Baracuda Startet 7.April.2006 Del på Facebook Startet 7.April.2006 Hvor store trimplan bør jeg ha og hvilket merke er det som er de beste?? Båten er 36 fot og blir ca 6 tonn og skal gå i ca 35 til 40 knop. Hadde ikke tenkt å bruke QL sine plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Hva mener du med Ql sine plan - interceptorene eller de mer tradisjonelle trimplanene. Dersom du ønsker de tradisjonelle trimplanene er det et spørsmål om du ønsker hydrauliske eller de som er styrt av elektromotorer. Har du preferanser på dette området? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 7.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2006 Ble bedt om å skygge unna interseptorene og heller holde meg til de tradisjonelle og der er det jeg ikke vet hva som er best. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Har selv Bennet sine trimplan og er fornøyd med de. I flg. de jeghar snakket med er de ganske driftsikre. Ellers har du Lenco sine som er elektrisk drevet med motor i sylinder. Kjenner ikke så mye til disse. Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 (redigert) Har lenco og disse virker iallfall veldig bra. Veldig enkel å montere iallfall... Ang. størrelse: Eg valgte dem størrelsen som produsenten anbefalte... Redigert 7.April.2006 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Jeg vet ikke om hva som er svakhetene ved interceptorene. Jeg synes systemet ser svært interessant ut. Dersom du ønsker tradisjonelt trimplaps anbefaler jeg Sleipners: Lectrotab - Trimplan Meget kraftige elektro-mekaniske trimplan som har en rekke fordeler: • Enkle å montere – ca. halve tiden av hydrauliske • Korrosjonsfrie • Vedlikeholdsfrie • 100% vanntette • Skyve- og drakraft på 317 kg (2-3 ganger mer enn sammenlignbare hydrauliske) • Opptar minimal plass inne i båten (kun kabler og panel) • Ingen oljelekkasje fordi det ikke benyttes olje • 5 års garanti I tillegg har Lectrotab innebygget sikkerhet i «stopp og lås» konstruksjonen. Dette innebærer at planene automatisk låses i den stillingen de står i. Dette øker sikkerheten i og med at planene blir stående i stilling selv om man f.eks. skulle få et strømbrudd. Jeg har benyttet Electrolab mye de siste 5 årene og har utelukkende positive erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 7.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2006 Har sett litt på lenco og dem ser robust ut med knekte hjørner som nok vil stive dem opp mye. Så det står nok mellom Lenco eller Bennett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petterøe Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Jeg vet ikke om hva som er svakhetene ved interceptorene. Jeg synes systemet ser svært interessant ut. Dersom du ønsker tradisjonelt trimplaps anbefaler jeg Sleipners: Lectrotab - Trimplan Meget kraftige elektro-mekaniske trimplan som har en rekke fordeler: • Enkle å montere – ca. halve tiden av hydrauliske • Korrosjonsfrie • Vedlikeholdsfrie • 100% vanntette • Skyve- og drakraft på 317 kg (2-3 ganger mer enn sammenlignbare hydrauliske) • Opptar minimal plass inne i båten (kun kabler og panel) • Ingen oljelekkasje fordi det ikke benyttes olje • 5 års garanti I tillegg har Lectrotab innebygget sikkerhet i «stopp og lås» konstruksjonen. Dette innebærer at planene automatisk låses i den stillingen de står i. Dette øker sikkerheten i og med at planene blir stående i stilling selv om man f.eks. skulle få et strømbrudd. Jeg har benyttet Electrolab mye de siste 5 årene og har utelukkende positive erfaring. Dette innlegget ligner da fælt på en annonse ???? Har selv ingen erfaring med disse såkalte interceptorene, men har i 20 år kjørt bennett elektrohydrauliske flaps på forskjellige båter med minimale problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Dette innlegget ligner da fælt på en annonse ???? Har selv ingen erfaring med disse såkalte interceptorene, men har i 20 år kjørt bennett elektrohydrauliske flaps på forskjellige båter med minimale problemer. Beklager at innlegget var rotete satt opp. Det hadde tre formål. 1. Jeg kjenner ikke til de negative opplysningene om interceptorene. 2. Opplysninger om mer tradisjonelle trimflaps som elektrohydrauliske, hvorav ett system selges av Sleipner, jeg burde selvfølgelig i tillegg til å vise sitatet fra katalogen med kursiv ha skrevet at kursiven var direkte sitat fra kastalogen. 3. Opplyse at jeg selv i flere år har kjørt problemfritt med elektrohydrauliske trimflaps. Det er lett å bli litt for letvint når innleggene skrives. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Har sett litt på lenco og dem ser robust ut med knekte hjørner som nok vil stive dem opp mye. Så det står nok mellom Lenco eller Bennett. Jeg har monyert QL sine hydraliske og disse har og knekte hjørner og virker veldig stive. Når det gjelder monterinen var denne veldig grei bortsett fra at jeg plagdes noe med å få det ene planet til å gå helt opp i nøytraø stilling. Det er den siste cdm opp jeg ikke får det og antar dette handler om luft. Dette har jeg slått meg til ro med foreløpig da båten er på land og er slik at hvis jeg legger litt press på så kommer de ditt de skall. Regner med at dette vil skje når båten kommer på sjøen og Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Kan jonkare gi typebetegnelsen på QLs trimflaps. I utgangspunktet høres det ikke bra ut at det ene flapset ikke vil gå til øvre nøytrale posisjon. Dette kan deg noe trim-vansker i høy fart. Jeg vet ikke hvorledes skrogformen ser ut ved akterspeilet, men ideelt mener jeg å huske at bakparten på trimflapset i nøytral stilling skal stå 1 - 2 cm over forlengelseslinjen i forhold til bunnen nær akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Det er den siste 1cm det ikke vil opp, dette var mere til å starte med men eter lufting bedret det seg. Det er den siste cm over forlengelses linjen jeg ikke får opp. Forholdene for å lufre etc vil bli bedre når batteri og motor er innmontert. Det skal bare et svakt påtrykk under planet for at det skal komem helt opp Nedenfor er artikel nummer hentet på www.drevia.se Trimplanene har jeg kjøpt brukt /ubrukt levert i orginal eske 41.102.001 24 V Enkla 41.102.008 18x11 enkla Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.