Jump to content

Garmin GPS 152 "problem"


Valivan

Recommended Posts

Denne GPS har (som sikkert mange andre) funksjonar for utrekning av gjennomsnittsfart, utsegla distanse etc. for ein tur. Gjennomsnittsfart blir utrekna ved å dele utsegla distanse med tid. Enkelt og greitt. Men problemet er at det ikkje er råd å stoppe klokka (avslutte turen) når ein er komen i hamn. Dermed så går og går klokka og gjennomsnittsfarten blir mindre og mindre.  

Det er eit felt som heiter Stopped Time. Det burde etter mi meining vise klokkeslettet når båten stoppar. Men båten stoppar visst aldri. Når han ligg i hamn flytter han seg ein fot nå og ein for da - i følgje GPSen. Dermed endar eg til slutt opp med ein gjennomsnittsfart på 0 knop.

 

:confused:  Spørsmålet er om andre har same problemet med sin gps 126/152? Eller er det eit kapittel i handboka eg har hoppa over?

Link to post
Share on other sites

Denne GPS har (som sikkert mange andre) funksjonar for utrekning av gjennomsnittsfart, utsegla distanse etc. for ein tur. Gjennomsnittsfart blir utrekna ved å dele utsegla distanse med tid. Enkelt og greitt. Men problemet er at det ikkje er råd å stoppe klokka (avslutte turen) når ein er komen i hamn. Dermed så går og går klokka og gjennomsnittsfarten blir mindre og mindre.  

Det er eit felt som heiter Stopped Time. Det burde etter mi meining vise klokkeslettet når båten stoppar. Men båten stoppar visst aldri. Når han ligg i hamn flytter han seg ein fot nå og ein for da - i følgje GPSen. Dermed endar eg til slutt opp med ein gjennomsnittsfart på 0 knop.

 

:confused:  Spørsmålet er om andre har same problemet med sin gps 126/152? Eller er det eit kapittel i handboka eg har hoppa over?

Hmm, jeg har en 168, den har ikke dette problemet. Moving Average viser gjennomsnittsfart under gange. Når båten ligger stille endrer denne seg aldri. Moving Time gir tiden under fart. Det er også en funksjon som gir gjennomsnittsfart inkludert stopp, Total Average tror jeg det var.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om den ene foten nå og da er nok til at turen aldri tar slutt, men er det kun en fot tviler jeg på dette er problemet.

En annen forklaring kan være oppsettet for "Tracklogg". På de Garminene jeg har brukt kan man velge Auto eller Logg over Distanse og det siste som jeg mistenker du har den innstilt på; Logg over Tid??? Har du valgt tid tror jeg den aldri stopper, selv har jeg Auto.

Link to post
Share on other sites

:smiley:Takk for svaret. Det samsvara ikkje heilt med settingane i GPS 152, men det sette meg på sporet.  I systemsettingane er det eit felt som heiter Speedfilter, det skulle settast til Auto, og da virka det som forventa. Men eg må innrømme at eg ikkje heilt forstår kva Speedfilter er, men nå virkar det i alle fall.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Speedfilter forteller hvor ofte skjermbilde/data skal oppdateres når det hjelder kurs/fart. Dersom den står i auto vil oppdateringen forandre seg etter hvor fort du beveger deg og etter hvor fort du forandrer track.

Dette blir en form for demping slik at små forandringer i fart og track ikke gir utslag på de dataene du ser på skjermen.

Auto er den anbefalte settingen fra Garmin på speedfilter.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hej Chrian!

 

Vet du om denne 'Auto'-oppdatering påverkar sendningen av NMEA-meningar

till en extern enhet, ex PC.  Eller skjer sendningen av dessa 'meningar'

så fort GPSn  beräknat ex; posisjonen?

Hei Gunga Din

 

Kan ikke svare på ditt spørsmål, manualen til Garmin sier ingen ting om dette.

Skal bruke båten i dag, skal da prøve å sette speedfilter på lange oppdateringsintervaller og se om det samme skjer på kartplotteren. Kommer tilbake om dette når vi er tilbake over weekenden.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har testet dette ut i løpet av helgen, de innstillingene som blir satt på GPS`n blir også sendt til kartplotter som NMEA signaler.

Dersom speedfilteret blir satt til manuell oppdatering med lange tidsintervaller kan du svinge båten fra side til side og øke/senke farten uten at det gir utslag på track/hastighet på kartplotteren. Den regner gjennomsnittet av det som har foregått i løpet av det tidsintervallet du har på innstillingen av speedfilteret.

Jeg har en Simrad GPS og PC basert kartprogram. Trodde i utgangspunktet at NMEA signalene ikke ble påvirket av innstillingen på GPS`n, men slik var det altså ikke.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...