Jump to content

Jeg har kjøpt seilskøyte på 25 fot- type Colin Archer.

Colin

Recommended Posts

Fikk den fraktet ned fra Kristiansund til Kristiansand med fraktebåt 17.06.2005. Etter avtale med Bragdøya kystlag fikk jeg bruke slippen på Bragdøya i to uker. På den tida ble skroget over vannlinja slipt ned til bart treverk med lakkfres. Veldig effektivt. Deretter eksentersliper. Under vannlinja brukte jeg høytrykkspyler og deretter skrape og eksentersliper. Tre strøk med primer og to strøk bunnstoff (Gjøko). Over vannlinja metting med båtolje 1 (Gjøko) vått i vått så mye og lenge som mulig. Etter noen dagers tørke fikk jeg tid til 12 strøk båtolje 2 (Gjøko), de første blandet med amerikansk terpentin. Så var det sjøsetting og jeg kunne ta skøyta i bruk uten mast som også måtte pusses ned og oljes opp på samme måte.

I morgen begynner jeg på båtpussen. Etter å ha tjutitta blir det en forsiktig nedmatting med vannslipepapir dyppet i tynn båtolje og deretter 2-3 strøk nr 2. Så kan jeg ta til på det jeg ikke rakk i fjor. Jeg har dokumentert alt jeg har gjort, men har problemer med å få bildene som vedlegg til denne teksten. Mitt navn på baatplassen er Colin.

Jammen bilder må vi ha :yesnod:

Du laster opp bilde (knapp med den teksten.) Deretter kopierer du filen (uten www tror jeg) som kommer frem og limer den inn i det feltet som kommer når du trykker på bildeknapp (Knapp med tre på)

Spennende!

Hvordan fungerer lakkfres som du forteller om og vet du ca pris på den. Synes den hørtes ut som et greit redskap til vi skal pusse ned skroget.

Hvordan fungerer lakkfres som du forteller om og vet du ca pris på den. Synes den hørtes ut som et greit redskap til vi skal pusse ned skroget.

Denne vil jeg og høre om, går det å fjerne bunnstoff med den???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lakkfresen jeg kjøpte heter Metabo, kostet i fjor på tilbud kr 3 250,- . Jeg har nylig sett at den nå er på tilbud til ca kr 2 300,-. Prinsipppet er at fresedybden kan stilles fra 0 til 0,3mm. I følge bruksanvisningen passer den på lakkerte og ulakkerte treflater. Jeg fant nærmeste forhandler ved å ringe importøren som jeg fant på nettet.

Colin

• 1 måned senere...

Hei, Alf!

Så flott at du har lagt ut bilder av Inger Marie her! Det er så artig for oss tidligere eiere å kunne se hvordan det går med henne - og lese hyggelige kommentarer. Håper min salige far båtbyggeren har internett-tilgang der han måtte befinne seg, så gliser han nok bredt!

Du gjør et kjempefint arbeid! Gleder meg til å se henne på vannet, ved anledning.

Mvh, Tore Volden

• 2 uker senere...

Hei

Du er vel egentlig strengt tatt Restauratør, ikke byggeren.... :wink: (som det står på bilde)

Var nede i havna og kikket, Inger Marie ser rimelig nusselig ut nå. Den der lakkfresen du har misunner jeg deg stort, men jeg trenger det vel egentlig ikke lenger, da jeg har konvertert til Tupper. Var nede i Bærtes og fikk inn nytt vindu (Ida hadde noen på hyttetaket i fjor, på ettersommeren, det er den jo ikke bygd for...) Fikk inn to nye stoler. Svev på motoren. Ferdig stoffet, reparert 3 støtter (kne) under dørk, skåret ut i bunnen og plastet opp igjen. Så _nå_ ser det ut til at det kan bli en liten tur til helga.

Båten min er en ekstremt bollete Fram 21' bygd i 65, og derav navnet Miss Sixty. Og da veit du hvem jeg er... :lol:

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Jeg har bare positive erfaringer med gjøko G1, G2 og båtlakk. Min erfaring er å gjøre grunnarbeidet skikkelig før metting av veden med G1 og at løsningsmidlet i olja må få tid til å fordampe før påføring av G2. Jeg tar så mange strøk som mulig av G2, gjerne to pr døgn og ikke over 23 timer mellom strøkene. Da skal det være unødvendig med matting mellom strøkene. Som du ser av bildet av skutesida er overflaten helt uberørt av vinteropplaget på land. Grunnarbeidet i fjor er vist på bilder tidligere. Etter grunning rakk jeg 12 strøk med G2. I påska var det nok med matting, dvs vannslipepapir (600) festet på pussebrett dyppet i G1, tørke over med rødsprit og deretter to strøk med G2. På dekket brukte jeg tre strøk med båtlakk som finisj etter G1 og G2. Mvh Colin :flag:

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...