gutta på Biam etter konkursen ved Biam fabrikken og sjøsatt sommern 1999,den ble solgt med en gang uten CE merking, jeg kjøpte båten i aug. 2004 av eier nr. 2 uten å tenke på dette, trodde alt var iorden :headbang: går da ut i fra at det er reglene før 2006 de går ut i fra....

Redigert av Biam900 (see edit history)

Vel, du tenker rett. Det er nemlig ikke lov og omdette båter som ikke er CE merket. Nå ble jo kravet om CE merking iverksatt i 1998, så du var litt uheldig der.... Men er det ikke egne regler for selvbyggerbåter og CE merking???

Jo, det er det, men da må selvbygger eie båten i min. 5 år før den omsettes på det åpne markedet

båtbygger solgte båten med en gang har sjekket dette med sjøfartsdirektoratet så det er vist ingen vei utenom for å få båten lovlig, har kontaktet tidligere eier om saken så jeg er spent på hva han sier ettervært....

Redigert av Biam900 (see edit history)

mailet på en båt for en kamerat av meg ,den var tatt inn i Norge i 2002 fra usa,da jeg stilte spørsmål om ce merking fikk jeg følgende svar:

Båten er registret i Norge 27 05 2002.

med reg. nr. xxxxxx. Og er ikke ce merket iflg. registeret trenkte det ikke

å gjøres da båten hvar fra 1988. Mer hvet ikke jeg

Ringte så sjøfartsdirektoratet og spurte,men de kunne ikke svare på konkrete saker :eek: uten og få tilsendt dokumentasjon på båten :crazy: ringte så til imci og fikk til svar at båten skulle vært ce merket.Det er kanskje ikke så rart at folk blir forvirret ang ce merkingen :rolleyes:

sto det skjæret i kartet????

Thomas???

En (tydeligvis) annen aktør :smiley:

Ja, det er ikke lett å orientere seg, men jeg føler jeg har fått kanske klare svar hos Lasse Karlsen hos sjøfartsdirektoratet og Hjelmeland hos IMCI i Trondheim etter å fortalt hele historien om båten på tlf ....

Du kommer nok ikke utenom Hjelmeland nei, så du får lytte til han :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...