Jump to content

Seilbåt: Beneteau First 305


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Kjenner ikke båten selv, men fant følgende på nettet:

 

Sitat

Da båten kom på markedet, ble det lagt vekt på at ingen 30-foter hadde et større innvendig volum enn First 305, at det var en livlig båt og at den var svært lett å håndtere på grunn av sitt gode og velplasserte utstyr. En stor akterlugar og toalett akter var blant båtens fortrinn under dekk. Likeså ga den store bredden plass for en stor bysse. Salongen gir rom for seks personer, mens det forut er klemt inn en trekantkøye.

sitat slutt

 

Regner med at du ser på båt for kjøp? Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er på jakt etter båt i denne klassen.

First 305 omtales som 30, 31 og 32-foter på de ulike salgsstedene på internet ute i Europa. Men båten oppgis til å være 9,8m.....

Den har integrert badeplatform, og det gir den vell noen centimeter ekstra som ikke kan telles med i båtens lengde. Ikke godt å si hvordan de rekner.

Link to post
Share on other sites

På Seilmagasinets hjemmeside i Seilbåtkatalogen står det at den er 9,35meter og da stemmer det ganske godt med typebetegnelsen 305 = 30,5 fot.

Men det viktigste er vel egentlig hvordan man opplever båten da like sor båter kan oppleves ganske så forskjellige!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er 11 stk registrert på NORLYS.

9.3 meter lang er skroglengden oppgitt til der, bredde 3.26, deplasement 3600 kg.

LYS 1.10.

 

Comfortinaen veier omtrent 1 tonn mer...Har LYS 1.14. Og har brøkdelsrigg.

 

Ved lik stand, og lik pris ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde foretrukket av disse to, men det er kanskje det som er forskjellen...

Link to post
Share on other sites

Ved lik stand, og lik pris ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde foretrukket av disse to, men det er kanskje det som er forskjellen...

Saken er denne:

1986 Beneteau First 305 med 2001-modell Volvo møter 1986 Comfortina 32 med 1986-modell Volvo på pris. First 305'en er generellt bedre utstyrt med bl.a. gummibåt med motor inkludert.

 

Min følelse er:

- Comfortina 32 er sikker og traust som penger i banken.

- Beneteau First 305 er rask, leken og penere å se til.

 

Jeg velger med andre ord ikke mellom pest og kolera her! Uansett, jeg er ute etter å gjøre det lureste kjøpet.

 

Tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for Comfortinaen, generelt høyere kvalitet og antakelig enklere tilgang på deler til riggen ( Selden ) Det HAR vært et problem å skaffe riggdeler til franske båter på kort varsel, mulig det har endret seg til det bedre.

 

Men for all del, Firste´n er sprek å seile, dette er mer et spørsmål om hvilke egenskaper i båten du vil prioritere.

 

Skal du seile regatta så kjøp First, seiler du tur kjøp Comfortina...

Link to post
Share on other sites

Hva skiller:

 

Det finnes mange franske båter på markedet fra 80-tallet, jeg ville vurdert de ut i fra

 

-Hvem virker best vedlikeholdt

-Utstyr som medfølger, seil, kartplotter,rigg, lazy-jacks osv

-motor og vedlikehold av denne

-jolle og motor på FIrst( det er noen kr)

 

Ut i fra dette, ville jeg valgt båt. Svensk eller fransk, Kjøp den båten du virker mest fornøyd,

Normar som har Benetau er ett godt renome

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Comfortinaen er størst, raskest (med utg.punkt i LYS 1.10 mot 1.14), mer trimbar rigg, og i Norge en mer kurant båttype. Ut fra det ville jeg sagt det var naturlig at Firsten var priset noe lavere.

 

Nå finnes det jo flere Comfortinaer på finn. Er begge disse båtene annonsert på nett?

 

Det lureste valget vil være den båten du blir mest fornøyd med. Du skal tross alt bruke båten noen sensonger antar jeg. Anbefaler å kikke, og tilogmed prøveseile litt forskjellige båt-typer. Jeg har fått noen aha-opplevelser og oppdaget at ting jeg ikke tenkte på faktisk er viktige egenskaper for meg.

 

Husk på at seil også er dyrt. Et godt storseil og Genoa til båter i denne klassen koster fort 50.000.-

 

Når jeg tenker etter er det vel ingenting som ikke er dyrt med båt...

Link to post
Share on other sites

Husk på at seil også er dyrt. Et godt storseil og Genoa til båter i denne klassen koster fort 50.000.-

For mitt eget valg av båt var det rigg, og kun rigg, som var utslagsgivende da jeg hadde kommet fram til noen få alternativer. Viktig for meg er at jeg seiler mye solo, eller oftere med passasjerer enn med mannskap, og dermed er vanligste seilvalg storseil, fokk og gennaker (som skal være i strømpe og ikke på rull). For tiden står ny fokk høyere på ønskelisten enn genoa.

 

I løpet av min egen kjøpsprosess var Comfortina 32 på listen flere ganger, men First 305 kom aldri inn på min liste. Dog, det er snakk om personlige vurderinger og smak. :crazy:

Link to post
Share on other sites

First 305 var heller aldri på min liste. Først og fremst for at det ikke er så mange av dem. Men den hadde også falt ut av min liste for den er for treg...(LYS under 1.15).

 

Jeg seiler også mye alene, og den selvslående kryssfokken er mest brukt. Det skal blåse svært lite før Genoa må til. På en Masthead båt er nok Genoa oftere nødvendig.

 

Har forsåvidt ny fokk, ny 115% Genoa, og Gennaker (i strømpe), som enda ikke er prøvd. (Jeg prioriterte nye seil fremfor ny motor). Satt litt i båten i går, med havnebok, sjøkart og den norske los, og kikket på havner og uthavner i Ryfylke som må besøkes i år...

 

...hvor blir det av våren???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...