Jump to content

Ikkje vannfast X-finer i båt?


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg skal til å kle sidene på båten min innvendig.

Hadde tenkt å bruke 6mm X-finer og kle platene med kvit skai.

Den lokale trelasthandleren hadde bare 12mm i vannfast x-finer.

Kan eg bruke ikkje vannfast x-finer på sidene si dei ikkje vill få så mye vann på seg?

Eller vill kondensen ødelegge platene?

Link to post
Share on other sites

Du kan vel og male de noen strøk med en god oljemaling, sett kantene godt inn med olje før maling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med ikke vannfast kryssfiner?

 

Kryssfiner finnes i mange typer, de aller fleste er limt med vannfast lim, bortsett fra enkelte varianter av meranti finer og neon "innendørs" varianter av bjørkefiner. I tillegg finnes noen typer som er belagt med en fenol film som forhindrer vanninntrengning i selve trevirket, men selv denne tåler ikke konstant neddykking under vann. Om det ikke er ekstremt fuktig i båten din vil jeg tro du klarer deg fint med en vanlig kryssfiner som er limt med vannfast lim, såkalt wbp-lim (water boil proof). Så kan du eventuelt sette inn endevenden med lakk/maling elelr epoxy for å redusere vanninntrengningen i platene. Og til sist, bruk egent verneutstyr når du jobber med kjemikalier....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...