Jump to content

Oppsporing av gammelkjæresten - M/S Jofrigo


Frivakten

Recommended Posts

Jeg regner med at her er det en del sjøulker som har vært i handelsflåten også.

 

På beg. av 70-tallet mønstret jeg på som førstreisgutt på en liten norsk stykkgodsbåt, M/S Jofrigo, b.år 1968. Vi var bl.a. på flere eksotiske steder som f.eks. Cayenne, Martinique etc. (Mimre-mimre).

 

For ca. 10 år siden prøvde jeg oppspore damen og fikk vite den hadde blitt oppkjøpt i 1975 av et nederlandsk rederi og skiftet navn til M/S ADRIATIC. Så sluttet alle spor.

 

I disse internett-tider, kjenner noen til registre over båter?

 

Jeg ønsker å ha et foto av skjønnheten på veggen som et hyggelig og maritim minne.

 

Har ringt Tore På Sporet, men han anbefalte Baatplassen :lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

52 sek. tok det før et kvalitativ svar kom.

 

Når Båtplassen fungerer så utmerket, da har vi god plass for krydder som f.eks. humor, vitser, litt avsporing etc. Ikke sant?

 

Takk, Skjælø. :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Er det sant at tore på sporet ber deg anbefalte baatplassen? Er tore også medlem baatplassen??

Blom og blom, fru Sant, jeg mener sant og sant, fru Blom.

Tja..., men Tore er nok sikkert velkommen.

 

Hei

Fant du bilde av gammelkjæresten din...

Tror nok ikke det blir så enkelt. Nå går alt i 60 knop her, men likevel..

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis du husker navnet på klassifiseringsselskapet så er det en vei å spore opp: F.eks Norske Veritas, LLoyds, Germanische LLoyds, Rina, American Bureau of shipping osv.

Selv om skipet har byttet klassifiseringsselskap så vet det enkelte selskap ofte til hvilket skipet har skiftet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fikk en kopi av et register som de hadde på Norsk Sjøfartsmuseumet.

 

Bilde

 

Skjønner ikke helt hva alle forkortelsene betyr.

 

Forøvrig er rederiet Lars Rej Johansen, Oslo nedlagt, så der er det ikke noe å hente.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

På lappen (kopien) står det følgende (jfr. samekona)

 

MS "JOFRIGO" 499 -1190 brt 1000-1743 t.d.w.

Lars Rej Johansens Part Rederi OSLO

1968 july At.&Ch. du Le H vre - 191 Le Havre

1968 Engine Atlas MaK Maschinenbau GmbH Kiel Diesel 3000 BHP.

Service speed 16.00 kts.

 

 

1975 aug 02 Fartyget solgtes till Scheepsvaart Mij Adriatic

N.V. Rotterdam "ADRIATIC" (dut) Avgått från Rotterdam

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

bDenne karen ser ut til å ha Jofrigo i sin samling....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

HELT FORB.....A UTROLIG!!!

 

Dette bildet har jeg prøvd å få tak i, mer eller mindre målbevist, mer eller mindre engasjert men ihverfall ofte i bakhodet. Her tok et par timer.

 

Det er vitterlig denne båten, det ligger flere direkte bekreftelser i teksten. Da jeg var på den, var båten så godt som ny og strøken.

 

Idag har den tydelig eldet, men i mine øyne fortsatt en skjønnhet.

 

Jeg kunne ha fortalt om noen fantastiske opplevelser som jeg opplevde som 16 åring. Båten var relativ liten og kunne gå opp i elver med jungelen hengende over seg. Frysebåt med iskrem i bytte mot bananer.

 

Baatplassen er fantastisk, takk Divemaster, takk alle de andre.

 

Jeg ble faktisk litt rørt nå, gamle minner strømmer på. Takk igjen.

 

:flag::flag::flag::flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Da vil jeg bare avlutte tråden med at Leif Jønnson, Flaktveit har en stor samling av skipsbilder, og har som hobby med fremskaffe bilder av de fleste skip på oppfordring. Han har telefon 55186569.Link.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...