Jump to content

Hvor jobber dere med båttilbehør?


Hallaron

Recommended Posts

Her på BP ser vi stadig at oppfinsomhet, og dyktighet resulterer i flotte oppgraderinger og nyttige dippedutter til båten. Om det er nytt skylight, eller ombygging av vanlige pærer til LED pærer. I den forbindelse lurer jeg stadig på hvor og hvordan folk ordner seg i forhold til utstyr og arbeidsrom. Har lyst til å se og høre om andres hobbyrom/verksted og hvordan de løser praktiske problemer i forhold til plass/støy/støv/lukt o.a Jeg stiller meg derfor lagelig til hogg fra alle som er mot OT tråder og starter en tråd der jeg håper at dere vil fortelle litt om hvordan dere ordner dere..

 

Selv har jeg fått inredet meg et verksted på ca 16 kvm i kjelleren. For å dempe støyen opp i resten av huset er det lagt lydreduksjonsbøyler i taket, og dobbelt lag med gips. la også byggsilikon hele veien rundt mellom taket og veggen, dette gjorde stor forskjell! det jobbes stort sett med tre i dette verkstedet, selv om det hender jeg lodder og sysler litt med elektronikk også. Rommet er (selfølgelig) alt for lite og jeg ønsker å ta i bruk naborommet også, dette er på litt over 20 kvm. På sikt håper jeg på å bruke dette også, men pr dags dato lagrer jeg bare material der.

 

Av utstyr og verktøy har jeg en del håndverktøy, og de vanlige småmaskinene + litt andre. av stasjonære maskiner har jeg: Kappsag, båndsag, benkboremaskin, sponavsug, en kombimaskin og en Woodrat. Kompressor med litt tilbehør er noe av det smarteste jeg har kjøpt!

 

Litt bilder:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Håper nå at andre tar opp ballen og forteller hvordan de har det..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg bygde båten min i garasjen, den er vel ca 6x6 meter. Har innredet en liten snekkerbod på ca 2x3 m i garasjen slik at jeg har mulighet til å drive med mindre snekkerarbeide ol. i et oppvarmet lokale. Kunne gost ha tenkt med litt mer plass........

Har ei lita båndsag og søyleboremaskin pluss en mengde med ulike håndverktøy.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke garasje og må si at tanken om en stor dobbeltgarasje, der bilen fikk sine tilmålte 10 kvm, og jeg fikk resten :lol: har slått meg mer enn en gang. Dersom jeg ikke får innvilget søknad om utvidelse av territorium i kjelleren, så er det en løsning jeg sikter mot, da jeg jeg støye og støve så mye jeg vil. En av ulempene med dagens løsning for meg er at lukt lett stiger opp, så lakking og maling stort sett legges til sommerhalvåret der man kan lufte en del.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder små arbeid har ejg et rom hjemme i sokkelen som jeg ofte får kjeft for rotet i

 

Når det gjelder selve båten har jeg den vanligvis lagret i en lagerhall uten strøm og tar den ned i denne hallen når jeg skalarbeide.

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dreibenk for de som kan bruke denne (henter hjelp jeg) Ser du elefanten Bastard :crazy:

BildeHer sitter jeg når jeg trenger pause fra båtpussen og surfeer båtplassen

Bilde

Bandsag

 

synes helelr ikke denne er særlig OT foreslår at du redigerer den tittelen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En av ulempene med dagens løsning for meg er at lukt lett stiger opp, så lakking og maling stort sett legges til sommerhalvåret der man kan lufte en del.

Jeg har montert en kjøkkenventilator som jeg arbeider under med lakk, maling og ikke minst fjerning av dette med varmluft pistol

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en hybel i underetasjen, som jeg tidligere leide ut til firma jeg jobbet for. Nå har jeg et år fri (med etterbetaling), og istedet for å leie ut til fremmede har jeg verksted. :)

 

Stuen og kjøkkenet er saging, snekring og pussing. Soverommet er nå lakkrom, og badet er for oppbevaring av ferdige saker.

 

På denne måten er jeg veldig fornøyd og kona er veldig fornøyd med at alt av båt.... holdes i kjellerhybel.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

JonKare; når jeg ser plassen du har å boltre deg på blir jeg grisemissunnelig (hvordan det ordet nå staves). Sånn en stor og lys hall er jo bare drømmen. Mulig jeg må sikte mot garasjeløsning, da her jo en port å åpne slik at man kan trille store prosjekter ut og inn. nå har jeg bare 60 cm døråpning inn på verkstedet og det kan jo fort bli litt trangt...

 

Redigert: Siden flere mener at dette ikke er OT er OT fjernet...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja plassen er fin den. Det som er litt synd er at vi tidligere hadde en bilbukk som vi nå har fhjernet da det stort sett bare var jeg som brukte den når jeg skulle bunnsmøre etc. Så er det jo og litt dumt at jeg ikke kan stå permanent. Ellers så har vi jo og det meste av utstyr som hører en bygg entreprenør til. Det som egentlig er i hallen er verksted for snøfreser og plenklippere samt vedlikehold på verktøyet som vi bruker til daglig

 

Det ser jo ikke ut som du lider noen nød selv. Ser temmelig velutstyrt den kjelleren din

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den elefanten skulle jeg hatt :cryin:

 

Men, her i rotet holder jeg på :blush: det tar gjerne en dag og rydde også.

Har bare en garasje som jeg har satt inn dør i stedet for porten. ca. 25 M2

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Skulle ønske jeg hadde minst 100 m2 som verksted. For da kunne jeg skilt ut trearbeid og mekanisk. Det er noe dritt og ha i samme lokale.

Men jeg klarer meg foreløbig. Ønsker meg mere mekanisk verktøy, ala sviseapparat, dreibenk osv men har ikke plass. Båtustyr lagres inne, i en annen garasje,på jobben,hos naboen, og i Fia.

 

Bildet under er data/elektronikk, rotete sier du :rolleyes:

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det ser jo ikke ut som du lider noen nød selv. Ser temmelig velutstyrt den kjelleren din

Tja, en kan da ikke få for mye verktøy :confused:? Joda det er bra med dippedutter og dingsebomser, men skulle gjerne hatt mer plass...

 

Savner spesielt muligheten til dreiing og sveising. :cheers:

Kan lite eller ingenting om metallarbeid, så sveis lar jeg andre drive med. Har ikke plass til dreiebenk, og godt er det, ellers hadde det vel blitt masse tid og penger som gikk med på slikt også.. Virker som om det er lett å bli hekta på dreiing....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke garasje og må si at tanken om en stor dobbeltgarasje, der bilen fikk sine tilmålte 10 kvm

Glem det. Dødfødt sier jeg.

 

Vi har en "2 og en halv garasje", den første uken da garasjen var ny, hadde vi begge bilene inni der.

 

Etter det (3 år siden), tror jeg at vi kan telle på et par never de gangene vi har fått èn bil inni garasjen :rolleyes:

 

Og det til tross for at jeg har et uthus på 60-70 kvadratmeter å "rote på" i tillegg :rolleyes:

 

Men egentlig har jeg ingenting rot, kun "kjekt å ha" ting. Bilder har jeg ikke............

Link to post
Share on other sites

Glem det. Dødfødt sier jeg.

 

Vi har en "2 og en halv garasje", den første uken da garasjen var ny, hadde vi begge bilene inni der.

 

Etter det (3 år siden), tror jeg at vi kan telle på et par never de gangene vi har fått èn bil inni garasjen :rolleyes:

 

Og det til tross for at jeg har et uthus på 60-70 kvadratmeter å "rote på" i tillegg :rolleyes:

 

Men egentlig har jeg ingenting rot, kun "kjekt å ha" ting. Bilder har jeg ikke............

jaja, men bilen har jo klart seg uten garasje ganske lenge. Et påskudd for å bygge verk.... eh garasje må man jo ha. Om det viser seg at alle kvadratmeter må brukes til andre ting ... vel da ble det slik denne gangen.. Fra spøk til alvor, er det 50 eller 75 kv.meter som er maks på garasje uten full byggesøknad? mener å ha lest at det er økt til 75 kvm, men er ikke sikkker.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Eg er så heldig at eg bur på gård. Og sia me slutta med gårdsdrifta for eit par år sidan så står "flor'n" (eller fjøset, som de østlendinga seier) til fri disposisjon. Den eine siloen har eg bygd om til snekkerverkstd medan båten står på låven under "storarbeid":yesnod:

 

Men eg og savner muligheiten til dreiing og sveising :sad:

 

Dessutan har eg litt det samme problemet som Bastard. Tre og mekaniske deler ligg liksom "om ein an".

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor, er det 50 eller 75 kv.meter som er maks på garasje uten full byggesøknad? mener å ha lest at det er økt til 75 kvm, men er ikke sikkker.

Det har økt til 70 kvm, men sjekk reguleringsplanen der du bor. Kan være at du har andre regler enn naboen når det gjelder regulering.

 

En god beskrivelse for min kommune finner du her.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Min bestefar har en stor gård men en kjempe fin og stor oppvarmet låve...

I tilleg så har han ett stort verksted med div verktøy og maskiner og en bil grav(slik som ikke er lov å ha lenger).

Han var murer og snekkermester før han pensjonerte seg.

 

Båten står ute under ett stort forsterket partytelt når jeg ikke jobber på den også tar jeg bare å triller hengeren inn med traktoren når jeg skal jobbe på den.

 

Kan se om jeg kan knipse noen bilder neste gang jeg er hjemme...

Link to post
Share on other sites

Det har økt til 70 kvm, men sjekk reguleringsplanen der du bor. Kan være at du har andre regler enn naboen når det gjelder regulering.

 

En god beskrivelse for min kommune finner du her.

Vær oppmerksom på ateventuelt loft areal regnes med i de 70m2

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Litt misunnelig på et par-tre karer her ja.

 

Har selv garasje og et lite kjellerverksted men det viktigste er jo godt utstyrt mekanisk- og sveiseverksted på jobb. Det har vist seg å fungere greit nok til mine småprosjekt. Det meste gjøres jo ombord....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:cryin: Skulle gjerne hatt et lite verksted. Bor i leilighet og har små muligheter til å gjøre annet enn små renslige jobber der. :sad:

 

Er litt misunnelig på dere med verksted selv om noen av de kanskje kunne trengt et besøk av Hilde Hummelvold :wink:

 

Skal etter hvert flytte i hus (barndomshjemmet mitt) når min mor flytter ut. Det kan ta sin tid.

Da blir det å utruste hobbyrom. Lever foreløpig på vent.

Link to post
Share on other sites

Er litt misunnelig på dere med verksted selv om noen av de kanskje kunne trengt et besøk av Hilde Hummelvold :wink:

hmmm jeg kan da ikke fatte hva du mener med det.... :confused::confused::confused:

 

 

Kjenner noen til hvilken Boch PEX? eksentersliper som ble anbefalt av Suzuki/SveinHa?? ifjor.

Kan ikke gi deg direkte erfaringer med den eksentersliperen, men utfra tester jeg har lest og personlig erfaring mener jeg at bosh kan dette med eksenterslipere. Skal du ha noe bedre enn det må du kjøpe Festo, og da 5 dobler prisen seg..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen til hvilken Boch PEX? eksentersliper som ble anbefalt av Suzuki/SveinHa?? ifjor.

(sniker meg inn med ett svar...) PEX er i Bosch sin grønne serie. Har brent en grønn bosch eksentersliper for 8 år siden. Kjøpte en GEX 150 etter dette (har ikke maskinen for hånden, slo opp på nettet. Min kan være forgjengeren) Er langt fra noen merkesnobb, dette er blant mine svært få dyrere elverktøy, men kanskje det kjøpet jeg er mest fornøyd med. Helt annen følelse ved sliping. Tåler alt. Helt annen maskin. Uten å kjenne til den anbefalte modellen vil jeg si: sliper du mer enn litt bør GEX serien vurderes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...