Jump to content

Kalesjevask


Trophy

Recommended Posts

Du har sannsynligvis fått jordslag.  Vanskelig å fjerne ved tradisjonell vask, men en jordslagfjerner tar det som regel greit.  Det er et tøfft middel for kalesjen, men hvis du vil ha det vekk så...... :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt jordslaggfjerner fra Maritim på kalesjen på min forrige båt.  Og vips så begynte sømmene rundt baut å løse seg opp.  Jeg vasket med jordslagg fjerner på innsiden og skyllte og skyllte og skyllte.....

 

Jordslagget ble borte, men sømmene gikk fløyten

HVis du vasker med jordsalggfjerner, så skyll ihvertfall med vannvittige mengder vann.  OK?

 

Hilsen Erik

Ny kalesje 2003

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei, har god erfaring med Hempels kalesje vask.  

 

Følg viledningen. Ta av kalesjen og legg den på brygga el. lign. skyll kalesjen først og skur hele stasen med men vaske børste. Skyld rikelig med vann. Gjenta prossesen til du er fornøyd.

Det funker  :smiley:

 

Sømmene på min Sprayhood er like hele og fine. Du får også impregnering i samme serie, jeg brukte ikke denne i fjor med med den følge at jeg har måttet gjentatprossesen i år.  :smiley:

Håper imregneringen gjør at møkk og jordslag ikke fester seg like lett.

 

Lykke til.

 

:smiley:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det spørs HVOR rent det skal bli!  :smiley:

Skal du fjerne alle spor etter jordslag, bruk jordslagsfjerningsmiddel - MEN :smiley: vær obs på at det er STERKE saker!!! Det fjerne ganske enkelt for mye! Kalesjemakere er meget glad i dette middelet, da får de sydd  :lol:  flere kalesjer!

 

Skal du fjerne bare det aller værste, anbefaler jeg bruk av GRØNNSÅPE. Sirka 5 lt med varmt vann, en halv neve med Grønnsåpe (ikke flytende, men den faste typen som du kjøper i firkantet plastboks) oppi, rør godt til alt er løst opp.

Bruk så en svamp og gni inn grønnsåpeløsningen under i fra og oven i fra. Vask ut svampen når den er svart. Gjenta, gjenta og gjenta.

Bar gni, i sirkelbevegelser, til det skummer ordentlig. Etter en stund vil du merke at kalesjen lysner ganske betraktelig.

 

Har brukt dette selv på en gammel snekke som jeg kjøpte i våres. Den så helt j**lig (unskyld uttrykket!) ut!

 

Resultatet ser du her ----> user posted image

 

Du må gjerne skylle med ferskvann etterpå, men gå over en par ganger til med grønnsåpe etter det, og la skummet tørke på kalesjen. Da får du "gratis" impregnering :smiley: !

 

Anbefales på det sterkeste - Grønnsåpe er mild mot underlaget, og inneholder fett, som tettner porene i duken.

 

:seeya: Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...