Jump to content

Da er sesongen "igang"


joelle

Recommended Posts

Va nede i båten idag og fjernet pressening og stativ, tenkte jeg ska vaske og polere i morgen hvis været er greit.

Begynner og bli svett med tanke på att det er felles løft fredag etter påske, og må se til og bli klar med det som må taes nå.

 

Ett litet spørsmål, er det noen som vet om minimum temperatur ved stoffing?

Sjøl polerende Hempel mille ultimate.

Var og en tur nedom brygga, der ligger isen tykk, håper den gir seg :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ett litet spørsmål, er det noen som vet om minimum temperatur ved stoffing?

Sjøl polerende Hempel mille ultimate.

Fattern stoffa og la ut i dag. Det var 4-5 grader. Han stoffa med et eller annet racingstoff som visstnok skal gi 0,0002 knop ekstra :rolleyes: Det er kobberfarget før det tørker - så blir det grått. Tror det er hempel - han blandet inn noe pulver greier også.

 

Hos oss er det isfritt. Byr ikke meg egentlig. Båten min er fortsatt i deler

Link to post
Share on other sites

Tror nok det ligger en viss sikkerhetsmargin, som gjør det mulig å påføre bunnstoffet, litt kaldere eller litt varmere enn skrevet. Men ikke tøy strikken for mye.

 

Skal selge Yamarinen, skal ned til Hvaler å stoffe,vaske, polere båten mandag. Ellers kom

Hin-nr og motornr på mail idag fra Lunde Båt. Sender inn reg i morgen

 

Sesongen er å regne for åpnet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Hempel.com :

 

HEMPEL HINTS FOR ANTIFOULING

 

* If you are changing your antifouling, check application instructions of new product onto existing product. If in doubt, apply a tiecoat of Underwater Primer.

* Keep the antifouling indoors before painting your boat as antifouling is easier to apply at "room" temperature.

* Always give antifoulings a good stir before applying as they contain heavy pigments which can settle.

* Apply an extra coat of antifouling along the waterline and the leading edges where more aggressive water flow takes place.

* It is not advisable to thin antifoulings, however, in particularly cold conditions thinning the antifouling by up to 10% will help with application.

* Never dry sand old antifouling as the dust is toxic.

 

Fant ikke noen minimumstemp i første omgang, men ved veldig kalde omgivelser kan du tynne ut noe slik at det blir enkelt å legge på.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ett litet spørsmål, er det noen som vet om minimum temperatur ved stoffing?

Sjøl polerende Hempel mille ultimate.

 

I følge teksten på boksen må det være minimum 5 grader (pluss!). Det holder så vidt her i området, men bare såvidt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Presenningen ble tatt av på vår i dag også. Værmeldingen er ikke god, men å vaske båten i regn gjør da ikke noe. Og på mandag er det meldt fint polerings og bunnstoff vær. Går alt etter planen da er båten på vannet tirsdag eller onsdag. Det har jo vært mye dårlig båtpussevær i det siste, men gleder meg til å kunne være på sjøen når de andre står på brygga å pusser :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Da er båten vasket og klar for polering og stoffing. Kan ikke si att jeg koset meg idag når regnet sto på som mest og det var tre grader ute.

 

Fy f....n, men man må tenke på beløninga. ett par uker til nå så er den på vannet og kosen kan begynne. :lol:

Link to post
Share on other sites

Tegn til liv i havnen. Fikk polert litt, kjørt gjennom vannsystemet med Klorin (noen timer senere med rent vann, som foreskrevet for oss med aluminiumstanker). Været var bedre enn fryktet, dårligere enn håpet. Sol og nordavind, kaldt.

 

Tok en liten tur på fjorden, for første gang jeg kan huske ligger det ikke en eneste båt i Lysevågen på palmesøndag, det pleier da ellers å være en uthavn som egner seg for kortere turer for bergensere. Er alle reist til Norheimsund?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ikke stort av vårforberedelser her - helt uten båt for tida. Til og med gummibåten er sendt til Windy for å tilpasse snapdavitene. Men påhengeren til jolla ble tatt ut av boden i dag og startet opp i ei 25 liters murerbøtte. Kjekt å se at den startet etter vinteren også.

 

Men vi fikk gjennomført "vårens mareritt" i følge fattern - dvs rigga båten hans. Så nå er han klar for seilsesongen i hvertfall. Mange som skraper og pusser i havna for tida - selv om det snødde i morges

Link to post
Share on other sites

Utover dagen flott vær i Bergensregionen i dag med sol og vårfornemmelser. Fin stemning i båthavna på Drange, venner og bekjente som dukket opp for å pusse båt. Sammen med min datter på 17 fikk jeg gjort meg ferdig med stoffing av båten. "Gamle far" koste seg storlig !! :flag:

Redigert av jrs (see edit history)

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Startet opp motoren for første gang etter vinterdvalen. Selv med et batteri som bare så vidt greide å dra rundt motoren startet den kjapt. Et kjennetegn for e-tech...

 

Lot motoren gå på tomgang en stund før jeg la ut på en liten testrunde på fjorden. Måtte virkelig streve med trimmingen for å få turtallet over 5000. Klarte i medvind og med propellen helt oppe å komme opp i 5100 omdreininger. Er det groen som gjør at jeg ikke oppnår det turtallet jeg hadde i fjor??

 

Vel, resultatet av desperasjonen for å oppnå maks turtall førte til at jeg overdrev trimmingen og fikk endel kavitiasjon. Resultatet av dette igjen er at lakken på (den nye) propellen omtrent er som skrapt vekk...

 

Herlig å være på sjøen igjen!!!

Link to post
Share on other sites

Er det groen som gjør at jeg ikke oppnår det turtallet jeg hadde i fjor??

Det er jo nærliggende å tro det ja, selv om det ikke gror noe særlig på vinteren. Men noe absolutt svar får du vel ikke før du tar båten opp og ser...

 

Men en og annen tur på fjorden hjelper jo det også, du kjører av en del begroing på den måten. Og gøy er det jo også :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vask + polish + voks + bunnstoff + rekkenetting = 12 timers arbeidsdag :crazy:

 

Timene flyr fort. Men merkelig at det heller ikke i min havn var det mange som drev med båtene. Tror kun det kan ha vært 3-4 stk i tilegg til meg. Og dette på den fineste dagen til nå i vår nesten :wink:

Gleder meg til å kose meg på sjøen i finværet når de andre holder på med sin båtpuss :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Fanget (av familien, lang historie) i en tømmerhytte, 1040 moh. Snaut med mobildekning, men bredbånd er det. Avreisen blir stadig påvirket i riktig retning, så det blir kanskje null moh/båtpuss allerede på lørdag. Enn så lenge får jeg nøye meg med å lese innlegg fulle av bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

En "rask" tur innom Storsand, Slemmestad, Vollen, Leangbukta og Holmen forteller meg at sesongen ikke er i gang!

 

Nesten ikke et menneske å se noe sted og båtene står 99% med presenning på fortsatt.

 

Hjalp en fyr å fortøye sin splitter nye Bavaria42 Cruiser på Holmenskjæret i går. Hadde akkurat kommet fra Danmark hvor båten ble hentet fra. Skulle til Solvik båthavn, men der er det jo is fortsatt!

 

Men, men like før det løsner nå. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Måtte trå hjelpende til med sjøsetting av en Finnsailor 35 på marinaen igår. Vinden blåste båten mot land, så motor måtte startes... Hydraulikken i det lille roret foran var i stykker, så jeg brukte for første gang et seiler-ror - herregud hvor det er snurr deg ihjel. :lol:

 

Men jeg kan da si at jeg har tatt min første båttur. :sailing:

 

I Skien er det som hos Mouche ..99% med presenning, men hvorfor skjønner jeg ikke. Været er rimelig bra, temperaturen er ok og is vet vi jo ikke hva er her..

 

Jeg sjøsetter om 16 dager!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...