Jump to content

Urinsyreforsteining


Annabeth

Recommended Posts

:smash: Sist sommer lå vi i Bommen ved Risør; da toalettet plutselig sto bom fast. Til alt hell lå "Perlen" av Grimstad longside med oss. Skipperen der, Steinar, (som er velkjent som hyppig bruker av Båtplassens sider) er både en "handymann" av dimensjoner - og meeeget hjelpsom. Han konstaterte straks at dette dreide seg om noe han kalte urinsyreforsteining. Videre meldte han seg straks til tjeneste. Vi jobbet i bortimot fire timer med å ta toalettslangen ut, renset den for uhumskheter, og satte den tibake på plass. Resultetet var en anselig mengde stener og grus!

Nå er spørsmålet: - hvordan skal men unngå at dette ikke skjer igjen? Jeg har hørt at eddik kan være noe. Men, hva med dosering og fremgangsmåte? Eller finnes det andre løsninger?

Link to post
Share on other sites

En liten klunk eddik en gang i uka i den tiden på sommeren hvor toalettet brukes mest burde gjøre susen. En "klunk" er en kork eller to avhengig av konsentrasjonen. Husk å tømme det i skåla ETTER at du har spylt. Da får den ligge i slangen og godgjøre seg en stund før den blir spylt ut. Kanskje lurt å gjøre det om kvelden?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå er spørsmålet: - hvordan skal men unngå at dette ikke skjer igjen? Jeg har hørt at eddik kan være noe. Men, hva med dosering og fremgangsmåte? Eller finnes det andre løsninger?

Hei.

 

Det er to måter å forebygge at det dannes urinstein i systemet. Det ene er som allerede foreslått å ha i en skvett eddik, gjerne 35% typen, i skålen en gang i blant. Urinstein er nemlig en kalkforbindelse, og syre løser opp kalk. Den andre metoden er å bruke vann fra drikkevannstanken til spyling. Da ungår en problemet nesten 100%. Men det forutsetter selvfølgelig at en har stor nok vanntank.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den andre metoden er å bruke vann fra drikkevannstanken til spyling. Da ungår en problemet nesten 100%. Men det forutsetter selvfølgelig at en har stor nok vanntank. Lars H.

I tråden Fjerne skroggjennomføringer u/vann drøftes dette. Som andre nevner der: Jeg ville vært svært skeptisk på å koble sammen toalett og ferskvannstank, i forhold til bakteriespredning.

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en klunk til aftenen, Krisida Magni, og rapportere tilbake etter hvert. Om du ikke får nyrestein, så vil jo det bety at det virker? :lol:

 

Lars H: Mener å huske strenge advarsler fra Peggy Hall mot å koble noe som har med frerskvannstanken å gjøre til kloakksystemet. Anbefalte hun ikke å ha en egen ferskvannstank til do-spyling, hvis man er for fiiin på det til å bruke sjøvann? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Joda, ser en i strengen det henvises til litt lenger oppe, er det en som har trukket frem hennes uttalelse. Og det er klart at dersom noen basselusker skulle klare å komme seg til vanntanken, kan det jo bli problemer. Men dette avhenger selvfølgelig av hvordan systemet er bygget. Er pumpen for å hente spylevannet fysisk separat fra pumpen som tømmer dritten fra skålen, skulle en vel være temmelig sikker. Da måtte basseluskene først komme seg oppover i skålen (spylingen er jo ovenfra), videre til pumpen, gjennom denne og videre gjennom slangen til tanken. Dårlig håndhygiene ved toalettbesøk tror jeg da ville være et større problem. Ellers kan en jo ha drikkevann (for de som ikke klarer seg med øl) på plastflasker og bruke det andre vannet til å koke poteter og vaske opp i.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan tror du toalettet i huset er koblet opp mot drikkevanssystemet?.

Vel, hjemme har en vel ikke tank for vannet, der kommer det stadig "friskt" vann fra rørene i bakken. Men spørsmålet er om det alltid er så friskt, kloakk- og vannrør ligger jo ofte i samme grøft, og gamle rør lekker som siler, både det med vann og det med dritt. :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis vannrørene er under kontinuerlig trykk, vil vel ikke noe kloakk komme motstrøms inn i vannrørene selv om de ligger i samme grøft?

 

Problemet oppstår gjerne når vanntrykket er avkoblet?

 

Men i båter er ikke er trykket kontinuerlig.

 

Trodde de fleste båter hadde sjøvannsspyling av kloakken?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

:smash: Sist sommer lå vi i Bommen ved Risør;

Heisan du, takk for sist. Hyggelig å høre/se noe til dere igjen.

 

Til dere andre, den omtalte jobben i innlegg 1 var til de grader artig, sommerens varmeste dag, og holde på slikt :eek::lol:

 

Husk Annabeth, å lage litt større åpninger for slange gjennom klesskapet, og gjerne lage mannlokk på tanken. Da øker du sjansene vesentlig for å ha lettere vedlikehold i fremtiden.

 

Annabeth : Hils madammen, og ha en riktig god påske :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er dessuten gunstig å skylle gjennom septiktanken med vann noen ganger om sommeren - avhengig av hvor mye septikken benyttes.

 

Jeg pleier 3 ganger hver sesong å spyle ferskvann gjennom septiktanksystemet etter at det er tømt utaskjærs.

 

Jeg setter ferskvannsslangen ned i avsugnsåpningen for septikktanken, lar bunnventilen stå åpen, og lar ferskvann renne gjennom ca 3/4 time. Noen ganger stopper jeg ferskvannstilførselen, heller på litt Plumbo som pumpes inn i septiktanken, lar det stå 10 minutter, og viderefører ferskvannsgjennomstrømingen.

 

I tillegg tar jeg opp mannelokket på septikktanken hver høst og rengjør giveren.

 

Dette gir meg et uproblematisk septiktanksystem, selv om vi er sammenhengende er i båten 5 -7 uker hver sommer.

 

Dessuten gir jeg nå toilettskala en dram med 1 glass 35 % mateddik en gang i uka.

Link to post
Share on other sites

Det er dessuten gunstig å skylle gjennom septiktanken med vann noen ganger om sommeren - avhengig av hvor mye septikken benyttes.

Jeg fyller alltid opp tanken med sjøvann for så å tømme den etter hver gang jeg har tømt septik. Men jeg har elektrisk både dass og septiktømmepumpe. Litt mye arbeid med manuelle system? I kombinasjon bed biologisk sanitærvæske og eddik, har jeg da et luktfritt system som ikke gror igjen av urinstein.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid en 2 meter slange med hurtigkobling spesielt tilpasset dette formålet.

 

Forøvrig er mitt lekmannsskjøn at den negative betydningen av septiktanktømming i havet er overdrevet.

 

Håper det ikke utvikler seg så langt at fisker og andre havlevende vesener må utstyres med bleielignende innredninger for å hindre utslipp av nitrit i havet.

 

Jeg antar at det er andre utslippsprodukter enn det mennesket skaper i de indre organer som er mest forurensende for naturen.

Link to post
Share on other sites

:flag: Problemet mitt er egentlig FØR septiktanken. Det var i slangen fra toalettet til tanken at elendigheten var avleiret. For å unngå liknende problemer i fremtiden; tyder det på at eddik er løsningen.

Når det gjelder skylling av septiktanken; så har jeg en skroggjennomføring med slange til septikken. Skrogjennomføringen har jenger som passer til Gardena hageslangeopplegg, og da er det bare å kople til ferskvannslangen i båthavna når jeg mener det er på tide med en gjennomspyling av septikken. Vel å merke: Tanken fylles helt med ferskvann på denne måten og tømmingen skjer godt klar av land. Dette er så enkelt at jeg foretar denne operasjonen titt og ofte :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...